Naučná stezka Loučim

číslo 1 1. zastavení Asfalt 0,0 km
  Toto zastavení je na návsi v blízkosti rybníčka, nedaleko nádračí ČD. Seznamuje vás s naučnou stezkou a s historií i současností obce Loučim. K dalšímu zastavení se dostanete po žluté turistické značce - po hlavní silnici kousek vpravo, ale po chvilce se odbočuje po cestě šikmo vzhůru.
číslo 2 Odbočka z hlavní silnice Šotolina 0,4 km
číslo 3 2. zastavení - Rozklad odpadů Šotolina 1,1 km
  Odtud je krásný výhled na šumavské kopce, bohužel těsně pod vámi je skládka komunálního odpadu. Právě tomuto problému je věnováno toto zastavení. Je zde i dřevěná ohrádka s různými materiály. Máte určit jejich dobu rozkladu v přírodě.
číslo 4 3. zastavení - Židovský hřbitov Šotolina 1,3 km
  Zastavení vás seznamuje s historií židovských hřbitovů, ale i s historií židovského osídlení Kdyňska. V lese - nedaleko od tohoto zastavení je židovský hřbitov, který byl založen r. 1841. Je tam řada dochovaných náhrobků. I zde se setkáte s otázkami s židovskou problematikou.
číslo 5 Rozcestí turistických cest Židovský hřbitov Šotolina 1,6 km
  Na této křižovatce turistických cest (žluté a zelené) se jde rovně do mírného kopce po cestě bez značení.
číslo 6 4. zastavení - Kdo žije v přírodě? Šotolina 2,3 km
  Jste na křižovatce neznačených cest. Pokračujete po lesní cestě vlevo. Je zde informační tabule, kde si přečtete, jaká zvířata můžete v přírodě potkat, jak vypadají, ale dozvíte se i jejich stručnou charakteristiku. I zde na vás čekají zajímavé otázky ze života zvířat.
číslo 7 Rozcestí Šotolina 3,1 km
  Zleva přichází zelená turistická značka - pokračujete po ní dál v přímém směru.
číslo 8 5. zastavení - Stopy naší zvěře Šotolina 3,5 km
  Jste na nejvyšším místě naučné stezky. Nyní už budete jen klesat. Každé zvíře zanechává jiné stopy. Jaké - to se zde dozvíte a současně si můžete ověřit, jaké stopy sami poznáte.
číslo 9 Modlín - rozcestí turistických tras Šotolina 4,1 km
  Jste na nejvzdálenějším místě od obce Loučim. Odbočujete vlevo po žluté turistické značce.
číslo 10 6. zastavení - Stáří stromů Šotolina 4,2 km
  Jsou dva způsoby, jak určit stáří stromů - podle letokruhů a podle velikosti kmene. Zde zjistíte bližší informace a opět můžete odpovědět na některé vědomostní otázky.
číslo 11 Rozcestí Šotolina 5,1 km
  Žlutá turistická značka se oddělí a pokračuje vpravo. Vy jdete vlevo podle směrovky se siluetou kostela.
číslo 12 7. zastavení Šotolina 5,6 km
  Zde je další zastavení s lavičkou a nádherným výhledem na Šumavu. Na mapě si můžete najít, které kopce v dálce před sebou vidíte. Nyní se budete řídit směrovkami se siluetou kostela nebo také jen věží kostela, kde je poslední zastavení této naučné stezky.
číslo 13 8. zastavení - Genius loci Šotolina 6,8 km
  Jste zpátky ve vsi u nádherného kostela Narození Panny Marie. Poslední zastavení je na parkovišti u hlavního vchodu na hřbitov, kde můžete najít hrob básníka Rudolfa Mayera. A kde jinde byste si měli přečíst pověst o tzv. černé loučimské Madoně. Zde ve stínu čtyř mohutných památkově chráněných lip si můžete naposledy odpočinout a pokochat se okolní krajinou i pohledem na barevnou sochu sv. Jana Nepomuckého.

