Od vlaku k vlaku - Ze Zboňku do Svitávky

číslo 7 V parku u vil Asfalt 3,5 km
číslo 8 Třebízského náměstí - u kostela Asfalt 3,8 km
číslo 9 Svitávka - železniční stanice Asfalt 4,3 km

Vybudováním cyklostezky mezi Zboňkem a Svitávkou byl dokončen pohodlný průchod podél řeky Svitavy mezi Letovicemi a Svitávkou (regionální cyklostezka 105). Vrámci projektu vycházek "od vlaku k vlaku" jsem navrhl další vycházku a to od zastávky ze Zboňku do zastávky Svitávka. Trasa vede podél řeky Svitavy a městysem Svitávka. Její celková délka je 4,3 km. Zastávky leží na trati 260 z Brna do České Třebové (mezi rychlíkovými stanicemi Skalice nad Svitavou a Letovicemi).

Trasa začíná u železniční zastávky Zboněk a odtud pokračuje ulicí v pravobřežní části Zboňku kolem kaple a Jarošova mlýna, přetne řeku a hlavní komunikaci I/43 z Brna na Svitavy a u osadního úřadu Zboněk-Klevetov se dá vpravo kolem autoservisu, kde začíná nový úsek cyklostezky. Po ní vede nejprve poli a po chvíli u turistického přístřešku (odpočinkové místo) se přimkne k toku Svitavy. Podél toku s řadou romantických zákoutí dojde až k mlýnu s elektrárnou. Zde cyklotrasa končí a vstupuje do Svitávky ulicí Sedláčkovou. Postupně dojde až k bývalému areálu hospodářských budov Prostředního mlýna. Zde odbočí vpravo a areálem budov přijde až k hlavnímu historickému objektu premonstrátského původu (připomínajícího zámeček). Od něho ulicí Svatopluka Čecha přetne výraznou křižovatku a v přímém směru ulicí Josefa Čejky dojde až k úpatí výrazného zalesněného kopce Hradisko, z jehož vrcholu přichází žlutá značka. Po ní se naše trasa vydá ulicí do centra. Přejde potok Semíč a vstoupí do rozlehlého parku kde se nachází několik budov, jimž dominují památkově chráněné Velká vila (dnes úřad městyse) a Malá vila (zdravotní středisko). Za parkem přetne řeku Svitavu a pokračuje ulicí pod vyvýšeninu s dominantním kostelem sv. Jana Křitele. Zde přetne hlavní ulici a po zastřešeném schodišti vystoupá až k objektu kostela na Třebízského náměstí (kostel, fara, památný dub) a za ním klesne zpět na hlavní ulici. Za školou se stočí vpravo a ulicí podél potoka Sebránek podejde pod mostem železiční trať a vpravo za ním se již nachází železniční zastávka Svitávka, kde naši vycházku ukončíme.

Poslední aktualizace: 30.5.2022
Od vlaku k vlaku - Ze Zboňku do Svitávky na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Od vlaku k vlaku - Ze Zboňku do Svitávky

Nová cyklostezka u Svitávky
Na Boskovicku byl zbudován nový úsek cyklostezky podél řeky Svita…
Nachází se jižně od města Letovic.Křetínka je pravostranný přítok řeky…
Homolovitá kupa Hradisko nad obcí Svitávka bylo osídleno již od p…
Partyzánský památník na trase zeleně značené turistické…
Byla továrníkem Mosesem Löw-Beerem vybudována v letech 1900 – 190…
Nachází se na jakémsi pomyslném ostrově mezi toky řeky Svitavy a …
Jednou z nejstarších památek jihomoravského městyse Svitávka je barokní…
Přesto, že je Svitávka „pouhým“ městysem s osmnácti stovkami obyv…
Svitávka - kostel sv. Jana Křtitele, fara a další památky v jejich okolí
Svitávka je jihomoravský městys na řece Svitavě, který údajně již…
Náměstí se nachází ve středu městyse v okolí zdejší dominanty kost…