Karlów - Božanovský Špičák - Signál - Machov

číslo 1 Karlów, zastávka autobusu Asfalt 0,0 km
  Společně s červenou značkou po asfaltu a dlažebních kostkách do kopce (foto 1 a 2).
číslo 2 Pod Szczelińciem (foto 3 a 4) 0,7 km
  Výstup lesem, zčásti po schodech (foto 5 - 7).
číslo 3 Szczeliniec Wielki, przelecz 1,1 km
  Mírné klesání úbočím k silnici a dalšímu rozcestí (foto 8 - 11).
číslo 4 Skalne Wrota 2,8 km
  Lesní cesta, mírně stoupající (foto 12 - 14).
číslo 5 Biala Skala (foto 15 a 16) 3,7 km
  Od skály vyjdeme kolem historického směrníku (foto 17) na pastviny kolem Pasterky a přes ně na okraj vesnice (foto 18 - 21).
číslo 6 Schronisko Pasterka (foto 21) Asfalt 5,5 km
  Pár metrů po silnici.
číslo 7 Pasterka, rozcestí Šotolina 5,6 km
  Po modré mírně zvlněnou cestou s výhledy (foto 22) a pak lesem mezi skalami (foto 23 - 25).
číslo 8 Machovský kříž (foto 30 - 32) 7,5 km
  Stoupáme vzhůru (foto 33) před rozcestí Pánův kříž.
číslo 9 U Pánova kříže 8,9 km
  Odbočíme vpravo do kopce do Zvěřince (foto 34 - 41).
číslo 10 První vyhlídka (foto 42 a 43) 9,5 km
  Stačí popojít kousek lesem k okraji skal. Pak se vrátit na pěšinu (foto 44 a 46).
číslo 11 Božanovský Špičák 9,6 km
  K této vyhlídce je značená odbočka (foto 47 a 48). Skoro po rovině jdeme dál mezi skalami (foto 49 - 56).
číslo 12 U Pánova kříže 10,2 km
  Žlutá značka končí rozcestím se zelenou, po ní k Pánovu kříži.
číslo 13 Pánův kříž (foto 57) 10,3 km
  Čeká nás trochu divočiny náročnějším terénem, stoupáme na Junáckou vyhlídku (foto 58 - 67).
číslo 14 Junácká vyhlídka (foto 68 - 75) 10,8 km
  Místy trochu náročnější terén mezi skalami Bludiště na Signálu (foto 76 - 139).
číslo 15 Soví hrádek (foto 140 - 152) 12,3 km
  Rychlý sešup z kopce dolů.
číslo 16 U Zabitého Asfalt 13,6 km
  Pohodlně po silnici, mírné klesání.
číslo 17 Řeřišný 14,9 km
  Značka dnes pokračuje dále po silnici. V minulosti vedla přes potok a lesem a je to velice hezká cesta. Některé značky jsou patrné i dnes. Za lesem jsou pak výhledy (foto 153 - 155). Pokud tu odbočku trefíte, doporučuji. Jinak po červené a po silnici.
číslo 18 Machovská Lhota, okraj Asfalt 15,9 km
  Po silnici dojdeme do cíle (foto 156 a 157).
číslo 19 Machov Asfalt 16,5 km
  Konec trasy

