Na horu Říp k rotundě sv. Jiří

číslo 3 Rozcestí Pod Řípem Šotolina 1,9 km
číslo 4 Pražská vyhlídka Šotolina 2,2 km
číslo 5 Říp, rotunda sv. Jiří Šotolina 2,5 km

Při návštěvě dcery v Praze jsme uskutečnili i výlet na bájemi opředenou horu Říp. Auto jsme odstavili v malé obci Ctiněves poblíž vlakové zastávky a výstup podnikli po červeně značené turistické cestě. Cestou jsme minuli upravený pramen Hamlouf, na kraji lesa jsme nejprve prošli po traverzové cestě až k rozcestí Pod Řípem. Odtud už trasa strmě stoupá k vrcholu, cestou míjí Pražskou vyhlídku a pak už směřuje k vrcholu k turistické chatě. Od ní už je pouze kousek k rotundě sv. Jiří, která je národní kulturní památkou. Ta byla původně zasvěcena sv. Vojtěchovi. Patří mezi nejstarší dochované stavby v Čechách. Bohužel přesný datum jejího vzniku však není znám. Ví se jenom, že ji v roce 1126 nechal opravit a rozšířit kníže Soběslav I. Jedna z posledních přestaveb byla v 70. letech 19. století. Tehdy byl proražen jižní portál, byla zvětšena okna a rotunda dostala hladkou venkovní omítku. Poslední stavební úpravy pak proběhly v 60. letech 20. století. Tehdy bylo požadováno stavbu romanizovat. Okenní otvory byly opět zmenšeny a vybaveny replikou románského ostění, jižní portál byl zbourán a vybudován v novorománském slohu. Opuková dlažba byla nahrazena pískovcovou. Současný stav je z roku 2009, kdy byla rotunda opět omítnuta.

Poslední aktualizace: 17.4.2012
Na horu Říp k rotundě sv. Jiří na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Na horu Říp k rotundě sv. Jiří

Studánka a pramen Hamlouf
Areál studánky a pramene Hamlouf se nachází pod dominantou zdejšího kraje…
Hora Říp tvoří výraznou dominantu Polabské nížiny. K ní se vztahuje…
K hoře Říp, která tvoří výraznou dominantu Polabské nížiny, se vztahuje…
  Tam kdesi za druhým pruhem dálnice a lánem polí vyrůstá ze země kopec.…
Po stopách praotce Čecha na horu Říp se dá vyrazit několika cestami.…
Hora Říp je zdaleka viditelná hora (456 m n. m.), přesněji…
Hora Říp patří mezi několik nejvýznamnějších míst a trvalých symbolů naší…
Není snad Čecha, který nezná legendu o tom, jak měl na Říp vystoupit v 5.…
Vysoko nad rovinu Dolnooharské tabule vypíná se bájná hora Říp, jejíž…
Když v ČR jsou největší horka, největší hloupostí je stoupat na horu Říp.…