Kudowa Zdrój - Jarków - Česká Čermná - Náchod

číslo 1 Kudowa Zdrój, bus Asfalt 0,0 km
  Kousek se vrátíme a uhneme doleva do ulice Sloneczna (foto 1).
číslo 2 Kościół pw. Miłosierdzia Bożego (foto 22) Asfalt 0,3 km
  Silnička brzy začne stoupat nad Kudowu (foto 3 a 4) do lesa. Asi po kilometru a půl naopak klesá ke křižovatce.
číslo 3 Jerzykowice Wielke (foto 5 a 6) Asfalt 2,5 km
  Značku raději opustíme, půjdeme po silnici jakoby zpět. I tak je to hezká cesta (foto 7 a 8).
číslo 4 U Dańczówa 3,9 km
  Zde na křižovatce narazíme na modrou značku. Přejdeme silnici a po široké cestě neznatelně stoupáme kolem rybníka (foto 9) mezi poli (foto 10).
číslo 5 Szubieniczna 5,5 km
  Zajímavé místo, kde železniční trať překonává dlouhými oblouky značné převýšení (foto 11 a 12). Od sloupků začneme mírně klesat.
číslo 6 Lewin Klodzki, viadukt (foto 13 - 15) 6,2 km
  Vystoupáme na kopec (foto 16 a 17) a skoro po rovině jdeme k Jarkówu.
číslo 7 Rozcestí u zastávky Lewin Kl. Asfalt 6,6 km
  Na rozcestí kříží naší modrou značku polská rarita - černá značka od lewinské vlakové zastávky přes Lewin Klodzki a Jerzykowice Male na hranice nad naší Olešnicí v O. h. My jdeme dále po silnici kolem křížku (foto 18) a s pěknými výhledy (foto 19 a 20) do Jarkówa.
číslo 8 Jarków Asfalt 7,6 km
  Zde nás kříží žlutá značka z Kudowy opět k nám nad Rzy. Začínáme stoupat vzhůru k Japonské zahradě.
číslo 9 Japonská zahrada 8,0 km
  Uvnitř jsme nebyli, tak alespoň pár pohledů přes plot (foto 21 - 28). Od zahrady stoupáme nad vesnici.
číslo 10 Nad Jarkówem 8,3 km
  Místo dalekého výhledu (foto 29 - 31). Dál vede cesta lesem.
číslo 11 Česko-polská hranice (foto 32) 9,1 km
  Po chvilce vyjdeme z lesa a otevřou se pohledy na hraniční hřbet (foto 33), Kudowu a Bor (foto 34) a Českou Čermnou (foto 35 a 36). Do té sejdeme.
číslo 12 Česká Čermná (foto 37 - 40) Asfalt 11,0 km
  U obecního úřadu se napojíme na zelenou a žlutou značku. Mírným klesáním projdeme obec k polské hranici.
číslo 13 Česká Čermná, hranice 11,9 km
  Po žluté značce do dlouhého stoupání na Dobrošov.
číslo 14 Dobrošov, pevnost (rozcestí) Asfalt 13,9 km
  Spolu s modrou a zelenou značkou jdeme s výhledy (foto 41 - 50) k Jiráskově chatě.
číslo 15 Jiráskova chata (foto 51) 14,9 km
  Sešup z Dobrošova.
číslo 16 Amerika (foto 52) Šotolina 15,4 km
  Pohodlně sestupujeme lesem dolů (foto 52 a 53).
číslo 17 Pivovar Primátor Asfalt 17,9 km
  Městskými ulicemi přes Metuji (foto 55) k náchodskému nádraží.
číslo 18 Náchod, nádraží (foto 56 a 57) Asfalt 18,4 km
  Konec trasy

Sem tam se mi při plánování tras stane, že koukám do mapy mně známé oblasti a něco mi tam nesedí. Obvykle to bývá změna vedení nějaké značené trasy, její zrušení nebo naopak zavedení nové. To poslední se mi stalo nedávno při vymýšlení, jak se zabavit v okolí Kudowy, až mě tam ty moje baby vyštvou kvůli strašně výhodným nákupům. Kdysi jsme s manželkou šli z Kudowy do Náchoda přes Brzozowie a vedla tam modrá značka. Od roku 2017 na ni navazuje naše česká modrá značka přes Českou Čermnou na polskou hranici, kde se česká modrá mění opět na polskou, vedoucí přes Jarków a okraj Lewina Klodzkiego do Dańczówa a dál. Hned jak jsem to zjistil, bylo mi jasné, že do Kudowy pojedeme dvakrát. Jednou s dcerami autem a podruhé sami s Věrkou pěkně autobusem. Ona totiž z Náchoda do Kudowy jezdí pravidelná autobusová linka každé dvě hodiny a to jak ve všední dny, tak i o víkendu.

