Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 železniční zastívka Svídnice Asfalt 0,0 km
  První zastávka naučné stezky
číslo 2 Konec naučné stezky 1,2 km
  Poslední zastávka naučné stezky, návrat zpět k vlakové zastávce
číslo 3 Přes železniční trať 2,4 km
  přejdeme železniční trať - výchozí bod neznačené cesty ke Komárovskému rybníku
číslo 4 Hráz Komárovského rybníka 3,4 km
  po hrázi opravené v roce 2015 vede turistická značka
číslo 5 Ledečky 5,2 km
  vesnička Ledečky
číslo 6 odbočka do Rožďalovic 7,2 km
  odbočení před nádražím, které nás provede okrajem města
číslo 7 U Zámostí 7,9 km
  doleva odbočka do místní části Zámostí, doprava míříme do centra města
číslo 8 Náměstí 8,2 km
číslo 9 Muzeum klasického knihařství 8,4 km
  Muzeum klasického knihařství vzniklo v prvorepublikové dílně známého uměleckého knihaře Jendy Rajmana
číslo 10 Nádraží 9,6 km
  Železniční stanice Rožďalovice

Asi budete trochu zklamáni, když se dozvíte, že tím pedagogem není J.A. Komenský, jistě ale oceníte informaci, že moudrých učitelů jsme měli v Čechách víc. Trasa, po které se vydáme v polabské krajině, je oblíbenou cestou profesora Josefa Kubálka, který se narodil roku 1876 v malebné vesnici v Svídnice u Dymokur na Nymbursku. Byl významným pedagogickým pracovníkem, autorem vědeckých publikací i knih pro děti. Věnoval se především problematice vyučování v prvním školním roce, kde byl průkopníkem pokrokových metod. Žil v Praze, v důchodovém věku až do své smrti v roce 1968 bydlel ve středočeských Všenorech.

Naše cesta začíná na železniční zastávce Svídnice. Zde také začíná krátká naučná stezka vedoucí do vesnice. Na 6 zastávkách se seznámíme s historií obce, slavnými rodáky, i s okolím, v němž mají velký význam rybníky a vodoteče. Čtvrtá zastávka na návsi úpravné vesnice je věnována právě Josefu Kubálkovi.

Kubálek kvůli své práci vytvořil velkou sbírku slabikářů, které dokázal získat z celého světa, tato sbírka čítající přes 2000 kusů je nyní uložená v Památníku národního písemnictví. Pokud na cestu ale vyrazíte ještě někdy do konce července 2017, budete mít velké štěstí – výběr z této sbírky je vystavován v Muzeu klasického knihařství v blízkých Rožďalovicích.

Do Rožďalovic se vydáme oblíbenou cestou pana profesora – přes Komárovský rybník. Vrátíme se opět na železniční zastávku, kde přejdeme trať a ve stejném směru pokračujeme neznačenou polní cestou asi 1 km k lesu a ke hrázi Komárovského rybníka. Velký rybník o rozloze 27 ha má od roku 2015 nedávno zrekonstruovanou hráz, protože ta se po prudkých deštích dne 3. června 2013 protrhla a zvětšila ještě povodeň na tocích pod ním. Nové výpustní zařízení stojí za prohlídku, je tu instalovaná cedule, seznamující s protržením a opravou hráze. Samotný rybník má při svém protáhlém zvlněném tvaru velký půvab, i lesy kolem. Odtud pokračujeme po modré značce do Rožďalovic. Ač část vede po místní silnici, je cesta příjemná, poskytuje krásné rozhledy včetně výhledu na dvouvěžový rožďalovický kostel. Malé úhledné vesničky Viničná Lhota a Zámostí, které je již součástí Rožďalovic, nám cestu zpříjemní.

Rožďalovice jsou malé město, známé svým kulturním životem. To si připomeneme zvláště v Muzeu klasického knihařství, které vzniklo z původní dílny a domu významného uměleckého knihaře Jendy Rajmana (1892–1965). Pokud už tam nebude výstava Kubálkových slabikářů, stejně vám tam o něm leccos povědí, protože pan profesor se s Rajmanem znal. Muzeum stojí za prohlídku, jsou tu dochované původní stroje z minulého století, třeba řezačka z roku 1900, a také krásné kožené zdobené vazby knih. A k tomu bude jistě i jiná výstava.

V Rožďalovicích se dá ještě zvenku obhlédnout kostel a zámek, kde je dnes domov pro seniory, případně navštívit cukrárna na náměstí. Naše trasa pak končí na místním vlakovém nádraží.

Poslední aktualizace: 16.6.2017
Oblíbená cesta velkého českého pedagoga - přes Komárovský rybník ze Svídnice do Rožďalovic na mapě
Autor: eugehan

Příspěvky z okolí Oblíbená cesta velkého českého pedagoga - přes Komárovský rybník ze Svídnice do Rožďalovic

Z Ledeček do Městce Králové podle Rožďalovických rybníků
Trasa výletu začíná na zastávce Ledečky a je dlouhá cca…
Dymokury se nacházejí ve Středolabské tabuli v nadmořské výšce až 220 met…
V relativně nenápadném městysi Křinci najdeme pozoruhodnou…
Barokní Kostel sv. Jiljí se nachází severovýchodně od náměstí u silnice k zámku. Původní kaple sv. Jiljí stávala na náměstí v místě,…
  Na rohu ulice odbočující z náměstí k mostu přes Mrlinu najdeme barokní sochu sv. Jana Nepomuckého z r. 1729. Původní podstavec nesl latinský nápis S.…
Architektonicky hodnotný barokní zámek se nachází v Městečku Křinec na Ny…
Křinec leží ve Středních Čechách, severním směrem od města Poděbrady. Měs…
Rožďalovice leží ve Středních Čechách, severním směrem od města Poděbrady…
  Památkově chráněný dům a knihařská dílna uměleckého knihaře Jendy…
Historický dům a rodinná knihařská dílna nabízí návštěvníkům setkání s…
Rodinná knihařská dílna s tradicí od roku 1925. Seznámíte se tu s…
Nedaleko Prahy poblíž slavného lázeňského města Poděbrady se nabízí vý…
Pěkný zámek se nachází v horní části obce Rožďalovice na Nymbursku ve…
Chotěšice - první písemná zmínka o obci je z 26. září 1199, kdy český král Přemysl I. potvrzuje bratrům Božehrobcům držení poloviny…
První písemná zpráva o vsi pochází z roku 1225 ve spojitosti se směnným obchodem krále Přemysla Otakara I. Další zmínky jsou ze 14. století, kdy ji měli v držení Kartuziáni z…
V okolí Nymburka byste marně hledali nějaké výraznější kopce, které by na…
Zoo v Chlebech je nejblíž našeho bydlište a proto byla první zoologickou zahradou kterou jsme navštívili. Nejlíp se sem dostanete z Ml.Boleslavy neb…
Zámek se nachází ve městě Kopidlno na Jičínsku v Královéhradeckém kraji. …
Dětenice
Barokní zámek Dětenice byl přestavěn z renesanční tvrze v letech 1762 - 1…
Pěkný barokní zámek je dominantou Městečka Loučeň na Nymbursku ve…