Okruh Pod Klepáčem

Trasy Běžky Střední náročnost

číslo 1 Nádraží Červený Potok Šotolina 0,0 km
  V podstatě přes pole můžeme jakkoliv (nebo po stopě)
číslo 2 U Větrného vrchu Šotolina 3,1 km
  Skiareál nejlépe objet co nejvíce nad sjezdovkami
číslo 3 Pod Klepáčem Asfalt 4,9 km
  V podstatě začátek okruhu, sem se dá dojet i autem
číslo 4 Nad Sršňovkou Asfalt 5,8 km
číslo 5 Zbojnická chata Šotolina 10,0 km
  Konec mírné trasy, začátek prudšího výstupu
číslo 6 Nad Zbojnickou chatou Šotolina 10,5 km
  Červená zančka na Králický Sněžník, souběh s polskou žlutou
číslo 7 Sedlo Puchacza Šotolina 11,9 km
  Sedlo mezi Hleďsebe a Malým Sněžníkem křižovatka červené české TZ a polských zelené a žluté
číslo 8 Terexová cesta Šotolina 12,9 km
  Zhruba nejvyšší místo okruhu s výhledy na Králický Sněžník
číslo 9 U hraničního přechodu Šotolina 15,9 km
  Rozcestí nedaleko hranice Horní Morava - Jódłow
číslo 10 Nad Sršňovku Asfalt 17,1 km
  Rozcestí lesních cest s modrou TZ a bílou cyklo
číslo 11 Pod Klepáčem 2 Asfalt 18,0 km
  V podstaě můžeme kamkoliv, dolů do vesnice, nebo po pláni do Červeného Potoka
číslo 12 Červený Potok 2 Asfalt 22,9 km
  Nádraží

Zatímní průběh zimy, který ani na začátku své druhé poloviny neslibuje, že by chtěl ukojit touhy četných příznivců zimních aktivit, zřejmě nejen lyžaře přivádí k hranici zoufalství. Díky několika mrazivým dnům se sice alespoň částečně podařilo vysněžit sjezdovky, takže sjezdaři se sem a tam vyblbnou. Přírodního sněhu se stále nedostává a zprávy o metrových přídělech sněhu v Alpách a mrazivých vpádech arktického vzduchu na Floridu se nám ve střední Evropě zdají jako nereálné výmysly tiskových agentur. V takové situaci běžkařům nezbývá než houfně mířit na jedno či dvě místa, kde se sem tam najde několik centimetrů přírodní pokrývky a tísnit se v několikasethlavém davu, z kterého se ovšem většinou všem děsí mysl a raději na svou touhu rezignují. Pak tedy nezbývá než běžkovat alespoň virtuálně, případně doufat že někdy v červenci snad sníh konečně napadne.

V době když ještě v zimách sníh padal, vznikaly plány na běžecké trasy, které se budou udržovat, ekonomická realita či kapacity leckdy nestačily, takže některé tužby zůstaly jen na papíře. Jednou z takových byl okruh, který by se dal nazvat jako trasa pod Klepáčem v pohoří Králického Sněžníku. Okruh měl být veden na východních svazích hraničního hřebene tedy pod zmíněným Klepáčem (Trojmórski wierch) a dál na sever Hleďsebe (Puchacz) až někam pod Malý Sněžník, kde se trasa obrací u Zbojnické chaty a vrací se po turistické cestě v poněkud větší výšce. Původně Po trase vedla červená TZ, ta je dnes sice stále ale poněkud v jiném průběhu, nicméně po cestě, kterou okruh využívá.

