Lyra a Žárovy vrch - přechod

Turistické zančení: Trasa vede mimo značené turistické trasy. Ze sedla Kota 1003m po Pytlácké cestě, po 350m je po pravé straně plácek s kamennou drtí připomínající malé parkoviště z něj se vydáváme přímo do kopce lesní cestou, která vede pod vrchol Lyry, dál pokračujeme lesním průsekem až na Lyru. Z Lyry sestupujeme lesním průsekem až k chatě Sedlovka (tahle část je na orientaci celkem nenáročná a dobře schůdná). (Další část trasy je orientačně náročná a místy těžko schůdná, stojí však za to). Od chaty Sedlovka pokračujeme kolem skalní věže lesním průsekem, který po 1km končí, dále vede jen pěšina vyšlapaná v lesním porostu až na Žárový vrch, z něj pokračuje dále na Žárový vrch severní vrchol. Dále jen podle navigace vyhledáváme trasu k lesnímu průseku (orientačně velmi náročné, vyžaduje minimálně dobrou mapu a schopnost orientace podle mapy). Průsekem jdeme 300m, pak odbočujeme vlevo do navazujícího průseku, který se spouští prudce ze svahu a končí na Pytlácké cestě. Zpět se vracíme po Pytlácké cestě až do sedla Kota 1003.
Náročnost: Celá trasa je poměrně náročná, vyžaduje kvalitní obuv. Vzhledem k tomu, že vede mimo značené trasy je náročná na orientaci. Doporučuji navigaci, nebo alespoň kvalitní mapu (já používám navigaci Garmin GPSmap 62 v kombinaci s mapou Geodezie Jeseníky sever 1:25000)
Délka trasy: 12,2km

Popis trasy: Auto je možno zaparkovat v sedle Kóta 1003, ze kterého vycházíme. První část vede asfaltovou silnicí, která je značená jako cyklotrasa do Vrbna pod Pradědem. Další úsek lesní cestou a pěšinami, obklopenými lesy. Z celé této části je řada odboček v podobě vyšlapaných chodníčků vedoucích ke skalním útvarům. Z některých je možný rozhled (bohužel nám počasí nepřálo, obloha zatažená nízkými mraky) do okolí. Ze skalního útvaru na vrcholu Lyry je dobrý výhled na oblast Medvědské hornatiny a Pradědu. Když se na chvilku rozestoupí mraky tak se nám ukáže Praděd oděný do bílého hávu podzimní námrazy. U chaty Sedlovka je přístupné ohniště s lavicemi, kde je možno si odpočinout. Naše kroky směřují ke skalní věži, alespoň z dálky tak vypadá skalní masív vystupující z úbočí. Připomíná nám skály Hruboskalska. Kolem něj stoupá lesní průsek, který nás přivede až na Žárový vrch. Stoupajíce k vrcholu se kocháme barvami podzimu. Prohlídneme si skalní útvary na Žárovém vrchu. Pro nepřející počasí trochu měníme původní plán a Žárový vrch severní vrchol míjíme a sestupujeme do sedla mezi severním vrcholem a Plošinou. I když nás od Plošiny dělí asi 200m nejdeme na její vrchol, ale průsekem směřujeme k Pytlácké cestě. Celou cestu manželka sbírá suchohřiby tak jich nakonec máme plnou tašku a do batohu přidáváme Václavky. Doma bude supr smaženice. Po sestupu se vydáváme na zpáteční cestu teď už, ale po asfaltu. Zastavujeme se u chaty Neděle, kde je možno si sednou na lavice, případně využít přístupnou, krytou mini terasu. Po krátkém obědě a teplém čaji pokračujeme kolem přírodní rezervace Jelení bučina zpět k autu.

Poslední aktualizace: 13.12.2011
Lyra a Žárovy vrch - přechod na mapě
Autor: ivan_g

Příspěvky z okolí Lyra a Žárovy vrch - přechod

JESENÍKY 2007 - 2.Karlova Studánka, Praděd a lázně Jeseník
   V překrásném ránu odjíždíme busem přes Karlovu Studánku na…
Cykloturistický rozcestník, který se nachází v sedle Kóta při silnici mezi Karlovou Studánkou a Vidly ukazuje cyklistům cestu po…
Kóta 1003 by se spíš měla jmenovat 1004 podle pomníčku, který zde najdeme. Jedná se o sedlo mezi vrchem Lyra (1092) a Ostrým vrchem (1229) což je…
O vodopádech Bílé Opavy i o stezce, která při nich vede, jsem slyšel už…
Protože nemám všechny oblasti Jeseníků prolezlé detailně, pořád…
   Slovo Lyra není jen názvem pro krásný hudební nástroj. Stejné jméno nese i hora v Hrubém Jeseníku, která se nachází poblíž známých lázní Ka…
Turistický rozcestník, který se nachází ve spodní části údolí Bílé Opavy,…
K vodopádům Bílé Opavy se chodí z Karlovy Studánky. Podél jejího toku vede žlutá značka. Je lepší jít tuto cestu nahoru kvůli…
Rezervace Bílé Opavy je rozcestí modré a žluté turistické značky a nachází…
Autem přijíždíme do Karlovy Studánky, malebné horské lázeňské obce. Lázně…
Bílá Opava je říčka pramenící pod vrcholkem Praděd a tvoří přítok Střední…
Ráno na autobus směr Rýmařov, přestup na linku Přerov-Jeseník, vý…
Horská osada v údolí Střední Opavy na komunikaci Karlova Studánka - Horní…
Atrakce v Karlově studánce - umělý vodopád
Pokud se ocitnete v Karlově Studánce, oblíbeným místem pro turisty a atrakcí pr…
Rolandův kámen je vysoký skalní útvar, který najdeme severním směrem od K…
Umělý vodopád, který je jednou ze zajímavostí Karlovy Studánky, byl…
SPR Bílá Opava (rozloha 279,52ha-vyhlášena roku 1963) se nachází na jiho…
Rozcestí je umístěno u křižovatky hlavních cest na okraji lázeňské obce…
Karlova Studánka - pitný pavilon
Dřevěný pitný pavilon byl postaven v roce 1862 a společně se Slezským domem to jsou nejvýraznější dominanty Karlovy Studánky. Ve…
Karlova Studánka je nejvýše položená obec na Bruntálsku, nachází se ve…