Tipy a novinky z Jižní Moravy Chaty a chalupy Jižní Morava Mapa Jižní Morava

Jižní Morava se rozkládá v jihovýchodní části České republiky. Pomezí Čech a Moravy je tvořeno na západě Českomoravskou vrchovinou, známou též jako Vysočina. Pomyslnou hranici jižní Moravy tvoří z části Drahanská vrchovina a na východě Bílé Karpaty; jižní hranice s Rakouskem probíhá kolem řeky Dyje. Tato oblast se rozprostírá převážně v úrodných úvalech kolem řek a díky tomu patří k místům s nejstarší historií u nás

Turistické oblasti na Jižní Moravě: Brno a okolí / Podyjí / Slovácko / Moravský kras / Zlínsko / Lednicko - Valtický areál

Okresy: Blansko Brno-město Brno-venkov Břeclav Hodonín / Vyškov Znojmo

Příspěvky od zkušených turistů a cestovatelů
Tipy na výlet (727)   Turistické cíle (6 297)   Trasy (514)   Cestopisy (266)   Fotogalerie (249)   Moje dovolená (0)
Jižní Morava

číslo 7 kaple sv.Urbana Šotolina 21,9 km
číslo 8 zámek Slavkov u Brna Asfalt 23,9 km
číslo 9 žst.Slavkov u Brna Asfalt 25,1 km
číslo 10 pomník četnického vrchního strážmistra Jaroslava Látala Šotolina 28,2 km
číslo 11 Hrušky Asfalt 29,6 km
číslo 17 žst.Šlapanice Asfalt 45,5 km
Koupaliště U Libuše - 2.6.2012
Koupaliště U Libuše - 2.6.2012  •  Fotografie (26)  • Foto: Strnadci

Cyklovýlet začíná v Pístovicích u Pístovického rybníka (https://www.turistika.cz/mista/pistovicky-rybnik). Po silnici vystoupá k chatové oblasti východně od Pístovic.

Zde odbočuje lesní cesta Doprava kolem posledních chat. Po asi 350-ti metrech odbočuje trasa opět doprava a téměř po vrstevnici míří k Lulči.

Asi na polovině cesty k Lulči přechází lesní cesta do pěkně upravené šotoliny. Na chvíli se k cestě připojí červená turistická značka, ale před prvními domy se opět odpojí.

Kolem bývalé lulečské myslivny sestoupí cesta k přírodnímu koupališti U Libuše nacházejícímu se v bývalém kamenolomu.

Kolem koupaliště míří trasa přes Luleč až k mostu přes železniční trať z Brna do Vyškova.

Luleč - 2.6.2012

Přes silnici I.třídy č.430 a nadjezdem nad dálnicí D1 se přiblíží k Rostěnicím. Na jejich okraji zatáčí vpravo do Zvonovic. Zde stojí za to odbočit z trasy a podívat se na pěknou zvonici.

Ze zvonovic trasa mírně stoupá kolem zemědělského družstva souběžně s větrolamem. Kdysi byla cesta pravděpodobně asfaltová, ale nyní je třeba mezi štěrkem hledat tu nejlepší cestu.

Ještě horší je to po zabočení cesty vlevo mezi poli k bíle zářícím božím mukám. Tady je cesta vysypána hrubým štěrkem. Naštěstí je to jen krátký úsek a zbytek trasy už je, co se povrchu cesty týká, pohodový.

Kousek od božích muk cesta přechází na panely. Na křižovatce "panelek" se odbočením vpravo trasa napojuje na červenou jezdeckou trasu KČT. Ta kolem odpočívadla sestoupá do Podbřežic.

Přes Podbřežice trasa prochází po rovině až k silnici z Komořan do Dražovic a odbočuje doleva na Dražovice.

Jakmile je to možné, zabočuje trasa vpravo a stoupá až k rozcestí Větrolam nad Komořany, kde opustí červenou jezdeckou trasu, a vydá se vlevo podél větrolamu po modré jezdecké značce.

Rostěnice - 2.6.2012

Dlouhý přímý úsek končí až nedaleko poutního místa Lutršték (

https://www.turistika.cz/mista/poutni-misto-lutrstek). Zde se připojí na zelenou turistickou značku.

Na Lutrštéku se určitě alespoň chvíli zastavte. Místo dýchá zajímavou atmosférou a klidem.

Po sjezdu k silnici z Rousínova do Němčan odbočí trasa doprava do táhlého kopce. Téměř na jeho vrcholu zelená turistická značka odbočuje vlevo a polní cestou vystoupá až na vrchol kopce ke kapli sv.Urbana.

Odtud je krásný výhled na Slavkov u Brna se zámkem.

