Mladějov - Pařez - Prachovské skály - Libuň

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Mladějov, nádraží (foto 1 a 2) Asfalt 0,0 km
  Půl kilometru po asfaltu.
číslo 2 Mladějov, náves Asfalt 0,6 km
  Uděláme si trochu zacházku nad Mladějov k zámku a dřevěné zvonici (foto 3), je odtud i krásný výhled (foto 4 a 5). Poté se vrátíme zpět.
číslo 3 Mladějovská náves znovu (foto 6) Asfalt 1,3 km
  Teď už po červené do kopečka kolem rekreačního areálu (foto 7).
číslo 4 Nad Lovčí Šotolina 2,5 km
  Místo krásného výhledu (foto 8 - 11). Dále mírně zvlněná lesní cesta (foto 12 a 13).
číslo 5 Pod Střelečskou hůrou 4,4 km
  Rozcestí se žlutou značkou.
číslo 6 Bílé skály 4,8 km
  Zajímavá lokalita (foto 14 - 18). Po dalších pár desítkách metrů se dojde ke skalám (foto 19 - 21), obklopujícím z jihu hrad Pařez.
číslo 7 Hrad Pařez (foto 22 - 32) 5,1 km
  Po prohlídce hradu pokračujeme opět pohodlnou lesní cestou (foto 33 - 35).
číslo 8 Na Stájích 6,0 km
  Rozcestí se zelenou značkou k Parkhotelu Skalní město.
číslo 9 U Kalíška 6,7 km
  Přidává se k nám zelená značka.
číslo 10 Prachovské skály, turistická chata (foto 36 - 38) 7,0 km
  Dále půjdeme po žluté značce prudce vzhůru (foto 39), poté pohodlně po lesní cestě (foto 40 a 41) přes Skautskou vyhlídku (foto 42) a kolem zvoničky na Kozích hřbetech (foto 43).
číslo 11 Parkhotel Skalní město (foto 44) 8,0 km
  Následuje sestup dolů do Březky (foto 45).
číslo 12 Březka, rybník (foto 46 a 47) 9,2 km
  Ještě musíme trochu níž (foto 48 - 51).
číslo 13 Pod Hvozdcem Asfalt 10,1 km
  A teď už po silnici (foto 52) směr Libuň.
číslo 14 Libuň, hřbitov (foto 53) Asfalt 11,3 km
  Do centra by se šlo po žluté, k nádraží jdeme po modré značce.
číslo 15 Libuň, nádraží Asfalt 11,9 km
  Konec trasy.

Zjistili jsme, že hrad Pařez máme sice skoro za rohem, ale že jsme na něm nikdy nebyli. Což se dá brát za velkou ostudu, kterou je nutno napravit. Tak jsme se tam vydali a jak jinak než vlakem. Přes Starou Paku a Lomnici nad Popelkou do Mladějova a odtud pak pěšky. Už samotná jízda je zážitek. Ono je to od nás po silnici asi 60 km, ale vlakem to trvá dvě hodiny a to ještě značný kus cesty se jede rychlíkem. Ze Staré Paky však jezdí do Lomnice jednovagónový motorák zvaný Orchestrion neboli Kufr. Trati se dostává údržby úrovně zřejmě nevalné, protože vlak se v třicetikilometrové rychlosti třese, kymácí, skřípe, vrže a kvílí jako…, no jako orchestrion. V Lomnici vás z vlaku vypakují, počkáte, až z protisměru přijede Regionova až z Mělníka(!), do té sednete a oba vlaky se rozjedou zpět tam, odkud přijely. V Mladějově se občas vlaky křižují. Nojo, jenže ona je tam jen jedna kolej průjezdní. Druhá už je z půlky rozebraná a zarostlá a třetí je slepá (neboli kusá, asi proto, že je jí jenom kus), zakončená zarážkou. Takže vláček zastaví před nádražím, z reproduktorů se ozve hlášení, že se jedná o technickou zastávku, aby lidi nevystupovali, vystoupí průvodčí, přehodí výhybku na tu kusou kolej, vlak na ni najede a lidi můžou vystupovat a nastupovat. Průvodčí přehodí výhybku zpátky. Přiřítí se vlak z protisměru, mašinfírové prohodí pár slov, vlak vyjede do Lomnice a protože „našemu“ průvodčímu se šaltování výhybky strašně líbí, tak si to ještě dvakrát zopakuje, aby vlak mohl nejdřív vycouvat z nádraží a pak ho za zvuků klaksonových fanfár vítězoslavně projede směr Sobotka. Fakt dobrý, ale jinak to holt nejde.

Teď už ale konečně k trase. Hned na začátek kuriozita číslo dvě. V centru Mladějova začínají dvě značené trasy: modrá na Trosky a červená do Prachovských skal. Asi se to tu KČT zdálo málo barevné, a tak místo toho, aby jednu z těch značek k nádraží protáhli, zavedli sem ještě třetí značku – zelenou. A ještě k tomu po hlavní silnici, byť se dá na náves dojít i zadem. Nu což. Ten půlkilometr po zelené se snese. Jinak je ale Mladějov pěkný (viz zde), nahoru ke zvonici a zámku se určitě vyplatí zajít.

