Mravenečníkem 171216 i s Medvědí horou

Trasy Běžky Střední náročnost

číslo 1 U Modvěda rozhledna Asfalt 0,0 km
  Star a cíl u horní stanice lenovky
číslo 2 U Tetřeví chaty Asfalt 0,6 km
  Odbočka k Medvědí hoře
číslo 3 Medvědí hora vyhlídka Rysí skála Šotolina 1,2 km
  Plošina na vyhlídkové skále, přístřešky
číslo 4 Pod horní nádrží Asfalt 3,5 km
  Křižovatka cest na horní přehradu PVE, odpočinkový srub, dál po hlavní se zelenou značkou.
číslo 5 Závora Asfalt 4,6 km
  Odbočka okruhu z cesty na horní nádrž.
číslo 6 U Okenní štoly Šotolina 5,5 km
  Koncový bod červené TZ z Koutů.
číslo 7 Pod Malou Jezernou Šotolina 6,1 km
  Neznačená odbočka k Františkově myslivně.
číslo 8 Pod Homolí Šotolina 8,4 km
  Nejjižnější a téměř nejnižší bod trasy. Křižovatka s bílou cyklo, ta směřuje k rozcestí Branka, dolů na Kosaře a Vernířovice (modré značení).
číslo 9 U Margaretky Šotolina 12,7 km
  Rozcestí nedaleko lovecké chaty. Nejnižší bod trasy.
číslo 10 Start paragliderů Šotolina 15,0 km
  Přesněji povrch betonka (v zimě to je jedno). Start kluzáků a paragliderů.
číslo 11 U Tetřeví chaty Asfalt 15,7 km
  Poslední křižovatka u již absolvovaného úseku...
číslo 12 U Medvěda Asfalt 16,5 km
  Start i cíl u horní stanice lanovky

Když padá sníh, po zkušenostech s nedávných sezón víme, že není možno čekat na eventuální větší příděl bílé nadílky a je-li možnost a síla otestovat pružná prkýnka jedeme na hory, byť bychom byli ochuzeni o svátek českých lyžníků všeho druhu, tedy část přenosu biatlonového cirkusu v Novém Městě n. M. Pravda, po horách neběháme s kvérem na zádech, ale ty běžky máme společné.

Ač tedy přelom listopadu a prosince vypadal co se sněhové nadílky týče slibně, obleva dalšího víkendu se sněhem poněkud zahýbala, naštěstí opět přituhlo a ve vyšších polohách zase něco připadlo. Mohlo by být více, ale ve výškách nad 1000 m u nás v Jeseníkách něco leží, minimálně tolik, že se už dá i udržovat stopa strojem.

A sjezdovka
A sjezdovka  •  Foto: Bobkart

Sobota před zlatou nedělí slibovala dle meteorologů pěkné počasí. A protože se nekonal uvažovaný zájezd do Orliček, pár nás spřátelených běžkařů se domluvilo na výlet. Poněkud netradičně na začátek zimní sezóny volíme Kouty, to značí sjezdovkový areál pod Mravenečníkem se okruhem kolem masivu s Dlouhými stráněmi a Vřesníkem. Obvykle sem jezdíme v pozdějších fázích zimy, ale nakonec trasa je tak na rozjezd akorát. Protože dole sněhu moc není, využijeme okruh celý, to znamená lanovkou nahoru i dolů. Relativně nemilým zjištěním, je fakt, že lanovka zase podražila (250,- tam i zpět), ale to je téměř jediná aktuální závada. Pokud zohledníme fakt, že od nádraží nás zdarma sveze skibus, okruh je upravený, tak to musíme snést.

A co že nás na okruhu potká?

Startovní místo je u horní stanici lanovky s označením U Medvěda či Medvědí, proč, se dovíme vzápětí. Zájemci mohou využít volně přístupné rozhledny, která má spíše jednosměrný výhled, ovšem dosti luxusní.

K okruhu se vlastně vyráží silnicí, která směřuje k horní nádrži PVE Dlouhé Stráně, a první kilometry této cesty využívá. První malou odbočkou z trasy může být odbočka k vrcholu Medvědí hory, kde je na skalisku vybudovaná malá vyhlídka. Zejména za dobrého počasí se to přímo nabízí a je-li protažená stopa, není to velká ani namáhavá zajížďka. Odměnou je téměř kruhový výhled. Protější východní pohled je sice tvořen masivem Dlouhých strání, ale sever s údolím Divoké Desné a částí Velké hřebenovky s Pradědem a Petrovými kameny potěší zřejmě každého. Na opačné straně se pěkně vyjímají vrcholky Keprnické hornatiny, jen západní výhled je zarostlý stromy, tak takový Kraličák si už jen musíme domýšlet.

Samotný okruh vlastně začíná u rozcestí s názvem U Tetřeví chaty, mírný sjezd míří k zatáčce s horním tokem Borového potoka, silnice pak vytrvale a mírně stoupá po úbočí Dlouhých strání. Malý odpočinek si dopřejeme v rozcestí Pod horní nádrží, kam směřuje i hlavní přístupová silnice od údolní přehrady na Divoké Desné. Pro tentokrát malou závadou trasy je fakt, že nějaký dobrák prohrnul část stopy lakatošem (=lesní kolový traktor). Půl stopy naštěstí zůstalo, kdo ale nejede jako my ve směru hodinových ručiček tady bude mít problém.