A tak jsme se jednoho krásného říjnového rána ocitli v Kudowě na konečné autobusu na hlavní ulici 1 Maja a vyrazili hledat červenou značku, vedoucí z města ven. Ono těch červených tu prochází víc, tedy tři. Je to ale jednoduché. Chce to vrátit se 100 metrů zpátky na křižovatku a odbočit vlevo do ulice Sloneczna. Ta nás vyvede kolem zajímavého moderního kostela (mše je přenášená i do reproduktorů ven, takže lidi se modlí i před kostelem) a kolem Muzea Źaby (odkaz) na kopec nad městem a do lesa. Silnička nás dovede klesáním na okraj vesnice Jerzykowice Wielke na křižovatku. Odtud sice červená značka pokračuje dál, ale sotva se vyleze zase na kopec, je malér. Ohrada, vstup zakázán, soukromý pozemek a stádo bulíků nás přiměly udělat čelem vzad. O nic nejde, prostě se vrátíme na křižovatku a dál půjdeme po silnici. Skoro nic tu nejezdí, cesta je i tak příjemná.

Na další křižovatce uvidíme modré značky a těmi se budeme řídit dále. Je to právě ta nově značená, co končí až u nás v České Čermné. Přejdeme silnici a pohodlnou polní cestou jdeme na okraj Lewina Kl. se zajímavým železničním viaduktem (odkaz). Mimochodem, ta trať je hodně zajímavá, stojí za projetí vlakem.

Od viaduktu budeme mírně stoupat k Jarkówu. Ten je v poslední době známý díky soukromé Japonské zahradě (odkaz). Pro veřejnost je otevřená od května do září a máme ji v plánu, až budeme na jaře procházet další novou značenou trasu (tentokrát žlutě) z Kudowy pod Rzy. Jarków tedy projdeme, na kopci nad ním si vychutnáme krásný výhled a zajdeme do lesa. Na podzim plného hub. Přejdeme hranici a po dalším kilometru jsme v České Čermné. Tu projdeme až opět na polskou hranici, kde modrou značku opustíme.

Do Náchoda se odsud dá dostat dvěma směry. Buď přes Brzozowie po zelené a následně žluté značce nebo přes Dobrošov po žluté. Na Dobrošově se dobře vaří, tak jsme zvolili tu žlutou. Je to pořád do kopce, ale aspoň pořádně vyhládne. No a z Dobrošova se dá do Náchoda sejít asi stovkou různých cest a pěšinek, volíme červeně značenou přes osadu Amerika a kolem pivovaru Primátor. A za chvilku jsme na náchodském nádraží.

Trasa je celkem pohodová, středně náročná, vhodná i pro cyklisty. Měří cca 18 km, takže je spíš na celý den. Zvlášť, pokud zajdete do té Japonské zahrady.

Poslední aktualizace: 18.1.2018
Kudowa Zdrój - Jarków - Česká Čermná - Náchod na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Kudowa Zdrój - Jarków - Česká Čermná - Náchod

Kudowa Zdrój – naučná stezka obojživelníků (Ścieźka Edukacyjna – Płazy)
Na jihovýchodním okraji lázeňského města Kudowa Zdrój si můžete projít na…
Lanový park je jedinečné upravené místo, kde se děti i …
Alej štěstí (Aleja Szczęścia) je další turistickou zajímavostí v lázních …
Při jedné ze svých návštěv lázeňského města Kudowa Zdrój jsem se prošel S…
Kudowa Zdrój patrí k jedným z najstarších kúpeľných miest v Európe.…
Ak sa chcete vrátiť do detských liet, nájsť niektorú z Vaších obľúbených…
Lázně Kudowa Zdrój nedaleko Náchoda se…
V centru lázní Kudowa Zdrój v ulici Zdrojowa se nachází největší muzeum…
V lázeňském parku, několik desítek metrů severozápadně od zámečku, uvidít…
Kudówa zdrój je polské lázeňské městečko 3 km od hraničního přechodu…
Ogród japoński je krásná zahrada v malé vesničce. Nikdy předtím jsem v…
Kudowa Zdrój je v Česku známá hlavně pro své tržiště. Je ale také lázněmi,…
Od prosincové změny jízdních řádů rozšířily České dráhy ve spolupráci se …
Pokud vám nepostačí procházka lázeňským parkem a budete se chtít podívat …
Do mestečka Kudowa Zdrój sa chodí hlavne na nákupy, na miestne tr…
Do  lázeňského města Kudova Zdrój jsme se vypravili na výlet, …
Kudowa Zdrój je pre väčšinu ľudí známa ako pohraničné mestečko s Českou…
U křižovatky ulic Zdrojowa a Jana Pawla II v lázních Kudowa Zdrój se nach…
Z lázní Kudowa-Zdrój mnozí znají ke své škodě pouze velkou tržnici při si…
Přes to, že městečko je zajímavé z mnoha důvodů (lázně, aquapark, lázeňský…