Onehdy jsem sice k okruhu dorazil od nádraží v Červeném Potoce, pěkně po poli, sice byla slibovaná stopa projetí rolbou, ale nic z toho se nekonalo, ale když je sníh mírně namrzlý tak to celkem drží. Pomalu vystoupáme kolem skiareálu na Větrném vrchu, čímž by mohli zájemci z Dolní Moravy zkrátit výstup do kopce. Musíme totiž dorazit až do rozcestí Pod Klepáčem, kde vlastně okruh začíná. Nakonec se sem dá i dojet autem z Horní Lipky a na malém parkovišti by pár vozidel našlo i místo. Dál je tedy vjezd zakázán a někdy tedy leží sníh. Bral jsem to onehdy proti směru hodinových ručiček, ale klidně to jde i obráceně, ačkoliv u Zbojnické chaty je v asi půlkilometrovém úseku poněkud prudší sjezd (nebo výstup). Trasa vede po lesní asflatce, v příjemném spíše neznatelném výstupu, víceméně v lese z občasnými výhledy do údolí Moravy a protější hřebeny Sušiny a Podbělky a na lyžařský areál pod Slamníkem. Původně byla tato cesta značená červenou značkou, v loňském roce došlo k přeznačení, takže trasa je bez značení, ovšem ze zřetelného hlavního směru se v podstatě nedá zabloudit. Asi po pěti kilometrech dojedeme ke zmíněné Zbojnické lovecké chatě, u které následuje zmíněný prudší úsek stoupání, musíme mírně odbočit do svahu, vrstevnicová cesta pokračuje někam nad Strašidla, kde i končí. Po zhruba půlkilometrovém výšlapu narazíme na rozcestník Nad Zbojnickou chatou s červenou TZ a koncem žluté TZ. Kdybychom pokračovali k severu, jsme už vlastně na původním průběhu červené značky na Králický Sněžník, obrátíme se ale na jihozápad po novém průběhu červené, do sedla Puchacza ji prochází žlutá značka, což je vlastně polská značka do Midzygórze. Od ní se odpojíme ve zmíněném sedlu a dál pokračujeme po tzv. Terexové cestě. Případní zájemci by ze sedla mohli po Polské zelené značce dojet na vrchol Klepého s dřevěnou rozhlednou, v normální zimě je to na běžkách v podstatě jediná přístupová trasa, z jihu je hora v podstatě nedostupná.

Samotná Terexová cesta vlastně sleduje hřeben v obráceném směru o nějakých 100-150 m výše nad cestou, kterou jsme jeli ke Zbojnické chatě. Vyšší poloha i větší odlesnění zatím přináší i více vyhlídek než dolní cesta. Závěr cesty je poměrně rychlý, ale ne přehnaně prudký a dosti široká cesta se celkem dobře pluží. Nedaleko hraničního přechodu Horní Morava -Jódłow se připojíme k modré TZ, která nás velkou serpentinou u rozcestí Nad Sršňovkou dovede zpět k východišti okruhu.

Podle potřeby můžeme sjet po loukách do Dolní Moravy, sběhnout po cestě k chatě Na Rozcestí, nebo opět přes Větrný vrch do Červeného Potoka k vlaku nebo autobusu. V úvodu píšu, že okruh se měl udržovat, jak to je dnes přesně nevím, nicméně místní sem jezdí, takže minimálně prošlapaná stopa tu být může.

Poslední aktualizace: 2.2.2014
Okruh Pod Klepáčem na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Okruh Pod Klepáčem

Izolovaná dělostřelecká pozorovatelna K-S 12b "Utržený"
Jediný srub svého typu na našem opevnění, izolovaná dělostřelecká pozorovatelná K-S 12b "Utržený". Pozorovatelna je nejzachovalejší…
V tomto případě se vskutku nejedná o žádný památný strom (pokud s…
Počas navštevy Dolní Moravy, kde hlavným cieľom bola síce ,,Stezka v…
Vlastně jsem na Výšinu dorazil…
V překrásné krajině pod Králickým Sněžníkem se nachází Muzeum…
Mělké sedlo mezi bližším vrcholem se stejnojmenným názvem (Výšina…
Počas návštevy Dolní Moravy, jej atrakcii - stezky v oblacích a bobovky…
Na Dolní Moravu to od nás není zas tak daleko, takže je to hezký, byť…
VÁŽENÍ PŘÁTELÉ TURISTIKY I TURISTIKY, RÁD VÁS POZVU NA KRÁSNOU TÚRU OKOLÍM DOLNÍ MORAVY, VYCHÁZÍME OD ROZCESTÍ POD BOBOVOU DRÁHOU PO…
Tvrz představuje nejdokončenější stavbu svého druhu na …
Dělostřelecká tvrz Hůrka u města Králíky je od roku 200…
Muzeum vojenské historie v okolí obce Králíky. …
Králická Pevnostní Oblast - je území v České republice v Pardubickém kraji…
Start trasy je z Dolní Moravy od restaurace Na Rozcestí. Odtud vyrazíme po modré značce k místu zvanému Pod Klepáčem, zde se napojíme na červenou…
Východočeské městečko Králíky je položeno na rozhraní tří pohoří,…
Vojenské muzeum Králíky se nachází severozápadně od města Králíky u…
Muzeum čs. opevnění z let 1935 - 1938 jsme poprvé navštívili v rá…
Městečko, ve kterém jsem prožil část dětství patří k místům, kam …
Stezka v oblacích se pyšní právem stravbou roku 2016. Nachází se na Dolní…
 Začátek měsíce srpna probíhá v urychleném chystání věcí na naši týdenní …