Okolím Chlumce nad Cidlinou

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Klicperovo náměstí Asfalt 0,0 km

Centrum města a budovou městské radnice.

číslo 2 Kostel sv. Voršily Asfalt 0,1 km

Kostel svaté Voršily postavený v letech 1536 až 1543 zdobí dnešní Klicperovo náměstí v Chlumci nad Cidlinou. Toto dílo pernštejnské stavební huti je jednou z nejstarších renesančních staveb v Čechách, s prvky pozdní gotiky. Po několika požárech byl kostel upravován i v 17. století, kdy vznikla dnešní hranolová věž (původně s provizorní stanovou střechou, dnes cibulovou s lucernou) a také např. raně barokní výhodní štít.

Nejvzácnější částí interiéru jsou oltářní obrazy Ukřižovaného a sv. Františka od Karla Škréty, křížová cesta J. Suchardy a cínová křtitelnice ze 16. století. Další vybavení je především rokokové, z konce 18. století.

číslo 3 Vstupní brána do zámeckého parku. 0,6 km
číslo 4 Zámek Karlova Koruna Šotolina 0,9 km

Stavebníkem zámku byl František Ferdinand Kinský, projektantem arch. Jan Santini Aichel, stavitelem Fr. Max. Kaňka. Stavba vyrostla v letech 1721 - 1723. Byla nazvána Karlova Koruna na počest návštěvy císaře Karla VI., který zde pobýval při honech na podzim roku 1723, po své korunovaci na českého krále v Praze. V polovině 19. století provedeny některé úpravy uvnitř zámku, postaveny novogotické brány, v letech 1927-1928 obnovil arch. Lábler původní vzhled objektu.

číslo 5 Chlumecká zahradní železnice 1,3 km

viz http://www.chzz.webgarden.cz/

číslo 6 Na Františku Šotolina 2,3 km

Jeden z nejvyšších kopců v jinak rovinaté krajině.

číslo 7 Anežčin pramen 2,9 km

Stavba sice není datována, ale její pojmenování Anežčin pramen ji jasně spojuje s Oktaviánem Kinským, resp. Anežkou Schafřgotschovou, která se stala jeho manželkou roku 1835.

číslo 8 Hospůdka ,,Na Růžku´´ 4,1 km

Příjemná hospůdka s možností menšího občerstvení.

číslo 9 Pramen Jáneček 4,4 km

Osvěžující pramen.

číslo 10 Klicperovo náměstí 5,9 km

viz bod 1

Městu Chlumec nad Cidlinou se říká ,,město v zashradách´´. A proč? Při procházce jeho okolím se opravdu přesvědčíte, že kolem města je nespočet zahrad, sadů,... Pojďme se tedy podívat, jak to v okolí vypadá. Trasa začíná na náměstí Václava Klimenta Klicpery (bod 1), známeho českého spisovatele. Zde je vidět nově opravená budova městské radnice. Vydáme se na západ k nedalekému kostelu sv. Voršily (bod 2). Dále pokračujeme po hlavní ulici až ke vstupní bráně (bod 3) místního, ze širokého okolí viditelného, zámku Karlova Koruna (bod 4).

Návštěvní doba:
duben:
sobota, neděle, svátky: 9:00-12:00, 13:00-16:00
květen, červen: denně kromě pondělí: 9:00-12:00, 13:00- 16:00
červenec, srpen: denně kromě pondělí 9:00-12:00, 13:00-17:00
září: denně kromě pondělí: 9:00-12:00, 13:00-16:00
říjen: sobota, neděle, svátky: 9:00-12:00, 13:00-16:00

Plné vstupné ......................................70 Kč
Zlevněné vstupné...............................40 Kč (důchodci, studenti, ZTP)
Děti do 6-ti let .................................... zdarma

