Od Rohelské boudy do Rohle

číslo 1 Strupšín Asfalt 0,0 km
  Možné výchozí místo výletu
číslo 2 Rohleská bouda Asfalt 1,4 km
  Křižovataka sedélku u lovecké chaty
číslo 3 Pamětní kamen Asfalt 1,9 km
  Lichtenštejnský pamětní kámen pře Humencem
číslo 4 Přístřešek Šotolina 2,9 km
  U přístřešku poblíž Velké Polankyopustíme asfaltku a východním úbočím k vrcholu
číslo 5 Bílé kameny Šotolina 4,1 km
  Křižovatka turistických tras , po zelené k jižnímu vrcholu
číslo 6 Sv. Josef Asfalt 5,5 km
  Křižovatka u svatého obrázku
číslo 7 Lesní cestou Šotolina 5,6 km
  Od asfaltky opět lesní cestou
číslo 8 U Janoslavic Asfalt 7,1 km
  Konečný úsek do Rohle po asfaltce
číslo 9 Rohle bus Asfalt 8,9 km
  Cíl v Rohli, návrat např. busem, čekání možno např. v hospodě U Tchýně

Po únorové nezimě je už jaro v plném proudu, takže příroda láká k výletům. Po zimním spánku mnoho turistů spíš volí nějakou kratší vycházku, než se postí do sáhodlouhých výletů.

A kdo by se nehnal za velkými výškovými rozdíly, pro jistotu si vybere nějaké ty menší kopečky. U nás na severu Moravy máme i takových menších kopečků celkem dost. Jednou z oblastí je soustředění kopců v jižní části Hanušovické vrchoviny, kterým se říká Úsovská pahorkatina. Podle definice je pahorkatina takový krajinný celek, kde rozdíly nadmořských výšek dosahují maximálně 200 m. V tomto případě se tvůrci názvosloví trošku sekli, protože rozdíly nadmořských výšek jsou tu přeci jen vyšší, vždyť nejvyšším kopcem je bájeslovné Bradlo s výškou 600 m. Od základny někde u Libiny, nebo Troubelic je rozdíl samozřejmě vyšší. No nebudeme to rozporovat. Ostatně navrhovaný výlet Bradlo míjí.

Za výchozí místo můžeme (kvůli dopravním prostředkům) označit vesničku Strupšín (přidruženou k blízkému Brníčku). Zvolené východiště je totiž dosažitelné veřejnou dopravou, tedy busem. Od zastávky musíme ale pokračovat silničkou vzhůru k sedélku u Rohelské boudy, kde narazíme na turistické značky. Přiznám se ovšem, že se mí onehdy podařila ukecat řidiče, takže části do kopce jsem byl trošku ušetřen.

Podle vzhledu je Rohelská bouda pěknou používanou loveckou chatou a „horský“ přechod nabízí průběh pěší žluté TZ, kterou se dá vyrazit i na druhou (severovýchodní) stranu k Cikánskému buku, odkud vedou další turistické trasy.