Z Mladějova potom vyrazíme po červené TZ. Zpočátku stoupáme přes Loveč k lesu, kde je nádherné odpočinkové místo s výhledem na Trosky. Přestože jsme měli v nohách s bídou 2,5 km, tak tady jsme si poseděli (a zbaštili banán). Následuje lesní úsek střídavě nahoru a dolů na rozcestí Pod Střelečskou hůrou. Sem přichází žlutá z Hrdějovic. Za tímto rozcestím se brzy začnou objevovat skály a opravdu. Blížíme se k lokalitě Bílých skal. Značka je obchází, ale určitě si mezi skály vlezte. Taky nevím, proč do nich není žádná odbočka. Od nich už je to ale jen kousíček ke zbytkům skalního hradu Pařez, což byl náš hlavní cíl.

Po prohlídce hradu (vstup volný) pokračujeme po červené TZ. Zastavíme se u bývalého koupaliště a dřevěné sochy Pelíška, kde se k nám přidá zelená TZ a společně míří ke vchodu do Prachovských skal. Ty ale tentokrát mineme a zvolíme žluté značky ke Skautské vyhlídce. Začíná sice trochu krkolomným výstupem (hlavně za mokra), ale po něm už se jde pohodlnou lesní cestou, moc příjemnou. Skautská vyhlídka už sice trochu zarůstá (teda spíš trochu dost) okolními stromy, ale i tak je tu příjemně. O kousek dál ještě mineme Zvoničku na Kozích hřbetech, kde si můžete i cinknout, a jsme u Parkhotelu Skalní Město.

Zde naposledy změníme značení, dál půjdeme po značkách modrých. Sestoupíme do Březky, krátce poté ještě níže do Hvozdce. Tady po dlouhé době okusíme asfalt pod nohami, po silnici dojdeme na okraj Libuně ke hřbitovu. Do centra (a do hospody) je to rovně po žluté, ale vydali jsme se na výlet vlakem, tak chceme na nádraží a to je vpravo po modré. V nohách budeme mít jen nějakých 12 km po pohodlných cestách, čili jedná se o velice nenáročnou procházku tak na půl dne.

Poslední aktualizace: 20.2.2018
Mladějov - Pařez - Prachovské skály - Libuň na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Mladějov - Pařez - Prachovské skály - Libuň

Z Mladějova na Trosky, Vidlák a Věžák
Od vlaku v Mladějově se vydáme po červené lesem na Dolský rybník. Odtud…
Jedeme do Mladějova, který se nachází v jižní části českého ráje mezi Újezdem pod Troskami a Sobotkou. První zmínka o obci je z roku…
Sobota 16. 10. 2021 - dopoledne Po včerejším výletu jsem byla příjemně…
Tato pěší trasa začíná na železniční zastávce Mladějov …
Mladějov- obec v Českém ráji mezi Sobotkou a Jičínem. První zmínka o obci je již z roku 1372, kdy zde vládl pan Kunrát z Mladějova.…
Dolní mlýn - místo, kde se na křižovatce lesních cest stýkají čtyři údolí.…
Turistický rozcestník, který se nachází u rybníka v místě zvaném Dolní mlýn, ukazuje turistům cestu ve více směrech. Po zelené ve…
Hrdoňovice - obec v Českém ráji, nedaleko Újezdu pod Troskami, prvně historicky doložená roku 1364. V Hrdoňovicích najdeme několik…
Cílem dnešního výletu není nic menšího než jedno z nejkrásnějších skalních…
Při letošní návštěvě Českého ráje jsme si s našimi přáteli z psího webu…
Zřícenina Hradu Trosky se tyčí na skalních vrcholech v Českém ráji. Tento…
zřícenina hradu Pařez
Cílem naší cesty je romantická zřícenina skalního hrádku Pařez, která se…
Skalní hrad Pařez se nachází na okraji Prachovských skal v krásné lesní…
Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji…
Naše společná cesta na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Dále pokračujeme směrem na Židněves, Sukorady, Obrubce, Horní Bousov,…
zřícenina hradu Trosky
Soutěž 2 body
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se…
To co v Krkonoších znamená Labská bouda, to v centru prachovských skal…
Kam a jak jedeme Naším cílem je jednoznačně největší dominanta Českého…
 Od Humprechtu se vydáváme po žluté turistické značce směrem na Nepřívěc.…
Prachovské skály
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak…
Humprecht
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu …
Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal,…
Prachovské skály - Myší díra
Skalní útvar Myší díra v Prachovských skalách se nalézá při cestě malým (žlutým) okruhem ve směru od Točenice k Vyhlídkám. Průchod skalní štěrbinou…
Věžák
Tento rybník slouží jako záchytné místo vody ze Želejovského potoka.…
Věžické údolí je zřejmě nejkrásnější údolí Českého ráje. Jeho…
Kost
Hrad Kost je jedním z nejzachovalejších gotických hradů v Čechách, vybudo…
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná ob…
Hrubá Skála
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí…
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní …