Od vlaku k vlaku - Podél blanenské části řeky Svitavy

číslo 2 Ježkův most Asfalt 0,9 km
číslo 3 Legionář Asfalt 1,0 km
číslo 4 Vlaková zastávka Blansko-město Asfalt 1,2 km

Když se na trati z Brna do České Třebové začátkem 20. století budovaly novodobé vlakové stanice s výstavbou nádražních objektů, byla pro Blansko rychlíková stanice zvolena na jižním okraji tehdejší zástavby, odkud začínalo hluboké údolí říčky Punkvy k tehdy nově objeveným Punkevním jeskyním a k propasti Macoše. V této době a mnoho let potom byl proto název stanice Blansko-Macocha. Blíže k centru města pak vznikla zastávka Blansko-město. U rychlíkové stanice bylo postaveno i autobusové nádraží, odkud autobusy rozvážely turisty po atraktivních místech Moravského krasu. Při budování turistických tras na Blanensku začátkem padesátých let minulého století však jako výchozí místo byla zvolena zastávka v centru města. Tou zůstala i do dnešních dnů. Začátkem našeho století zdejší radní v rámci postupné realizace cyklotrasy údolím Svitavy se rozhodli propojit obě nádraží vycházkovým chodníkem. Na straně města se začalo prodloužením chodníku v parku u sochy legionáře dále po vodě při břehu řeky a další pokračování směřovalo příbřežními loukami za areálem budov nákupních center a zahrádek. Jeho závěrečná část pak byla dokončena spolu s rekonstrukcí a rozšířením autobusového nádraží. Po tomto novém promenádním chodníku jsem navrhl i krátkou vycházkovou trasu „od vlaku k vlaku“.
Protože v úseku mezi stanicemi rozděluje řeka Svitava zdejší okresní město na pravobřežní Staré Blansko a levobřežní novější a nové části města, nazval jsem tuto část řeky "blanenskou".

Z důvodu stavebních prací na přemostění železnice a řeky novým silničním mostem mezi Starým Blanskem a novou čásí města bude trasa chodníku v období jara a léta 2022 nepřístupná.
Práce se protáhnou asi až do konce roku 2022. Most to však bude impozantní.

Od ledna 2023 je cesta opět průchodná.

Poslední aktualizace: 22.2.2023
Od vlaku k vlaku - Podél blanenské části řeky Svitavy na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Od vlaku k vlaku - Podél blanenské části řeky Svitavy

Na Nový hrad
Krátká trasa pro návštěvu Nového hradu u Adamova, oblíbeného turistického…
Turistické rozcestí se nachází u stezky do Klepačova, nedaleko od soutoku…
Vstoupíte-li v Blansku do vestibulu zdejšího hlavního vlakového nádraží…
V Blansku jsou dvě vlaková nádraží, Blansko a Blansko-město.Hlavn…
Několikrát do roka se znovu a znovu rádi touláme po jeskyních, zříceninách, skalních stěnách a jiných krásách Moravského krasu a…
Nachází se před hlavním blanenským nádražím u mostu přes řeku Svi…
Nenáročná trasa na jedno odpoledne. Mezi Adamovem a Blanskem jezdí vlaky…
Vážení turisté a čtenáři ... předem se Vám omlouvám, neboť tohle vyprávěn…
Předkládám tímto cestopisem další tip na výlet. Není to ze Šumper…
Koncem července 2018  bylo v turisticky atraktivním městě Blansku…