Nový Hrádek - Dobruška přes Dobřany a Bačetín

číslo 1 Nový Hrádek, náměstí (foto 1) Asfalt 0,0 km
  S červenou značkou vyjdeme za město na kopec (foto 2).
číslo 2 Šibeník Šotolina 0,8 km
  První výhledy na trase (foto 3 - 5).
číslo 3 Dlouhé, rozcestí (foto 6 - 8) Asfalt 2,4 km
  Po silnici z mírného kopce.
číslo 4 Zelinkův mlýn (foto 9 - 11) Asfalt 3,2 km
  Chvilku po silnici.
číslo 5 Rzy, tábor (foto 12) 3,7 km
  Stoupáme do lesů a luk s občasnými výhledy (foto 13 - 16).
číslo 6 Tvrz Skutina 6,0 km
  Odbočka vpravo do lesa. Za lesem Výhledy nad Burgtovem (foto 17 - 20).
číslo 7 Rozcestí Pod Skutinou Asfalt 7,0 km
  Společně s modrou i zelená značka nás dovede do Sněžného (foto 21).
číslo 8 Sněžné, chata Horalka (foto 22) Asfalt 8,3 km
  Od chaty stoupáme kolem kapličky (foto 23 - 25) k dvěma rozcestím se žlutou značkou Na Krahulci. Důležité je pro nás až to druhé u autobusové zastávky.
číslo 9 Na Krahulci, bus Asfalt 9,7 km
  Po silnici nejdříve z kopce, chvilku lesní pěšinou a znovu po silnici do kopce do Dobřan.
číslo 10 Dobřany (foto 26 - 28) 11,2 km
  Se zelenou značkou sestupujeme lesem (foto 29) k potoku Dědina.
číslo 11 Bysterské Doly (foto 30) Asfalt 12,5 km
  Podél potoka z mírného kopce.
číslo 12 Bysterské Doly, rozcestí Asfalt 13,2 km
  Na chvíli se k nám přidává červená značka.
číslo 13 Bysterské Doly, mlýn Asfalt 13,5 km
  Červené uděláme pápá, pokračujeme údolím Dědiny dále (foto 31 - 33).
číslo 14 Kounov (foto 34) 15,0 km
  Zabočíme ze silnice vpravo, kolem mlýnku (foto 35) do lesa a do kopce na Čihadlo.
číslo 15 Čihadlo 16,2 km
  Kopec s výhledy (foto 36 - 38).
číslo 16 Bačetín (foto 39 - 40) Asfalt 17,1 km
  U křižovatky je i autobusová zastávka. Jinak jdeme dále po zelené značce za vesnici a pak polní cestou k lesu.
číslo 17 Valské údolí 20,0 km
  Rozcestí se žlutou značkou.
číslo 18 Dobruška - Doly (foto 41) Asfalt 22,2 km
  Do konce trasy nás povede společné modrozelené značení. Jdeme do kopce ke kostelu.
číslo 19 Kostel sv. Ducha (foto 42 - 43) Asfalt 22,6 km
  Zbývá poslední úsek z kopečka dolů do města (foto 44 - 46).
číslo 20 Dobruška, Nám. F. L. Věka Asfalt 23,9 km
  Konec trasy

Jedna z mnoha možných tras podhůřím Orlických hor. Je trochu náročnější svojí délkou, i když ta se dá celkem snadno upravit nasednutím do autobusu třeba v Bačetíně. Naopak svým profilem je naprosto pohodlná. Sice moc rovných úseků na ní nenajdete, ale ať už kopečky nahoru nebo dolů jsou veskrze mírné a do stavu zpocenosti vás mohou dostat jedině ve spolupráci s případným tropickým počasím. Zkrátka pohodovka, zvláště pokud si na ni necháte celý den.

Vycházíme z náměstí v Novém Hrádku, kam je možné se dostat autobusem z Náchoda, Nového Města nad Metují, ale pro tuto trasu hlavně z Dobrušky, a to přímo bez přestupu (v roce 2016 o víkendech v 7,44 hod.). Na náměstí si vybereme červenou značku směr Dlouhé a Olešnice v O.h., kterou se necháme vyvést nad městečko pod vrchol kopce Šibeník. Pěkný výhled je odtud. Sejdeme na okraj Dlouhého a po silnici, kde skoro nic nejezdí, na rozcestí Zelinkův mlýn.

