Okolo Maštalí

číslo 1 Bor u Skutče (foto 1 a 2) Asfalt 0,0 km
  Se zelenou značkou po silnici za obec a následně odbočkou do lesa.
číslo 2 Petrovna (foto 3 - 5) 0,5 km
  Od skály sestoupíme k Voletínskému potoku (foto 6 - 12) a do kopce k rozcestí.
číslo 3 Rozcestí Za Borky 1,3 km
  Modré z Vranice do proseče si nevšímáme, sejdeme k potoku Novohradka (foto 10 - 14). Za ním opět nahoru.
číslo 4 Hrnčířova skála (foto 15) 1,8 km
  Zelená značka zde končí. Po červené vlevo se dojde ke vchodu do Toulovcových Maštalí, trasa pokračuje po červené vpravo přes Oslí chodbu (foto 16 - 18) k dalšímu potoku (foto 19 - 20).
číslo 5 Pod Kostelíčkem 2,7 km
  Za potokem stoupáme vzhůru kolem studánky (foto 21 - 22) a Hradu do Městských Maštalí.
číslo 6 Městské Maštale (foto 23 a 24) 3,0 km
  Za Městskými Maštalemi nás čeká pohodlná, široká lesní cesta.
číslo 7 Nový rybník Asfalt 4,3 km
  Ze staré hájovny (foto 25) tu vyrostl nový resort, od něhož jdeme po asfaltu k Budislavi (foto 26).
číslo 8 Budislav (foto 27) 5,0 km
  Pohodlná lesní cesta (foto 28).
číslo 9 Panský stůl (foto 29) 6,8 km
  Stále lesem.
číslo 10 Studánka Pod Cikánkou (foto 30) 7,0 km
  Od studánky projdeme kolem Panského rybníka (foto 31 a 32) a mírně stoupáme.
číslo 11 Zkratka 7,8 km
  V prudkém ohybu cesty odbočuje znatelná pěšina dolů z kopce k potoku. Tou se dáme. Rovněž je možné pokračovat po červené a po cca 300 metrech na rozcestí Pod Kostelíčkem odbočit přes potok na žlutě značenou cestu. Dojdeme do stejného místa (foto 33 - 36)
číslo 12 Na soutoku potoků (foto 33 - 36) 7,9 km
  Opět pohodlná lesní cesta.
číslo 13 U Setonovy studánky Šotolina 8,3 km
  Kolem přístřešku (foto 37 a 38) do Vranice.
číslo 14 Vranice Šotolina 8,5 km
  Hlavní rozcestí, jeden ze vstupů do oblasti skal. Červená značka nás provede kolem hospody Na Verandě U Toulovce (foto 39 a 40) a tábořiště (foto 41) do lesů nad Voletínským potokem (foto 42 - 45).
číslo 15 Mojžíšův pramen (foto 46 a 47) 9,7 km
  Od pramene ještě chvíli pohodlně lesem (foto 48).
číslo 16 Dudychova jeskyně (foto 49 a 50) Šotolina 10,2 km
  Vylezeme nahoru k jeskyni, obejdeme ji a vystoupíme na polní cestu nad skalami. Po ní se dostaneme rychle na výchozí místo do Boru u Skutče.
číslo 17 Bor u Skutče Asfalt 11,0 km
  Konec trasy

Skalní bludiště Toulovcových a Městských Maštalí jsou natolik notoricky známá, že dělat jim propagaci se může zdát nošením onoho pověstného dřeva do lesa. Není divu. I když říkám (a často i píšu), že tady u nás je krásně všude, je spousta míst, kde je krásně ještě víc a někde dokonce úplně nejvíc. A jsem přesvědčený, ža tato oblast mezi Novými Hrady, Borem u Skutče, Prosečí a Budislaví k těm "úplně nejvíc" rozhodně patří. Ostatně, přečtěte si více třeba v tomto příspěvku skalního nadšence Franty.

Trasu začínám v Boru u Skutče (tam jsme to měli nejblíž laughing). Ale klidně ji můžete začít v Budislavi nebo v Jarošově, případně ve Vranici. V Boru na návsi je parkoviště a taky autobusová zastávka. Pravda, tak často jako v Praze metro tu autobusy nejezdí, ale dostat se sem dá. Na rozcestníku nás bude zajímat značení zelené, po kterém se vydáme, a červené, po kterém se vrátíme zpět. Zelená značka nás záhy zavede do lesa a z něho jen tak hned nevylezeme. Projdeme kolem skály Petrovna (zde) a sejdeme do rokle potoka Voletín. Od něho vystoupáme k rozcestí s modrou značkou Za Borky a znovu sejdeme dolů, tentokrát k potoku Novohradka. Další výstup nás přivede k Hrnčířově skále na červenou značku. Po ní vlevo znamená zajít "za roh", kde se nachází hlavní bludiště Toulovcových Maštalí.