Tato trasa se vám může hodit v turistické sezóně, až zase začne jezdit pravidelná víkendová autobusová linka z Náchoda přes Kudowa Zdrój do Karlówa. Teda aspoň doufám, že zase bude jezdit. Alternativou může být i start z Machovské Lhoty, kdy se po modré značce dostanete pod Pasterku a na Hejšovinu z ní vyšplháte po žluté. Je to sice 5 km navíc, ale krásná cesta. Ale dejme tomu, že i v příštích letech bude jezdit ten autobus do Karlówa a začínat trasu tedy bude možné odtud.
V Karlówě se vydáme známou uličkou se spoustou stánků pod Szczeliniec neboli Hejšovinu. V těch stáncích jsou v sezóně různá lákadla, mojí ženu zajímalo samozřejmě všechno, takže těch asi 600 metrů jsme šli asi hodinu. Mě nezajímalo naopak nic, teda až na tradiční domácí chleba s domácím sádlem, cibulí a okurkou. To si tady nikdy neodpustím. Taky projdeme kolem Parku Dinosaurów, to kdybyste s sebou táhli děti. Potom už stoupáme nahoru pod vchod do bludiště Hejšoviny, hodně často i po schodech. Ale dá se, stoupání není nijak hrozné. Bludiště si tentokrát necháme na jindy, snad doporučím vystoupat od rozcestí ještě k chatě Na Szczelińcu. Je od ní fantastický výhled a zadarmo. Za chatou už je placený vstup.
Na rozcestí si vybereme modrou značku a začneme pro změnu klesat úbočím Hejšoviny. Na dalším turistickém rozcestí zvaném Skalne Wrota pak přejdeme na značku žlutou. Půjdeme zajímavě ponurým lesem k Biale Skale a pak přes krásné pastviny ke Schronisku Pasterka. Z Pasterky se necháme opět vést modrými značkami k českopolské hranici a k Machovskému kříži. To už jsme u nás doma v Česku. Celý tento úsek je velice pohodlný a pořád je na co koukat. Výhledy, kameny i větší skály. Stejné to ale bude i nadále. Vystoupáme k Pánovu kříži, odkud projdeme žlutě značený okruh skalami Božanovského Špičáku. Ne nadarmo se mu říká Kamenný zvěřinec, těch zvířátek tu identifikujete hodně. K tomu jsou tu i dvě vyhlídky, i když jedna není značená a ne každý se na ni proto trefí. Na tu druhou je značená odbočka.
Okruhem se dostaneme zpět k Pánovu kříži, kde je i přístřešek pro případný odpočinek a občerstvení. Následovat bude trochu náročnější úsek, neboť se vydáme po žluté značce do terénů Signálu a bude to nahoru - dolů, jen úzkou pěšinou, často po kamenech. Ale stojí to za tu námahu, těch skal je tu spousta. K tomu dva bonusy. Nádherná Junácká vyhlídka na Božanovský Špičák a Hejšovinu s Borem a pak zajímavé skalní seskupení Soví hrádek. Od toho doslova spadneme na rozcestí U Zabitého, odkud už je to zase pohodlná cesta až do cíle celé trasy v Machově.
Celá trasa měří asi 16,5 km, vyhraďte si na ni ale celý den. Je na ní hodně míst, kde se budete zastavovat a obdivovat, co všechno dokáže Matička Příroda vytvořit. Náročnost střední díky terénu, kopce nijak záludné nejsou. Kolo, kočárek a lodičky nechte doma.

PS: Omlouvám se za to kvantum fotek těch skal. Mám jich asi 500. Které zveřejnit a které vyhodit...

Poslední aktualizace: 6.2.2020
Karlów - Božanovský Špičák - Signál - Machov na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Karlów - Božanovský Špičák - Signál - Machov

Szczeliniec Wielki
Skalní město Szczeliniec Wielki se nachází v Kladsku národním parku…
Dinopark ve Stolových horách v horské vsi Karlów se rozkládá na ploše 8300 m2. Jedná se o 38 modelů prehistorických zvířat…
Stolová hora s příkrými skalními okraji.Na vrcholu turistická chata a…
Čtvrtek 10. 6. 2021 Večer i v noci na parkovišti v Machově bylo chladněji,…
Nejvyšší vrchol Stolových hor a nejvyšší pískovcová hora střední E…
Statistika trasy: délka: 5,5km; doba pohybu…
Osada- turistické centrum Stolových hor, ležící u cesty 100 zatáček. Zal.…
BLUDNÉ SKÁLY A HEJŠOVINA Bledne skaly a Szczeliniec Wielki  „To už je tuze…
Jest to górskie schronisko w Sudetach Środkowych, w Górach Stołowych, w województwie dolnośląskim.…
Najwyższy szczyt (919 m n.p.m.) w Górach Stołowych, na terenie Parku Narodowego Gór Stołowych.…
Hejšovina -stolová hora s mnoha skalními útvary ve výšce přes 900m nad m.…
Z Náchoda do Polského Karlowa je to kousek - v sobotu jed…
Statistika trasy: délka: 5,5km; doba pohybu…
Góry Stolowe navazují na Kladské pomezí a nabízí v okolí osady Karlów…
Od Náchoda přes Běloves do nitra Kladska vede cesta do starobylého…
Polsko – Stolové hory (Góry Stołowe): Szczeliniec Wielki (Velká H…
Skalní hřiby - Góry Stolowe Statistika trasy: délka: 9,5km; doba pohybu: 2:52h; doba zastávek: 1:27h; min/max. nadmořská výška: 685/732; průměrná…
Pod Velkou Hejšovinou (Szczeliniec Wielki) vzniká z mnoha pramínků potok Pošna. Stéká z Gór Stolowych dolů směrem k Radkówu skalnatou a zalesněnou …
V Górach Stołowych v těsné blízkosti obce Karłow se uprostřed skal na hoře Ptak (841 m n.m.) tyčí pozůstatky malé vojenské pevnosti…
jedeme vláčkem s Trutnova do Adršpašských skal příroda, skály,možnost…