Pod Javořími horami 2 - Heřmánkovice - Ruprechtice

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Heřmánkovice, pod kostelem Asfalt 0,0 km
  Projdeme se vesnicí (foto 1) na křižovatku s cyklotrasou od Janoviček.
číslo 2 Cyklotrasa č. 4002 Asfalt 1,5 km
  Modře zančená cyklotrasa nás povede horním koncem Heřmánkovic (foto 2).
číslo 3 Heřmánkovický potok Šotolina 2,8 km
  Na konci údolí (foto 3) je nově vybudované odpočívadlo. Cyklotrasa se stáčí prudce doleva a stoupá do lesa.
číslo 4 Výhled 1 Šotolina 3,5 km
  Hned za zatáčkou je možné projít malou odbočkou vlevo na kraj lesa, odtud je krásný výhled na Bobří a Supí vrch, Heřmánkovice a částečně na Broumovské Stěny a polské stolové hory (foto .
číslo 5 Výhled 2 Šotolina 4,4 km
  Ještě hezčí výhled do Broumovské kotliny je o pár set metrů dále (foto 5 a 6).
číslo 6 Žlutá značka 4,6 km
  Odbočíme prudce vlevo lesní pěšinou se žlutým turistickým značením. Brzy vyjdeme mezi louky a pole (foto 7 - 10).
číslo 7 Odbočka k lesu 6,0 km
  Zde budeme odbočovat k výběžku lesa cca 100 metrů od cesty. Ještě předtím ale doporučuji pokračovat rovně také asi 100 metrů. Z meze jsou totiž nádherné výhledy (foto 11 - 15). Pak se ten kousek cesty zase vrátíme, odbočíme k lesu a klesáme dolů k Uhlířskému potoku.
číslo 8 Bývalé koupaliště (Uhlířské údolí) - foto 16 7,3 km
  Po silnici vlevo mírně dolů, po 80 metrech odbočíme vpravo po široké lesní cestě. Potom pořád rovně kolem Červeného kříže (foto 17) na kraj lesa.
číslo 9 U Rybníčka (foto 18 a 19) 8,8 km
  Od kraje lesa (foto 20) vystoupáme na poslední kopec, odkud už jsou vidět Ruprechtice a nad nimi i Ruprechtický Špičák (foto 21 - 23, omlouvám se za rozmazání fotek, v dešti se mi nechtělo mu přestavovat expoziční parametry, chtělo to).
číslo 10 Ruprechtice Asfalt 10,3 km
  Konec 2. dílu Pod Javořími horami.

Úvod (shodný pro všechny díly Pod Javořími horami): Když jsem na stránkách Turistiky propagoval Javoří hory, dostalo se mi několikrát odezvy, že fajn, ale... Značené cesty jdou jen nahoru na hřeben, kde kromě lesa nic není a trasy jsou pak moc dlouhé, že nejhezčí je to stejně na úbočí, jenže tam zase nejsou značené cesty a tak podobně. Je to pravda, značení pro pěší turisty tu chybí, cesty naštěstí ne. A tak jsme se se ženou rozhodli tyto stezky zmapovat, vybrat ty nejhezčí a na Turistice je popsat. Tady je druhý díl, úsek z Heřmánkovic do Ruprechtic.

První díl (viz zde) jsme skončili v Heřmánkovicích pod kostelem na žluté značce. Po té se sem dá snadno dojít z Broumova (5,5 km) nebo z Olivětína (2,5 km), popis trasy tady. Od kostela si uděláme nejdříve pěkný okroužek nad Heřmánkovicemi. Pokud bych vás na něj nezlákal, nic se neděje. Prostě po žluté značce vylezete nad kostel a po 400 metrech dojdete k odbočce ze žlutě značené cesty, po které byste šli i v případě absolvování okruhu. Ale je to škoda, přijde se tím o pár pěkných výhledů.

Nejdříve se tedy vydáme přes horní část Heřmánkovic po silnici ke křižovatce na Janovičky. Tady narazíme na modrou cyklotrasu č. 4002 (ano, bystrý čtenář určitě právě pochopil, že se jedná o část trasy popsaný v 1. díle). Tentokrát ale jdeme rovně mezi chalupami, mírným stoupáním k lesu. Další úsek vede lesem, z kterého se dvakrát otevře nádherný výhled do kraje. Krátce po tom druhém vyhlídkovém bodu nám cestu přetne žlutá značka. Je to ta z Heřmánkovic na hřeben. A máme dvě možnosti. Buď pokračovat dál lesem pohodlně a bez obav ze ztráty orientace po cyklotrase až k nepřehlédnutelnému bývalému koupališti na Uhlířském potoce nebo odbočit vlevo po té žluté a vracet se k Heřmánkovicím. Doporučuji to druhé. Z této cesty mezi poli a loukami jsou totiž výhledy na Broumovské stěny, Javoří hory, Bor a Hejšovinu skutečně jedinečné.