U závory okruh odbočuje ze silnice na lesní cestu (normálně tu je betonová panelovka, ale v zimě to není vidět). Tady vlastně dosahujeme nejvyšší výšky (1265 m). Pokud tedy nechceme na přehradu. Následuje krátký sjezd, rovinka a mírný výstup. Vše je ovšem s minimem aktuálního porostu, tudíž si dopřáváme krásné výhledy Na Praděd, Vysokou holi a vůbec závěr údolí Divoké Desné. Rozcestník s označením U Malé Jezerné je jedno z nejsevernějších míst trasy (dá se tu najít neznačená cesta na Františkovu myslivnu). Na okruhu následuje v podstatě nejdelší (místy „nejprudší“ sjezd. Ale díky úpravě stop nic krkolomného. I tady je les značně vzdálený, takže kochat se můžeme Velkou hřebenovkou od Petrových kamenů až Jelenímu hřbetu. Trasa se stáčí k jihovýchodu, dál k jihu až jihozápadu a stále z kopce až k rozcestí Pod Homolí. Nadmořská výška 1050 je vlastně nejnižším bodem (ještě bude jeden podobný). Trasa se otáčí na západ, obtáčí postupně nižší Homoli, Vřesník a samotný Mravenečník. Opět necelé 2 km stoupá, samozřejme nic drastického. To abychom se zase svezli k lovecké chatě Margaretka, kde máme zhruba stejně vysoké nejnižší místo okruhu.

Tady se lesní cesta zase stáčí a to už pomalu zpět k severu, zbývající 3km k Tetřeví chatě. Do kopce to je k místu startu paragliderů, občas se ještě můžeme průseky pokochat výhledem na údplí Desné a protější kopce. Vcelku miniaturní se jeví kopce kolem Ucháče, Jelení skalky a Třech kamenů. Černá stráň je důstojnější. V dáli určitě potěší pohoří Králického Sněžníku, ale k vidění jsou i vrcholky Hanušovické vrchoviny či Bukovohorské hornatiny…

Za paraglidovým startem už naposled sjíždíme, brzy zahlédneme větrné elektrárny, zatáčka doleva, sjezd, ještě jednou doleva a jsme zpět u lanovky a rozhledny.

Foto: Bobkart

Kromě faktu, že okruh je strojově upravován i malá zmínka o značení. Ačkoliv zabloudit se dá stěží, pro úplnost, od lanovky nás provází k Tetřeví chatě a dál až k rozcestí Pod horní nádrží červená cykloturistická trasa (6155), větší část okruhu pak zelená cyklotrasa 6263.

Poslední aktualizace: 19.12.2016
Mravenečníkem 171216 i s Medvědí horou na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Mravenečníkem 171216 i s Medvědí horou

První lyžování v Koutech
Rychlý nástup zimy na konci listopadu umožnil přípravu lyžařských…
Tento pěší výlet podnikly kluci - věkově 9 a 8 let. Doporučuji ob…
Největší chloubou lyžařského areálu v Koutech nad Desnou je kromě…
Že je lyžařský areál v Koutech spíš stroj na peníze není třeba…
V roce 2010 se první sezonou rozjel naplno Skiareál Kouty nad Desnou.…
Jednou z nových atrakcí, kterou láká návštěvníky lyžařský areál v…
Na sjezdovky (ale nemusíme v lyžích) v Koutech. Dopravní obslužnost je…
Jednou z turisticky zpřístupněných skalních vyhlídek Hrubého Jeseníku je…
  Jeseníky a skály -  tak toto spojení je u našich nejkrásnějších…
Když jsem posledně vylezl Na Dlouhé Stráně potupně za pomocí lanovky, povinnost nutila tento prohřešek částečně nahradit. Ovšem díky tomu jsem zpovzd…
Rozcestí U obrázku najdeme nad Kouty nad Desnou pod přečerpávací nádrží Dlouhé stráně. Je to rozcestí, kde opravdu je obrázek a…
Vyhlídka na Medvědí hoře
Většina turistů tudy projde a ani je nenapadne sem odbočit, přitom je místo snadno dostupné. Medvědí hora, která je vlastně severní rozsochou…
Větrná elektrárna na Medvědí hoře stojí od r. 1991. Tvoří ji tři elektrárny se stožáry výšky 38-42m a rotory o délce listů 12, 15 a 21m. Původně je…
Zavedení letního času pro někoho přináší utrpení, pro jiné je to celkem…
Okruh Mravenečník Nejzajímavější a nejdelší běžecký okruh u…
Kdo zamířil kouteckou lanovkou pod Medvědí horu, nemohl si…
  Už je to více jak rok, kdy u křižovatky silniček, vedoucích od dolní…
U rozcestí Pod horní nádrží, tedy u odbočky k horní nádrži PVe…
    K jednomu z nejkrásnějších vodopádů v celých Jeseníkách se v současné době už dostaneme po turistických značkách a tak je tato přírodní…
Turistické rozcestí leží na hlavní silnici č. 44 ze Šumperka do Jeseníku, u mostu přes Divokou Desnou asi 100 metrů před prvními serpentýnami Červe…