Tentokrát ale velíme směr obrácený, tedy zhruba západní, tedy po zmíněné žluté značce. Výhodou je , že značení vede po lesní asfaltce, takže se nemusíme příliš obávat nějakých bahen (po deštivé zimě). Cesta nám mírně stoupá lesním úbočím zhruba ke kótě Humenec, před kterým nás naučná tabule upozorní na jeden z pamětních Lichtenštejských pomníčků (v tomto lesním celku je jich více). Na Humenci se trasa stočí více k jihu k Velké Polance. V posledních letech se tu poměrně dosti kácelo kvůli činnosti lýkožroutů, takže se nám otevírají výhledy směrem k údolí Moravy nebo na Zábřežsko, ale při dobré viditelnosti objevíme i kopce patřící např. k Orlickým horám nebo Králickému Sněžníku. Za Polankou opustíme asfaltku a čeká nás západní směr lesní cestou k nejvyššímu vrcholu trasy. Tím je kopec s názvem Bílé kameny (byť skály kolem vrcholu jsou povětšinou tmavého ladění). 11 metrů chybí do výšky 600 m a tím pádem jde o druhý nejvyšší vrchol Úsovské pahorkatiny. Východní svah Bílých kamenů je rovněž poněkud zbaven porostu, takže pokud se ohlédneme, můžeme dohlédnout k vyšším horám i hlavnímu hřebeni Hrubého Jeseníku s Pradědem (na jaře ještě často opatřený bílou pokrývkou). U vrcholu Bílých kamenů s rozcestím zrovna kamenů moc není, ale celkem si jich užijeme odbočkou zelené TZ k jižnímu vrcholu, kde nás shluk kamenů a skalek provází v prvních, poněkud strmějších metrech. Cesta se ale postupně mírní a svádí nás k příjemné lesní křižovatce se svatým obrázkem a textačním místem Sv. Josef. Zde vlastně narazíme na tu samou asfaltovou silničku, kterou jsem vyrazili od Rohelské boudy. Ta pokračuje až dolů z lesa, kde vyjede kousek od Hrabové. Nás bude ale zajímat jen chvíli, kdy asi sto metrů vede zelená značka k přístřešku a odpojuje se lesní cestou táhlým sestupem k silničce od Janoslavic do Rohle. Poslední kilometr je tedy po asfaltce, ale provoz je tu zanedbatelný. Za příjemného počasí se nám cesta zpříjemní výhledem na okolní kopce, včetně samotného Bradla.

Poslední aktualizace: 4.3.2024
Od Rohelské boudy do Rohle na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Od Rohelské boudy do Rohle

Strupšín - kaple sv. Františka z Assisi
Strupšín většinou vždy sdílel osudu s nedalekým větším Brníčkem. První zpráva o vsi je z r. 1385 právě v souvislosti s panstvím na…
Strupšín je malebnou vesničkou v údolí Strupšínského potoka pod kopci Úsovské pahorkatiny. Prní zmínky o osídlení jsou z konce 14. s…
Jubilejní kameny knížete Jana II. z Lichtenštejna jsou dobovou připomínkou…
  Pamětní kameny u Rohelské boudy. Najdeme je asi necelý kilometr od Rozc…
Když už je v nějaké vesnici vyhlášená památková zóna, znamená to, že nejde…
Malá pohorská víska (spíše popahorkatinská) jako je Benkov neoplývá výraznými architektonickými ani krajinnými památkami. Leží pro…
O lesní cestě mezi Hrabovou a Rohelskou boudou už jsem se před časem…
Protože vše podstatné bylo řečeno v první části článku, dalšího popisu se…
Většina projíždějících Dlouhomilov spíš jen mine. Na pohled nenápadná víska mezi Hrabišínem (přesněji Dolní Olešnou) a Brníčkem…
Dlouhomilov je nevelkou obcí se 460 obyvateli a najdeme ji jižním…
Určitě se nejedná o nějaké nepsané pravidlo, ale z neznámých důvodů navšt…
  Dnes jedu na výšlap opět brzy ráno a sám, za okénky vlaku velmi pošmourné…
Letošní duben ukázal všem příznivcům turistiky – alespoň co se…
Zajímavý válečný pomník z roku 1921 najdeme v Dlouhomilově na Šumpersku.…
Asi 7 km východně od Zábřehu, byla ve 12. století, lovčím krále P…
Brníčko je obyvatelům severozápadní Moravy snad dostatečně známé …
V krajině plné kopců Hanušovické vrchoviny stojí na jednom z nich…
Brníčko-hrad
Obec Brníčko najdete 9 km severovýchodně od Zábřeha v Úsovské vrchovině, p…
Brníčko, hrad, v současnosti tedy zřícenina vzniklo koncem 13.…
   Zhruba v polovině vzdálenosti mezi městy Zábřeh a Šumperk - ale stranou…