Až skoro nad vesnicí odbočuje z cesty vpravo nenápadná cesta z kopce k blízkému (100 metrů) lesu. Po té se dáme. Přivede nás právě k tomu bývalému areálu, ke kterému bychom došli i po té cyklotrase. Zde se stýká několik lesních cest a začíná docela široká silnice, klesající Uhlířským údolím k Hynčicím. A teď nastává trochu dobrodružná vložka, z té silnice je potřeba správně odbočit. Ta správná odbočka (vpravo) přichází po cca 80 metrech a jedná se o širokou polní cestu. Po ní už se jde snadno pořád rovnou za nosem, odboček si nevšímáme. Potkáme červený kříž, pak jeden památníček, malý rybník s výhledem na Ruprechtický Špičák a za chvilku jsme na návsi Ruprechtic u penzionu Malý dům. A zde tuto trasu ukončíme.

I toto je velice pohodlná trasa, která se dá absolvovat třeba i s kočárkem. Měří kolem 10 km. A mimochodem, my jsme tu šmajdali na konci října a nestíhali jsme sbírat houby. Takže na podzim nůši s sebou.

Poslední aktualizace: 6.2.2017
Pod Javořími horami 2 - Heřmánkovice - Ruprechtice na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Pod Javořími horami 2 - Heřmánkovice - Ruprechtice

Obrázky z Broumovska a kostel Všech svatých v Heřmánkovicích
  Kostel Všech svatých v Heřmánkovicích je další ze slavné „Broumovské…
Javoří hory jsou skvěle popsány zde. V minulosti jsem se je snažil…
Rozcestník potkáme téměř na vrcholu Mlýnského vrchu mezi Olivětínem a Hejtmánkovicemi. Místem prochází tato turisticky značená trasa: červená JV s…
Studánka leží stranou všech turisticky značených cest, ale…
Javoří hory tvoří obloukovitý hřbet horského pásma, které se rozprostírá v…
Javoří hory dlouho odolávaly zájmu lidí. Vydat se do jejich lesů…
Dřevěný kostel v Broumově, nejstarší sakrální památka v celé Evropě a dál…
Turistické rozcestí Janovičky, CZ-PL leží přímo na česko-polských hranicích(foto 1 a 2). Přichází sem z české strany modrá značka z…
Historie vaření piva v Broumově se oficiálně datuje do r. 1348, kdy král Karel IV udělil Broumovu městská práva. Jak to, ale bývalo,…
Ruprechtice - kostel sv. Jakuba Většího
Ruprechtice se nachází na úpatí Javořích hor. Díky své poloze je obec ideálním východiskem k výletu na nejvyšší bod Javořích hor Ruprechtický Špičák…
Úvod (shodný pro všechny díly Pod Javořími horami): Když jsem na…
Ruprechtický špičák v Javořích horách - rozhledna
Ruprechtický Špičák je nejvyšším bodem hraničních Javořích hor, které se nachází v severní části Kladského pomezí a tvoří hranici s Polskem. Na…
Neděle: Ráno šplháme ze 620 m n.m. v Janovičkách po modré vzhůru …
Ruprechtický Špičák (880 m n. m.) je nejvyšším vrcholem Javořích…
Ruprechtický Špičák (881 m n. m.) je nejvyšší horou české části Javořích…
Ruprechtický Špičák (německy Spitzberg) je nejvyšší hora české části Javořích hor. Dosahuje nadmořské výšky 881 m. Vrchol leží v…
Rozcestí leží těsně pod vrcholem Ruprechtického špičáku, k rozhledně je to cca 40 metrů. Prochází tudy modře značená turistická trasa z Meziměstí a…
První dochovaná zmínka o klášterním kostele sv. Vojtěcha je datována rokem 1357 ve spojitosti s dokončením stavby gotického dvoulodí…
Benediktinský Klášter Broumov je zapsán v seznamu kulturtních památek…
Broumov - Benediktínsky kláštor
Benediktínsky kláštor ( národná kultúrna pamiatka ) - dnešnú podobu…