Mlýnický Dvůr - Buková hora - Čenkovice - Jablonné nad Orlicí

Když se řekne „Orlické hory“, většině lidí se vybaví hlavní hřeben od Vrchmezí přes Šerlich a Deštnou po Zemskou bránu. Jenže Orlické hory pokračují dále. Od Divoké Orlice se zvedá nižší (něco přes 700 m n.m.) a krátký hřebínek Adama a Studeného, aby zase klesl k Orlici Tiché. Za ní pak Orlické hory šplhají opět až téměř k tisícovce na Suchém vrchu a Bukové hoře. Ta už je zase docela známá hlavně milovníkům lyžování. Po jejím úbočí vedou sjezdovky jednak areálu v Čenkovicích a jednak nedávno otevřeného Skiparku Červená Voda. A právě Buková hora a Čenkovice jsou hlavními cíli popisované trasy.

Nejedná se o trasu okružní, proto doporučuji nechat auto v Jablonném nad Orlicí a přesunout se vlakem do Mlýnického Dvora. O víkendu to není problém, po ránu sem jede přímý vlak z Ústí nad Orlicí. Mlýnický Dvůr se nedá přejet, ačkoliv je to jen zastávka a trať pokračuje až do Štítů, vlaky zde končí. Mašinfíra vás vypoklonkuje, dá si šlofíka a jede zase zpátky. My si ale žádného šlofíka dávat nebudeme a vyrazíme po žluté značce kolem zmíněného Skiparku lesem na Bukovou horu. Místy pěkný krpál a pozor, občas tu řádí dřevorubci a cesty po nich nevypadají zrovna nejlépe. O to lépe to ale vypadá na Bukové hoře. Z té se pak dá spadnout jednoduše po modré značce pod lanovkou do Čenkovic, ale doporučuji si trasu maličko protáhnout a jít po téže modré opačným směrem. Kus se jde zároveň i po cyklotrase č. 4222 a když ji modrá opouští, zamáváme jí a jdeme dále po 4222 na Převáž. To vše kvůli jedné věci – výhledům. Z Převáže můžeme sestoupit do Čenkovic podél malého lyžařského vleku nebo sejít na silnici a jít po ní.

Z Čenkovic už půjdeme každopádně po modré značce údolím potoka Čenkovičky (na některých mapách má název také Bystřec). Jedná se o Přírodní památku a je to údolíčko opravdu moc hezké. Končí v obci Bystřec, ze které už je to docela blízko po nefrekventované silnici do Jablonného nad Orlicí. Zde vás kromě malebného náměstí čeká i několik příjemných a levných hospůdek nebo naše oblíbená cukrárna U Luxů s výbornými zákusky (a kafíčkem samozřejmě).

Celá trasa měří něco přes 15 km. Výstup na Bukovou horu je poněkud namáhavější, proto dávám náročnost střední. Dál už je to ale naprostá pohodovka se spoustou výhledů a krásných míst.

Poslední aktualizace: 14.2.2017
Mlýnický Dvůr - Buková hora - Čenkovice - Jablonné nad Orlicí na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Mlýnický Dvůr - Buková hora - Čenkovice - Jablonné nad Orlicí

Lyžařský areál SKIPARK Červená Voda
SKIPARK Červená Voda nabízí klientovi od sezóny 2010…
Buková hora tvoří společně se Suchým vrchem, kde najdete také rozhlednu,…
V letošním roce (14.11.2010) se severozápad Moravy, případně vých…
Heroltice jsou poměrně starobylou vesnicí (zmínka 1278), dnes už na zašlou slávu vzpomíná jen pár usedlíků. Přitom v polovině 19. století měly kolem …
Turistické rozcestí U Hájovny
Turistické rozcestí leží v lese nad Mlýnickým Dvorem a vyznačuje směry těchto značených tras: modrá J směrem - Heroltice, Štíty, Horní Studénky,…
Prvotním cílem, nebo výchozím místem je Červená Voda pod Bukovou horou,…
Že k našim oblíbeným trasám v zimním období patří i upravená stopa z…
Přesná zpráva o stáří Valteřic (u Výprachtic pod Bukovou horou) není známka. Existuje sice zmínka o nějaké ville Valcheri na listině z…
Kuriózní sbírku všemožných tabulek, cedulí, nápisů i uměleckých skvostů,…
Písařov je podhorská rekreační obec a najdeme ji na úpatí vrcholk…
Na řadě turistických map najdeme nedaleko Štítů značku skalního útvaru. Toto označení vzniklo z názvu lokality, ve skutečnosti se…
Jestliže první dva víkendy plnily večerní zprávy „dramatické“ záběry z plně obsazených až narvaných prostor uzavřených lyžařských st…
S probouzejícím se jarem nezačíná jen vegetační období, ale i turistická sezóna, cyklosezóna, sezóna zahrádkaření, steakování,…
Není hezčího zakončení starého roku, jak na lyžích. Autem dostupné…
Nedaleko rozcestí Hambálek či jak se lidově říká Čertí brány najdeme…
Rozhledna na Křížové hoře
První zmínka o Křížové hoře (německy Kreuzberg) je v Gramizově popisu v Zemském archivu v Brně z roku 1653. Jméno pravděpodobně…
Štíty leží na Severní Moravě, západním směrem od Šumperka. Městečko se rozkládá pod…
Rozhledna na Křížové hoře První zmínky o Křížové hoře u Červené Vody jsou z r. 1653. Pravděpodobně pojmenována byla podle kříže, který tu stával…
Skiareál Buková hora - lyžařské a rekreační středisko Čenkovice se nachází…
6.6.2014. I když si člověk myslí, že už všechny hřebeny hor v české i…