Tuto naučnou stezku jsme objevili zcela náhodou. Když jsme z Korábu vyrazili přes Úsilov podívat se na zdejší židovský hřbitov, tak jsme v lese našli jedno ze zastavení. A pak už nám bylo jasné, že si stezku musíme projít. Kostel nás zaujal už když jsme jeli do Kdyně, ale docela jsme pospíchali, tak jsme se zde tehdy nezastavili.

Okružní naučná stezka vede z Loučimi přes lesy severně od obce zpátky do Loučimi. Je na ní 8 zastavení v češtině a v němčině. Stezka vznikla v rámci projektu „Obnova poutního místa“, který byl spolufinancován z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Provede vás krásnou přírodou, seznámí se zdejší historií, nezapomnělo se ani na židovskou kulturu, ale připomíná i současný problém - ekologii. Je i mírně vzdělávací - na některých zastaveních jsou zajímavé otázky. Pokud si nebudete s odpovědí vědět rady, na zadní straně panelu jsou odpovědi.

Převážná část stezky vede po lesních cestách, někdy vede i po turisticy značených cestách. Na rozcestích ukazují směr cesty směrovky se siluetou kostela. Na jednotlivých zastaveních je mimo jiné i mapka trasy. Ma místech s výhledem jsou lavičky, takže je možnost i odpočinku.

Poslední aktualizace: 27.10.2014
Naučná stezka Loučim na mapě

Příspěvky z okolí Naučná stezka Loučim

Na kole kolem Loučimi díl 1
Výchozí základna je malá a malebná vesnička Loučim (www.loucim.cz), kterou…
Z Domažlic jsme jeli BUSem do Loučimy a pak vyrazili přes les do Libkova,pak k pramenu Dobrá voda a dál do Pocinovic. Hlavní cíl byl…
Víkendové odpoledne jsme věnovali procházce po nové naučné stezce Loučim…
Pojedeme na předjarní výlet přes Pocinovice do Bystřice nad Úhlavou. Výlet…
Židovské hřbitovy bývaly zakládány na hůře přístupných místech - v lesích,…
Původně jsem chtěl parafrázovat arabské přísloví - „nejkrásnější pohled na…
Počasí na konci zimy na výlety sice moc neláká, ale pokud se ukáž…
Dobrá voda u Pocinovic
Na Dobré Vodě stojí kaplička s pramenem a kostelíkem. K Dobré vodě se pra…
Vrch Koráb, nejvyšší to bod Švihovské pahorkatiny mě provokoval už od té…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na výlet přes…
    V posledních letech vyrůstají rozhledny na vrcholech našich hor jako houby po dešti. Jednou z nejmladších je jistě rozhledna…
1. ledna 2014 byla slavnostně otevřena tato rozhledna na vrchu sv. Markéty u stejnojmenné kapličky. Kopec je nad obcemi Dlažov a…
Kaple sv. Markéty se nachází na Klatovsku, na stejnojmenném vrchu Svatá Markéta, vypínajícím se nad obcí Dlažov. Původně na jejím…
Koráb (773m) patří do Branišovského hvozdu a ten do Chudenické vrchoviny.…
Okružní trasa na Chodsku - jihovýchodně od Domažlic - vede přes dvě rozhledny a dvě zříceniny, převážně po lesních cestách. Je…
Okružní trasa na Chodsku - jihovýchodně od Domažlic - vede převážně po lesních cestách. Je vedena po turisticky značených cestách,…
Přehoupla se 2. polovina října 2014, máme 3 dny volna a slibují hezké podzimní počasí. Přemýšlíme, kam vyrazit. V autě se už spát…
Skalní jezírko u Pocinovic
Malebné skalní jezírko najdeme v oblasti Jezvického lesa, jež se rozkládá…
Běhařov sice nepatří mezi vyhledávané turistické lokality, ale př…
Na návrší přibližně 0,5km severně od obce Nová Ves (hned u silnici Kdyně –…