Po prohlídce zámku a přilehlého zámku se vydáme k bodu 5- Chlumecké zahradní železnici (pro bližší inf o otevírací době viz http://www.chzz.webgarden.cz/). Po možné prohlídce se vydáme do krás místní přírody. Z vrcholu kopce, zvaném Na Františku (bod 6) je nádherný výhled do širokého okolí. V blízkém lese se nachází několik pramenů, z nich nejznáměší je Anežčin pramen (bod 7). Tento pramen se nachází cca 100 metrů na sever směrem od cesty. V létě vás jistě osvěží ,má dokonce i léčivé účinky. Ovšem, to musí posoudit každý z vás sám :-). Po hlavní cestě pokračujeme až do nedaléké obce Olešnice. Až vyjdeme z lesa, tak stále pokračujeme rovně po asfaltové silničce až k hlavní komunikaci. Zahneme v levo a dojdeme k malé hospůdce ,, Na Růžku´´ (bod 8). Odtud se vydáme dolů až dojdeme ke staré cihelně (dnes tomu nenasvědčující zarostlé a oplocené území).dtud po pěšině po levé straně opět dolů a stále točíme do leva. Přijdeme na pěšinu, která nás dovede k dalšímu prameni, zvaném ,, U Jánečka´´ (bod 9). Opět stejně lahodná voda pramenící hluboko v nitru kopce. Po stejné pěšíně pokračujeme až k hlavní silnici a poté pokračujeme zpět do Chlumce, kde si můžete dát oběd v jedné z mnoha restaurací.

Poslední aktualizace: 1.2.2010
Okolím Chlumce nad Cidlinou na mapě
Autor: Martys.19

Příspěvky z okolí Okolím Chlumce nad Cidlinou

Chlumec nad Cidlinou - Hradec Králové - Stříbrný rybník
Trasa je šestou a závěrečnou částí druhého dne našeho cyklovýletu po…
Chlumec nad Cidlinou - mariánský sloup
Chlumecký mariánský sloup se nachází na východní straně dnešního Klicperova náměstí. Postavit ho dal Václav Norbert Oktavián hrabě…
Pomník Václava Klimenta Klicpery, který se ve městě dne 23.11.1792 narodil, se nachází v centru Klicperova náměstí, kterému s…
Kostel sv. Voršily - dominanta Klicperova náměstí byl postaven za vlády Pernštejnů ve slohu pozdní gotiky a nastupující renesance v…
Pomník se sochou sv. Jana Nepomuckého je umístěn před budovou bývalého chlumeckého Majorátu, kterému je věnován samostatný příspěvek…
Každý kdo přijíždí do Chlumce nad Cidlinou přivítá silueta zámku Karlova…
Zajímavou budovou, která uzavírá východní část chlumeckého náměstí je…
Pomník se sochou, patrona českého, sv. Václava zdobí prostor u mostu na…
Kdo dnes navštíví Chlumec nad Cidlinou, tak by sotva řekl, že v minulosti…
Koupaliště v Chlumci nad Cidlinou se nalézá na okraji města, za fotbalový…
Chlumec nad Cidlinou - kostel Nejsvětější Trojice
Kostel Nejsvětější Trojice je nejstarší dochovanou památkou ve městě. Doložen je sice "až" v roce 1358, ale dle nápisového kamene,…
Zubatovská Kaple se nachází v malám parčíku nedaleko kostela Nejsvětější…
Po vzniku ČSR se stalo přímo tradicí odhalovat pomníky Prezidentu Osvoboditeli, a to i v těch obcích, kde se nedal najít žádný vztah…
Chlumecká informační centra, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází na dvou adresách: - v budově sokolovny a knihovny…
Od června 2018 je v Chlumci nad Cidlinou otevřené nové museum - č…
Slunečné Jarní ráno přímo láká k výletu, proto se narychlo rozhodujeme pro…
Budovu městského muzea - Lorety v Chlumci nad Cidlinou najdeme při pravé…
Zámek ve Chlumci nad Cidlinou včetně okolního parku byl vystavěn v letech…
Na tomto místě se původně nacházel ostrov, který byl ze všech stran…
V areálu zámku Karlova Koruna se v sobota 10. srpna uskuteční ZÁMECKÉ HODOVÁNÍ, které nabídne bohatou přehlídku dobrého jídla, doplněnou o d…