Sjezd od sv.Urbana do Slavkova úvozovou cestou lemovanou zastaveními křížové cesty je chvílemi jen pro zdatné cyklisty a pracují hlavně brzdy Surprise.

Zvonice ve Zvonovicích - 2.6.2012

Slavkovem u Brna se trasa proplete po Tyršově a Malinovského ulici, přes Palackého náměstí a ulicí Československé armády až nad železniční trať z Brna do Veselí nad Moravou.

Za tratí odbočuje trasa vpravo a kolem nádraží ve Slavkově u Brna pokračuje polní cestou po zelené turistické značce k rozcestíku Zahrádky a pomníku četníka Jaroslava Látala (https://www.turistika.cz/mista/vazany-nad-litavou-pomnik-jaroslava-latala) až k silnici mezi Vážanami nad Litavou a Hruškami.

Zbytek cesty už vede jen po asfaltových silnicích nižších tříd. Projede Hruškami a přes menší stoupání se dostane do Šaratic.

Zde odbočuje za kostelem na Hostěrádky-Rešov. Mezi oběma obcemi je souběžně se silnicí trasovaná cyklostezka.

Po mírném stoupání v Hostěrádkách-Rešově následuje příjemný sjezd do Újezdu u Brna. Újezdem se ale znovu mírně stoupá až k odbočce na Mohylu míru.

Polní cesta k božím mukám - 2.6.2012

Do Sokolnic klesá silnice opět z kopce. U prvních sokolnických domů odbočuje trasa vpravo na Šlapanice a podél sokolnického zámeckého parku přijede do Kobylnic.

Mezi Kobylnicemi a Šlapanicemi je nutné překonat výškový rozdíl. Osobně raději volím místo přímé cesty menší zajížďku na Dvorska.

Po polní cestě kolem zahrádek a přes přistávací rampu tuřanského letiště vede cesta do Šlapanic na vrchol Husovy ulice. Odtud už je to jen kousek z kopce pod most a za ním doprava ke šlapanickému nádraží.

Trasa měla být alternativou k nepříjemnému stoupání z Račic ke Třem javorům. Nakonec na ní ale stoupání je také poměrně hodně. Ale místa, které trasa navštěvuje, však za tu námahu určitě stojí.

