K počátkům saské "Vltavy"

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 7 odbočka vlevo po neznačené cestě 1,7 km
  lesní cesta
číslo 8 napojení na zelenou TZ Šotolina 2,0 km

Výhledy – Nad pramenem Halštrova – pramen Bílý Halštrov – Pod pramenem Halštrova – Výhledy

Dnešní výlet nás zavede k pramenům významné řeky. Tok Bílého Halštrova měří 257 km. Na našem území se nachází pouhopouhých 11 km. Pro nás celkem bezvýznamný potok s krásně upraveným prameništěm, ale v Německu hlavní tok protínající Lipsko a další velká města (Plavno, Bad Elster, Geru). Její pouť končí v Halle ústím do Sály. Čeká nás nenáročný výlet, vhodný i pro děti.

Naše putování začíná v malé vesničce nedaleko Hazlova, ve Výhledech. Dnes nevelká vesnice s několika málo obyvateli (v řádech nižších desítek), byla před 150 lety docela velkým sídlem s přibližně 700 obyvateli. Většina turistů se do obce dostane pravděpodobně přes Hazlov a Skalku. Již 500 m před vjezdem do Výhledů nás vítají dvě drobné kamenné památky. První je barokní sloup s kruhovým reliéfem Nejsvětější Trojice z roku 1830 ukrytý ve stínu čtyř kaštanů (neboli jírovců). Nápis nám sděluje, že tato památka vznikla na paměť Magdaleny Brocher a Franze Brocher. Autorem díla je loketský sochař Johann Wildt, jehož díly je doslova posetý celý region. O pár metrů dále je v dosti zanedbaném stavu pomník obětem I. světové války s torzem černé desky se jmény obětí. Na křižovatce v obci je ukázkově opravený krucifix na vysokém kamenném sloupku s datací L. P. 1838. Hned za ním je domek čp. 10, kde jsou, částečně na jeho zahrádce, v terénu dobře patrné pozůstatky tvrze – jde o kruhovou vyvýšeninu vystupující nad okolní terén. Pokračujeme po zelené TZ po hlavní silnici. O kousek dál, na opačné straně cesty, u penzionu Na Výhledech, jsou půvabná drobná kamenná boží muka. Zelená nás vede na okraj obce a dále do lesů Smrčin. Po chvíli dojdeme k posezení a odsud je to již jen pár kroků k povalovému chodníčku, který nás přivede ke krásnému kamennému pomníčku pramene Bílého Halštrova. Památka byla postavena roku 1898 Vogtlandským horským a turistickým spolkem. Víceméně současnou podobu příjemného odpočinkového místa získal pramen Halštrova s kamenným pomníčkem v 90. letech 20. století. Pomníku dominuje velký nápis Elster Quelle a nad ním rodový znak pánů z Helmfeldu (Wilhelm von Helmfeld), kteří darovali pozemek za účelem výstavby pomníku. Rod byl povýšen do šlechtického stavu roku 1792, ovšem přídomek von Helmfeld užíval až od roku 1827, počátkem 20. století již rodina běžně užívá pouze tento přídomek.  Tento rod byl od roku 1787 do konce druhé světové války úzce svázán s hradem, později i zámkem, v nedalekém Starém Rybníku u Skalné. Největší řeka, zrozená na území Karlovarského kraje, začíná tedy právě zde, ve stínu vysokých stromů, v kamenném lůně žulového pomníku…

Abychom se nevraceli stejnou cestou a poznali ještě kousek něčeho nového, vrátíme se na žlutozelenou cestu a budeme pokračovat na rozcestník Pod pramenem Halštrova. Odsud je naší barvou žlutá, tedy odbočujeme vlevo. Po 300 m zahýbá značka vlevo a pozor na následujícím rozcestí odbočuje vpravo (za dalších 150 m). My značku ale v tomto místě opustíme, půjdeme stále přímo po neznačené cestě a za chvilku (po 300 m) dojdeme opět na zelenou, k rozcestníku U Buku, kde už to známe, zamíříme zpět do Výhledů.

KNIŽNÍ ZDROJE:

MAŠEK, Petr. Modrá krev: minulost a přítomnost 445 šlechtických rodů v českých zemích. 2. rozš. vyd. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0760-x.

ELEKTRONICKÉ ZDROJE:

Die Weiße Elster wird Flusslandschaft des Jahres 2020/21 [online]. [cit. 2024-03-29]. Dostupné z: https://www.naturfreunde.de/die-weisse-elster-wird-flusslandschaft-des-jahres-202021

KARAS, Martin. Hrady.cz: Pramen Bílého Halštrova [online]. 05/2010n. l. [cit. 2024-03-29]. Dostupné z: https://www.hrady.cz/prirodni-scenerie-pramen-bileho-halstrova-weisse-elster-quelle

LOH-KLIESCH, André. Leipzig-Lexikon: Weiße Elster [online]. [cit. 2024-03-29]. Dostupné z: https://www.leipzig-lexikon.de/FLUSSSEE/ELSTER.HTM

WIKIPEDIA. Lipsko [online]. [cit. 2024-03-29]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lipsko
Poslední aktualizace: 1.4.2024
K počátkům saské "Vltavy" na mapě
Autor: AlenaŠ.

Příspěvky z okolí K počátkům saské "Vltavy"

Bílý Halštrov Pramen - Elster Quelle
Jedeme kousek od aše, a to mezi obce Nebesa a Výhledy. Z Výhledů je to k…
Pramen Bílého Halštrova leží v lesích mezi obcemi Nebesa a Výhledy asi 6km…
Pramen Bílého Halštrova se nachází v přírodním parku Halštrov mezi obcemi…
Přírodní památka Goethova skalka Pokud se na svých toul…
Na Göethovy skály. Jdeme pěšky z Aše. Můžeme lesem kolem restaurace Na Patě nebo po…
Goethova skalka je přírodní památka, kterou najdeme v Západních Čechách v…
Já to vzal z aše až do Hazlova po svých, ale dá se dostat autobusem z obou…
Máte-li namířeno do nejzápadnějšího koutu naší republiky, neměli byste…
Göethův Kámen se nachází v bezprostřední blízkosti silnice Cheb-Aš…
Kapellenberg je rozhledna poblíž obce Schonberg v Sasku.Tato ves se zámkem…
Rozhledna na Háji /Hainberg/ u Aše
Významnou dominantou aše je 34 metrů vysoká rozhledna na kopci Háj.Patří mezi tzv. Bismarckovy rozhledny,kterých je po světě přes…
  V kouzelném okolí Františkových Lázních je velmi hodně zajímavých míst…
Areál hradu a zámku se nachází v obci Skalná na Chebsku v Karlovarském kr…
Rozhledna Na Vrchu Háj je nejmohutnější a nejzápadnější vyhlídková stavba…
Nejznámější a také jednou z nejmladších sopek na území naší vlasti je Komorní Hůrka poblíž Františkových Lázní.Vznikla před 115 000 …
Motýlí dům v obci Žírovice je trvale uzavřen. (pozn. redakce 19.3…
Františkovy Lázně leží v Západních…
Socha Františka
Socha malého chlapce s rybou se stala symbolem Františkových lázní. Původně parková plastika zroku 1924 od františkolázeňského…
Přírodní rezervace SOOS je vzdálena asi 6 km severovýchodně od…
Poblíž osady Hájek nedaleko Františkových lázní najdete národní přírod…