Od Zelinkova mlýna se budeme řídit zelenou značkou. Projdeme okolo tábora na okraji Rzů a začne stoupání. Sice táhlé, ale docela mírné. V lese uvidíme občas nějaký ten bunkr, je jich tu dost. Není divu, značka nás dovede až k hlavní pevnosti - Tvrzi Skutina. Zde je oficiální odkaz, můžete navštívit. Před Skutinou značka odbočuje vpravo do lesa pod stejnojmenný kopec s krásnými výhledy. Na tzv. Burgtově pod Skutinou se k nám na silnici přidá modrá značka a společně vedou do Sněžného. Tady se v chatě Horalka dobře vaří, pokud byste sem dorazili v době oběda, vřele doporučuji.

Ze Sněžného dál půjdeme po modré značce, ale jen chvilku. V osadě Na Krahulci ji vyměníme za značku žlutou, ale taky ne na dlouho. Jen tak na kilometr a půl do Dobřan. Tady začíná zelená značka a to bude "ta naše" naopak dlouho. Než se vydáme do údolí, můžeme se zajít podívat odbočkou na zbytky Dobřanského hradu. Moc z něho ale vidět není. Přesuneme se tedy po zelené do lesa a sejdeme k potoku Dědina, jinak zvanému též Zlatý potok do Bysterských Dolů. Tady potkáme i značku červenou. Lehce "lízneme" okraj Kounova a vystoupáme na Čihadlo. Opět místo s dalekým rozhledem. Pod ním už je Bačetín, odkud jezdí docela schopně autobusy do Dobrušky.

Kdo chce dál pěšky, pokračuje stále po zelené značce. Z vesnice ven, přes louku do lesa k Bačetínskému potoku. Podél něho pod Valskými Doly k rozcestí s modrou značkou Dobruška, Doly. Od něj naposledy trochu do kopce ke krásnému a zdaleka viditelnému komplexu kostela sv. Ducha s věží a hřbitovem. A od něho už jenom dolů do Dobrušky.

Celá trasa měří kolem 24 km, sednete-li na autobus už v Bačetíně, zkrátíte si pochod o cca 6,5 km.

Poslední aktualizace: 29.2.2016
Nový Hrádek - Dobruška přes Dobřany a Bačetín na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Nový Hrádek - Dobruška přes Dobřany a Bačetín

Nový Hrádek - kostel sv. Petra a Pavla
První zmínky o Novém Hrádku, se týkají jmenování nového faráře v Olešnici…
Zřícenina hradu Frymburk stojí na ostrohu obtékaném Olešenkou nedaleko vs…
Východočeské Nové Město nad Metují a jeho okolí nabízí svým návštěvníkům…
Dalo by se napsat – ideální podzimní trasa, při které spojíte…
Příjemná, ne příliš náročná trasa krásnou přírodou s mnoha výhledy. Celá…
Sobota 12. 6. 2021 Večer jsem udělala dobře, že jsem vytáhla tenkou deku. V noci bylo poměrně teplo. Vstáváme před osmou, chceme…
Malý městys Nový Hrádek leží v podhůří Orlických hor i v náchodském okrese a jednou z dominant jeho Náměstí je pozdně barokní sloup…
Turistické rozcestí leží na náměstí v blízkosti autobusové…
K Vaší navštěvě mohu jen doporučit náhorní planinu vrcholu Šibeník nad…
Dřevěný objekt Lorety a kamenná lesní křížová cesta jsou nedílnou součástí…
Jedem z Dobrošova do Sendraže a chceme to dál protáhnout do Nového Města…
V Orlických horách nedaleko Nového Hrádku a vesničky Bohdašín se …
Kostel Panny Marie Rokolské je nedílnou součástí poutního areálu Rokole…
Přibližně kilometr za Bohdašínem ve směru na Olešnici v Orlických horách…
Křížové cesty mohou mít různé podoby, ale venkovní Cesta manželů je…
Mezi obcemi Nový Hrádek na severu a Bohdašínem na jihu najdeme poutní místo Rokole. Od Nového Města nad Metují je vzdáleno 6 km vých…
Necelý kilometr jihovýchodně od Nového Hrádku na Náchodsku, u žlutě…
Holubí palouk je turistické rozcestí v hluboce zaříznutém Údolí Olešenky.…
Rozhledna na Vartě u Sendraže
Kopec Varta u Sendraže na Náchodsku dosahuje nadmořské výšky 618 metrů. Na…
Obec Slavoňov u Nového Města je situována v okrese Náchod v líbivém…