Naše trasa ale pokračuje vpravo přes půvabnou Oslí chodbu ke třetímu potůčku. Tady na rozcestí Pod Kostelíčkem zvolíme značky žluté. Kolem Kostelíčka a Hradu přijdeme k Městským Maštalím. Za nimi si dáme od skal trochu pauzu. Čeká nás pohodlná lesní cesta k silnici a zčásti nedaleko ní, zčásti přímo po silnici dorazíme na okraj Budislavi. Mimochodem, hned na kraji Budislavi jsou taky hezké skály, stojí za návštěvu (a hostinec Na Skalách nemlich tak laughing).

Z Budislavi se vydáme po značce červené opět lesem k Panskému stolu. Kousek za ním je skála Cikánka, pod ní studánka Pod Cikánkou a hned na to Panský rybník. Od něho vede cesta trochu do kopce. Je možné jít po červené podél potoka až na rozcestí Pod Kostelíčkem, kde už jsme byli, znovu přejít na žlutou značku a podél téhož potoka po jeho druhém břehu. Nebo si cestu zkrátit, v prudkém ohybu červené sejít dolů k potoku (pěšina je dobře znatelná), přejít potok a jsme na té žluté taky. Po ní dojdeme k turistickému přístřešku Vranice, kde je i rozcestí s modrou a červenou značkou. Všechny tři tyto značky nás společně dovedou k rozcestí Vranice, které je jedním ze vstupních míst celého areálu skal.

Naše putování se bude dále řídit až do konce červeným značením. Těsně mineme hospůdku Na Verandě U Toulovce. Dobře se tu v sezóně sedí. Za ní brzy vejdeme opět do lesa. Významová značka nás přiláká Krátkou odbočkou k Mojžíšovu prameni (viz zde) a po dalších 10 minutách chůze se ocitneme pod Dudychovou jeskyní (tady). Vyšplháme k ní nahoru, obejdeme a vylezeme na cestu, mířící do místa, odkud jsme vyšli - do Boru u Skutče.

Celá trasa má okolo 11 km, které si můžete protáhnout třeba o bludiště v Maštalích nebo skály v Budislavi nebo i jinde. V tom případě na trasu počítejte s celým dnem. Pro kolo terén vhodný není. Počítejte také s tím, že po deštích bývá v roklích potoků dost bláta a některé lávky přes potoky nejsou zrovna v optimální kondici.Ale jinak je tu fakt nádherně.

Poslední aktualizace: 29.1.2018
Okolo Maštalí na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Okolo Maštalí

Z Boru u Skutče přes Maštale do Nových Hradů
  Líbilo by se vám o dovolené vstávat už ve 4 hodiny ráno ? Že nee !? No…
   Divoký a rozsáhlý - (rozloha přes 1000 ha) - pískovcový skalní…
8.5.2015 Dnes by mělo být ještě lépe, zejména tepleji než den…
Směrovník se je umístěn v centru obce poblíž parkoviště. Prochází tudy červeně značená cesta a začíná zelená spojka a žlutá značka. Č…
Bor u Skutče je malá částečně rekreační obec se 180 stálými obyvateli a n…
Přírodní rezervace Maštale se nachází nedaleko Litomyšle. Na rozloze…
Auto zaparkujete ve vesnici Bor u Skutče, kde je označené parkoviště. Odtud se vydáte směrem do vesnice, půjdete kolem vodní nádrže …
Stalo se v březnu, že díky chřipkové epidemii na naší venkovské…
Dudychova jeskyně
Jde o jednu z nejznámnějších pseudokrasových jeskyní vzniklých v pískovcích v přírodní rezervaci Maštale. Jde o rozšířenou a upravenou skalní průrvu,…
Jedná se o nejrozsáhlejší komplex pískovcových skalních měst v Pard…
Nachází se ve skalním amfiteátru na okraji skalního města s řadou těsných úzkých chodeb a roklí zvaných Toulovcovy maštale. Rozcestím pr…
Úterý 13. 7. 2021 - dopoledne Včera jsme dorazili do míst, kde se dnes chc…
Toulovcovy maštale je přírodní rezervace, která se nachází mezi obcemi…
Příroda, nacházející se na území přírodní rezervace Maštale a…
Mojžíšův pramen se nachází v hlubokém skalnatém údolí potoka Vol…
Náš výlet nás zavede do širšího okolí Toulovcových maštalí. Výlet bychom…
Kolumbovo vejce - skalní útvar
Mezi nejvýznamnější skalní pískovcové útvary v Budislavských skal…
Toulovcovy Maštale.
Přírodní rezervace Toulovcovy Maštale  se nachází se na rozmezí okresů…
Borůvka
Třetí a ?nejmladší? ze tří dřevěnoocelových rozhleden (Toulovcova rozhledna, Terezka) v oblasti Toulavcových Maštalí nedaleko Litomyšle. Na první poh…
Jeden den naší dovolené na Vysočinu v loňském roce jsme se vypravili…