Na Smrk z Nového Města pod Smrkem

číslo 1 Nové Město pod Smrkem, náměstí Asfalt 0,0 km
  Z náměstí (foto 1) se vymotáme nad město (foto 2) po modré značce.
číslo 2 U Spálené hospody Asfalt 1,4 km
  Rozcestí mnoha cest, nás dále zajímá modrá značka. Při návratu stejnou trasou tady možná oceníte občerstvovací stanici.
číslo 3 Rozcestí U kyselky Šotolina 2,2 km
  Rozcestí se zelenou značkou. Pár metrů odtud odbočuje pěšina k prameni kyselky (foto 4) těsně vedle Ztraceného potoka (foto 3).
číslo 4 Pramen kyselky Šotolina 2,3 km
  Napijte se a natankujte, je fakt dobrá!
číslo 5 Pod Měděncem 2,9 km
  Namasírujte svaly, začíná krpál.
číslo 6 Streitův obrázek 3,8 km
  Rozcestí několika cest s odpočinkovým přístřeškem (foto 5). Po odpočinku opět do kopce, brzy začnou výhledy (foto 6 a 7).
číslo 7 Studánka Pramen mládí (foto 8) 5,4 km
  Puritáni se pohorší, ostatní se zasmějí, napijí vody, posedí na lavičce, pokoukají a razí dále do kopečka (foto 9).
číslo 8 Smrk, rozcestí Šotolina 6,4 km
  A jsme na kopci (foto 10 - 13). Teda skoro, ale to nejhorší stoupání máme za sebou. Teď už jen pár kroků k rozhledně a můžeme začít klesat.
číslo 9 Smrk, rozhledna 6,5 km
  Výhled si samozřejmě nenechte ujít, schválně vám sem fotky nedám, abyste byli překvapenější.
číslo 10 Rozcestí Nebeský žebřík Asfalt 7,6 km
  Dolů (foto 14) to šlo určitě snadněji. Asi jste si všimli, že přímo proti vám je vidět vrchol Jizery (foto 15). Měníme barvu značky na červenou a příjemnou procházkou směřujeme k chatě Hubertka. Občas si všimněte malých potůčků, přitékajících zprava ze Smrku, vytvářejí pěkné scenérie (foto 16).
číslo 11 Chata Hubertka Asfalt 11,6 km
  Je zde možnost občerstvení a také odskočení na nedalekou vyhlídku Kočičí kameny. Po zelené značce pak chvilku do kopce a opět z kopce a jsme na modré značce u kyselky.
číslo 12 Rozcestí U kyselky podruhé Asfalt 14,5 km
  A teď už jen pohodlně přes Spálenou hospodu zpátky do Nového Města pod Smrkem.
číslo 13 Nové Město pod Smrkem, náměstí Asfalt 16,7 km
  Konec trasy.

I když se hora Jizera svými vrcholovými skalami snaží být nejvyšší horou Jizerských hor, seč může, Smrk ji přesto o dva metry přerostl a titulem nejvyššího vrcholu Jizerek se pyšní on. Navíc na sobě nese rozhlednu a tak není divu, že je hojně navštěvovaný turisty. Obvykle se sem leze od Smědavy nebo Bílého Potoka po tzv. Nebeském žebříku, případně z polské strany. Popisovaná trasa z Nového Města pod Smrkem je daleko méně frekventovaná, snad vinou náročnosti stoupání nebo určitou odlehlostí výchozího místa a hlavně asi nepřístupností pro cykloturisty. Svými výhledy (a klidem) je ale velice atraktivní a určitě si zaslouží uvedení na tomto portálu.

Trasa vychází z Nového Města pod Smrkem a až na vrchol se drží modré značky. Zprvu stoupá pouze mírně, to dokud se jde po lesní silničce. Zpestřením tohoto úseku je pramen Novoměstské kyselky, velice chutné "prdlavky", jak někdy minerálním pramenům říkáme (trochu po sirovodíku cítit je, ale nepatrně). Až po odbočení na lesní pěšinu zhruba ve třetině výstupu začne být stoupání namáhavé. Je ale brzy odměněno krásnými výhledy na celé Frýdlantsko. Až na vrchol je to necelých 7 km, což se dá zvládnout. Ze Smrku pak sejdeme na jeho opačnou stranu k rozcestí Nebeský žebřík, odkud nás pohodlná cesta červeně značená dovede skoro po vrstevnici k chatě Hubertka. Tady zvolíme pro změnu značku zelenou. Neděste se zde údaje o vzdálenosti do Nového Města, to se někdo šeredně sekl. Po dvaceti minutách chůze totiž zjistíte, že jste náhle ušli 4 km. Zelená značka se u kyselky spojí s již známou modrou značkou a po ní se vrátíme do Nového Města pod Smrkem.

Celá trasa měří cca 17,5 km, vzhledem k mnoha hezkým a zajímavým místům ji plánujte klidně na celý den.

Poslední aktualizace: 15.8.2012
Na Smrk z Nového Města pod Smrkem na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Na Smrk z Nového Města pod Smrkem

Nové Město pod Smrkem, kostel sv. Kateřiny.
Původně horní městečko mělo být založeno v roce 1584. První písemná zmínka…
Vlakem, autobusem i autem se dá do Nového města dostat. Vlakem je to cesta…
Nenáročná  cca 16 km dlouhá vyjížďka nás čeká, vydáme-li se na ko…
Jizerské hory-Frýdlantsko-Nové město p. Smrkem-Kyselka-Smrk rozhl…
V Novém Městě pod Smrkem se nachází jedna zajímavá stavba - kostel, sboro…
    Ještě jsme vstřebávali zážitky z nádherného frýdlantského zámku, když jsme přišli na fakt, že nejsme na správné silnici.…
Jste zastánci aktivní dovolené, volné dny trávíte…
Singltrek pod Smrkem neboli síť rekreačních stezek pro cyklisty v lesích Libereckého kraje - společný projekt Lesů ČR a Svazku obcí Smrk – zaznamenal o…
Singltrek pod Smrkem jsou úzké jednosměrné cyklostezky( pro horská kola),…
Výrazná stavba zdejšího hřbitova byla postavena mezi roky 1899 až 1901.…
Turistické rozcestí leží v lesích na Novým Městem pod Smrkem. V sezóně je v místě v provozu občerstvovací stanice. Procházejí tudy tyto turisticky …
Singltrek pod Smrkem jsou úzké jednosměrné cyklostezky(…
Z úbočí nejvyšší hory Jizerských hor Smrku stéká do údolí prudká bystřina Ztracený potok. Část jeho toku sleduje modře značená turistická trasa z…
V centru Žijícího skanzenu stojí krásný a postupně opravovaný podstávkový dům, starý přes 200 let. V něm bydlí stálí obyvatelé…
Ve Frýdlantském výběžku, 12 km od Frýdlantu, v blízkosti polských…
Obec JINDŘICHOVICE POD Smrkem se nachází na původním keltském území dnešn…
Obří sud
Známá výletní Restaurace nad Lázněmi Libverda. Byla postavena r. 1931 po…
Lázně Libverda
Lázně poprvé uváděny r. 1381. Léčila se zde řada známých lidí, dnes léčba…
Rozhledna na Smrku-nejvyšším vrcholu Jizerských hor.1124m.n.m. Dostupnost na rozhlednu je orientována na peší turistiku,nebo zdolání kopce na…
Intro   Svět vám zkazil náladu? Všechno jde rychle do kytek? Tvoje holka…