Kuks – Křížová cesta 21.století

číslo 7 kaple sv.Odila / Žireč Asfalt 2,8 km
číslo 8 Žireč - železniční zastávka 3,0 km

konec trasy

Příběh utrpení a nadějí člověka

aneb Do Kuksu nejen za barokem

Trasa : Kuks – Stanovice – Žireč

Délka : 3 km

Značení : ŽTZ

Naše cesta začíná na vlakové zastávce Kuks. Nevydáme se ovšem směrem k Hospitalu, ale na opačnou stranu podél železniční trati po žluté turistické značce směr Žireč. Projdeme kolem reliéfu sv. Františka a dorazíme až na asfaltovou cestu, která nás zanedlouho dovede k rozcestí s červenou značkou nad vsí Stanovice. Zde spolu s červenou odbočíme polní cestou vlevo směrem ke trati. Za viaduktem se nás čeká další rozcestník – a zatímco červená značka stoupá vzhůru do kopce k Betlému M.B.Brauna, žlutá uhýbá Doprava směr Žireč.

A právě zde vstoupíme na „Křížovou cestu 21.století“. Rozkládá se na louce mezi spodní hranou Nového lesa a železniční tratí. Celý projekt vzešel z iniciativy akadamického sochaře Vladimíra Preclíka a byl otevřen na podzim roku 2008. V této „galerii pod širým nebem“ je ke shlédnutí 15 pískovcových moderních soch od 15 různých autorů, které jsou realizovány jako „zamyšlení na téma křížové cesty, kterou si nese životem každý sám“. Nejedná se tedy o tradiční pojetí křížové cesty, ale spíše o dílo nesoucí jistý filozoficko-náboženský podtext. Každý nechť tedy na sebe nechá působit atmosféru místa podle svého a nechť si svobodně vybere, které sochy ho více či méně (či vůbec) zaujmou a proč. Ukázky některých děl můžete vidět na přiložených fotografiích.

Zde jsou názvy všech soch a jména autorů ( umístění viz přiložená mapka ) :

Zvěstování – Daniel Klose
Rouška Veroniky- Stanislav Hanzík
Zázrak nanebevstoupení- Vojtěch Adamec
Trnová koruna- Ellen Jilemnická
Katedrála prosby- Vladimír Preclík (viz přiložené foto)
Svatá rodina - Jan Koblasa
Světlo v temnotách- Ivan Jilemnický
Slza -Václav Fiala
Vykoupení- Jan Hendrych
Pieta – Marius Kotrba
Hledač - Michal Šarše
Krajina kříže - Čestmír Mudruňka (viz přiložené foto)
Lásky bolest – Jiří Marek (viz přiložené foto)
Brána naděje – Jaromíra Němcová
Obelisk- Jiří Kačer

Křížová cesta končí kousek před dalším železničním viaduktem, kterým opět projdeme na druhou stranu trati a polní cestou dorazíme až na silnici vedoucí ze vsi Žireč. Po pravé ruce míjíme kapli sv.Odila se hřbitovem. Poté, co uhneme po silnici doleva, je to již kousek na vlakovou zastávku Žireč.

Celá trasa měří cca 3 km a je značena žlutou turistickou značkou. Protože ale nové turistické značení není zatím dostupné v žádných mapových podkladech, přikládám spolu s fotografiemi mapu s vlastním zakreslením trasy.

Lásky bolest
Lásky bolest  •  Foto: eva75

Kdo nechce procházku ukončit v Žirči nebo si chce po dávce moderního umění užít něčeho „klasičtějčího“, může pokračovat dál vzhůru po žluté značce až k Betlému se sochami M.B.Brauna, po jehož prohlídce lze buď pokračovat po červené značce do Dvora Králové n.L. (~ 6km) nebo sestoupit druhým směrem po červené značce zpět do Kuksu (~ 5km) a prohlédnout si Hospital se známými „Ctnostmi a Neřestmi“, barokní lékárnou a Farmaceutickým muzeem.

Poslední aktualizace: 26.9.2010
Kuks – Křížová cesta 21.století na mapě
Autor: eva75

Příspěvky z okolí Kuks – Křížová cesta 21.století

Okolí Kuksu-sochařská galerie pod širým nebem
Za sochařskými díly, která vznikla buď v době nedávno minulé, ale i za…
Obec Kuks je proslavena zejména lázeňským areálem a hospitalem s výzdobou…
Pátek 10. 9. 2021 - 2. část Zaparkovali jsme na neplaceném parkovišti Braunův betlém. Je to poměrně malé parkoviště - dnes je však p…
Zámek Kuks a ojedinělou galerii soch Matyáše Bernarda Brauna v přírodě,…
Turistický rozcestník, který se nachází v blízkosti železného mostu v obci Stanovice, ukazuje turistům cestu po červené značce ve…
Uslyšíte-li o Kuksu, určitě si hned vzpomenete na sochařská veledíla mistra Matyáše Bernarda Brauna (*1684, +1738), která zde po…
Mezi Kuksem a Braunovým betlémem se nalézá zajímavý silniční dvouobloukový…
Tak i my jsme se dostali k tomu, vyzkoušet novou cyklostezku podél Labe, s…
Začátek NS je umístěn v Kuksu k mostu přes Labe, od kterého se vydáme k…
Dle názvu naučné stezky je vcelku jasné kam naše putování směřuje. Naším…