Pekelec - Jahodov - Vamberk

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Pekelec, žel. zastávka Rybná nad Zdobnicí 0,0 km
  Z Vamberka sem dojedeme místní lokálkou, Rybná nad Zdobnicí (foto 1) je druhou zastávkou. Trať tady kopíruje tok Zdobnice. Od zastávky jdeme po žluté značce lesem do mírného kopce (foto 2).
číslo 2 Studánka pod Hradiskem 0,3 km
  Z cesty je zde krátká značená odbočka k udržované studánce (foto 3).
číslo 3 Rozcestí Pod Hradiskem 0,4 km
  Rozcestí s červenou značkou, po které se budeme později vracet. Nyní volíme žlutě značenou cestu stále ještě lesem do kopce.
číslo 4 Hradisko Asfalt 0,9 km
  Po vyjití z lesa nás čeká pár chalup, příjemná krajinka (foto 4) a později pohodlná cesta opět lesem.
číslo 5 Jahodov Šotolina 2,8 km
  Na okraji obce (foto 6) odbočíme ze silnice vpravo a opět stoupáme lesem (foto 7).
číslo 6 Nad Betlémem 3,9 km
  Na konci lesa je rozcestí, kde žlutá značka odbočuje vlevo. My však odbočíme podle směrníku na stromě vpravo asi 200 metrů po neznačené cestě k červené značce. Na rozcestí jsou i odpočinkové lavičky a když dovolí počasí, i hezké výhledy na Orlické hory (foto 8 a 9).
číslo 7 Pod Jahodovou 4,2 km
  Zleva se k nám přidá červená značka od Betléma (foto 10).
číslo 8 Odbočka červené Šotolina 4,6 km
  Červená značka zde odbočeje doprava do lesa. Je to možná zkratka této trasy, po cca 2 km se s ní zase sejdeme. Doporučuji ale jít po zde popsané trase, tedy rovně. Je hezčí. Zabloudit nelze, jde se prostě stále po nejširší lesní cestě. Pokud byste ale chtěli jít po červené, dávejte pozor na značky. Odbočku lze velice snadno přehlédnout.
číslo 9 Kaple svaté Anny Šotolina 5,4 km
  Najednou vás v lese překvapí po pravé straně množství laviček a naproti udržovaná kaple (foto 11). Za kaplí je vyšlapaná pěšina k asi 40 m vzdálené studánce (foto 12). Moc hezké místo, už jen kvůli němu se vyplatí jít touto delší trasou. Od kaple pokračujeme ještě asi 200 metrů po cestě ke křižovatce.
číslo 10 Křižovatka Asfalt 5,5 km
  Přicházíme na křižovatku s lesní silnicí. Odbočíme po ní mírně vpravo. Jít rovně, spadli byste do Slatiny nad Zdobnicí.
číslo 11 Červená značka Šotolina 7,1 km
  Zprava se připojuje červená značka, po které půjdeme dále. Po pár metrech odbočuje ze silnice vlevo z kopce a lesem vede k rozcestí se žlutou značkou Pod Hradiskem.
číslo 12 Pod Hradiskem podruhé Šotolina 8,3 km
  Tady už jsme jednou byli. Je odsud samozřejmě možné sejít po žluté značce na vlakovou zastávku a trasu si tak zkrátit na cca 8,5 km. Jinak jdeme dále po červené značce.
číslo 13 Zakopanka 9,1 km
  Malá osada s pár chalupami (foto 13). Mezi nimi se propleteme k mostu přes Zdobnici (foto 14) a kolem rybníka (foto 15) k dřevěnému pekelskému mostu (foto 16).
číslo 14 Pekelský most Asfalt 10,7 km
  Změníme barvu značky na modrou. Ta nás povede podél řeky Zdobnice k vlakové zastávce Peklo nad Zdobnicí.
číslo 15 Peklo nad Zdobnicí, vlak Asfalt 11,6 km
  Zde je možné nasednout na vlak, budete mít v nohách zhruba 11,5 km. Jinak ale je to udtu do Vamberka už jen kousek po silnici s výhledem (foto 17).
číslo 16 Vamberk, náměstí Asfalt 13,0 km
  Na náměstí (foto 18) trasa končí. Nádraží je odtud asi 400 metrů po hlavní silnici, vedou k němu modrá a žlutá značka.

Podhůřím Orlických hor se dá příjemně šmajdat i v zimě, pokud zrovna není sněhu po kolena. Jednou z takových hodně pohodlných procházek je i tato trasa. Úsek do Pekla nad Zdobnicí je svým profilem i jako stvořený pro nenáročné běžkaře. Běžecké stopy se tu sice neudržují, ale i tak se dá velmi dobře.

Pro absolvavání trasy je třeba nechat auto nejdále ve Vamberku, zde sednout do zdejšího motoráčku směr Rokytnice v Orlických horách a nechat se dovézt do zastávky Rybná nad Zdobnicí. Zastávka je hned nad řekou a vedou od ní jen lesní cesty, žádná silnice. Následuje zhruba 8,5 km dlouhý okruh většinou lesem s občasnými výhledy kolem Hradiska a Jahodové. Zpestřením jsou dvě hezké studánky (u Jahodova možná objevíte ještě jednu), výhledy na Orlické hory nad Betlémem a hezky udržovaná lesní kaplička sv. Anny.

Po absolvování okruhu je možné si trasu prodloužit přes Zakopanku k dřevěnému mostu u Pekla nad Zdobnicí (viz https://www.turistika.cz/mista/dreveny-vesadlovy-most-u-pekla-nad-zdobnici) a od něho buď k vlakové zastávce nebo rovnou až do Vamberka. Celá trasa je velice vhodná i pro cykloturisty.

Poslední aktualizace: 22.2.2013
Pekelec - Jahodov - Vamberk na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Pekelec - Jahodov - Vamberk

Turistický rozcestník Rybná nad Zdobnicí, žst.
Turistický rozcestník je umístěn nad železniční zastávkou Rybná nad Zdobnicí na hlavní cestě. Prochází tudy tato turisticky značená trasa: žlutá S…
Turistické rozcestí potkáme v lese na křižovatce dvou lesních cest. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SV směrem - Betlém, Jav…
Lesní studánka s výbornou pitnou vodou leží v lesích nad řekou Zdobnicí, ve stráni pod Hradiskem. Ke studánce vede pěšinka ze žlutě značené cesty o…
Turistické rozcestí Rybná nad Zdobnicí, bývalý Holendův mlýn
Toto turistické rozcestí potkáme v osadě Pekelec, součásti Rybné nad Zdobnicí. Vedou tudy tyto TZ: modrá S směrem - Slatina nad Zdobnicí, Pěčín,…
Turistický rozcestník, který se nachází v osadě Libštejn, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po modré značce ve směru Anenský…
Rozcestí se nachází v lesích mezi Vamberkem, Rybnou nad Zdobnicí, Potštejnem a Liticemi. Prochází tudy zelená značka z Bohousové přes Rybnou nad Zd…
    Vamberk je malé pětitisícové město na úpatí Orlických hor proslavené…
V malé vísce Peklo, která je dnes už částí města Vamberk, najdeme…
Dřevěný věšadlový most u Pekla nad Zdobnicí
Jižně od obce Peklo nad Zdobnicí byl v r. 1840 vybudován přes řeku…
Tato barokní socha se nachází v lese nedaleko chaty Na Vyhlídce nad Vamberkem. Pochází z vamberecké dílny Mielnických,kde byla zhot…