Poslední aktualizace: 9.6.2012
Autor: Strnadci

Jižní Morava

Příspěvky z okolí Cyklovýlet z Pístovic do Šlapanic

Pístovický rybník
Pístovický rybník leží na jihovýchodním okraji obce Pístovice. Ze severovýchodní strany k němu přiléhá velká chatová oblast. Zadržuje vodu na potoce Rakovci, který pramení na západě Rakoveckého údolí, a do Litavy …
Farní kostel Zvěstování Panny Marie ... v Račicích zřízen v roce 1773 z hradní kaple, pocházející z přelomu 15. a 16. století, vidět jej tedy můžeme alespoň zvenku v předzámčí. V dolní části Račic stojí u silnice…
Do Račic nás doveze autobus z Vyškova za pár minut – a kousek pod Zastávkou v centru obce se již nachází turistický rozcestník, kde si zvolíme tentokrát červenou značku. Pokud ale máte nějakou starší mapu, jako na…
Koupaliště U Libuše se nachází v obci Luleč asi 7 km od Vyškova. Jedná se o zatopený lom který, byl ve 30.letech upraven na přírodní koupaliště o celkové ploše 6400 m2. Zdrojem vody je podzemní puklinová voda.Náze…
Jedním z nejkrásnějších míst Drahanské vrchoviny je Rakovecké údolí. Má asi 15 km a táhne se od Jedovnice na jihovýchod až do Račic - Pístovic. Pokud se vydáte právě tímto směrem, půjdete nebo pojedete stále po ro…
Obec Račice-Pístovice vznikla v roce 1960 sloučením do té doby dvou samostatných obcí Račice a Pístovice a najdeme ji západním směrem od města Vyškov a severním směrem od městečka Rousíno…
Zámek je výraznou dominantou obce Račice na Vyškovsku v Jihomoravském kraji. Zámek je dvoupatrová trojkřídlá budova se třemi nárožními věžemi. Na zámecký areál navazuje velký park přecházející v les. Zámek není ve…
Předchůdcem zámku v Račicích byl hrad, z něhož jsou dosud patrné příkopy a náspy. Byl sídlem loupežného rytíře Friduše z Lindavy a proto na počátku léta 1312 poslal král Jan vojsko obléhat hrad, který byl pokládán…
Kostel sv. Martina v obci Luleč se nachází na tzv. Liliové hoře. Se stavbou tohoto farního chrámu s využítím zbytků středověkého hradu a bývalého kostelíka započal v roce 1715 na vlastní náklady farář Martin Dvořanský, který na dostavbu věnoval všechny zděděné peníze po bohatých rodičích. Zemřel 31. 12. 1753 a díla se již nedožil. Chrám byl dostavěn v roce 1753. V roce…
Neúprosně se blížil závěr naší pobytově – poznávací návštěvy Moravského krasu. A tak jsme se plánovitě rozhodli, že tuto atraktivní lokalitu na jeden den opustíme. Měli jsme totiž v kapse jakousi kombinovanou v…
Nachází se uprostřed obce v závěru hlavní ulice. Původně zde stávala od roku 1418 kaple, která byla později zbourána. V 2. polovině 17. století byla obnovena a v letech 1739-41 pak přestavěna na barokní kostel. Kostelu se dříve říkávalo "zimní kaple", neboť hlavní lulečský Kostel sv. Martina se nachází mimo obec na vrcholu kopce. Jelikož byl v zimním období těžce přístupný, všechny zimní mše byly slouženy v dolním kostele. …
Zámek Račice je umístěn v malebném prostředí mezi Drahanskou vrchovinou a Moravským krasem. Ubytování na Zámku v Račicích ocení motorkáři, cyk…
Nachází se uprostřed obce v přízemí obecního úřadu. Je zařízením sdružení obcí mikrorgionu Drahanská vrchovina a o této oblasti poskytuje informace a propagační materiály. Kontakt: Turistické…
Zříceninu gotického hradu Luleč najdete v okrese Vyškov na západním okraji vsi stejného jména. Postaven byl ve 14. století na zalesněném ostrohu v pěkné přírodě. Severním směrem od něj se nachází kostel svatého Martina. Podle dokladů, které se nám dochovaly, byl hrad již od roku 1523 opuštěn, není tedy divu, že zchátral a zpustl. Do dnešní doby se dochoval pouze trojnásobný val a p…
Minulý víkend jsme si zajeli na výlet do Nemojan, kudy prochází modrá turistická značka z nedaleké Lulče.   Vydali jsme se po ní směrem právě opačným - do Olšan (cca 5 km), což byla velmi pěkná lesní trasa, ovše…
Luleč je středně velkou obcí s 690 obyvateli a najdeme ji jihozápadním směrem od Vyškova a severovýchodně od Rousínova. Obec se rozkládá na úpatí jihozápadních vrcholků Drahanské vrchoviny a na levém břehu říčky Rakovec. Na jihozápadní okraj Luleče těsně navazuje obec Nemojany. Od severního a západního okraje obce se zvedají zalesněné stráně kopců a v okrajové části těchto…
Středa 29. 6. 2022 Dnes v noci nepršelo, ale bylo teplo. Teplota venku neklesla pod 20. V autě bylo ještě tepleji. Vstáváme v 8, sousedé už jsou pryč. Však také včera povídali, že chtějí brzy odjet. Byli potichu, …
Jeden den po práci jsem se vydala na menší výletík do Drnovic u Vyškova na Rozhlednu Chocholík. Auto jsme zaparkovali u místního hřbitova a odtud pěšky to byla procházka zhruba 1,5 km na…
Farma Bolka Polívky se nachází ve vesnici Olšany, kde vede cesta z Habrovan v okrese Vyškov. Po cestě nás nasměrují přehledné cedule. Navštívili jsme farmu Bolka Polívky a uvítalo nás mnoho zvířátek: ovečky, kozy…
Malá moravská vesnička Olšany je známá především z televizních pořadů „Farma Bolka Polívky“. Toto královské sídlo Valašského krále Bolka Polívky, vám jako výletní cíl může poskytnout mnoho příjemných chvil v pěk…
Jedeme z Plzně do Přerova, trochu oklikou, protože se chceme zastavit u rozhleden, které ještě neznáme. Jedna z nich je u Drnovic. Drnovice leží na potoce Drnůvka na jižním úpatí Drahanské vrchoviny. Do Vyškova, který je zhruba 40 km severovýchodním směrem od Brna, je to 5 km. První písemná zmínka je z r. 1104 v darovací listině benediktinskému klášteru v Třebíči. R. 113…
Rozhledna stojí na místě původní dřevěné stavby z dřevěných kulánů (tzv.triangulační bod). Na nejvyšším místě kopce Chocholík byla v roce 2010 započata výstavba současné trojúhelníkové věže, ze které je možné pozorovat nejbližší okolí i vrcholky Beskyd. Kopec Chocholík je okrajovou součástí Drahanské vrchoviny, jejíž panoramata jsou pozorovatelná severním, západním a jihozápad…
Mnozí, aby si splnili své přání vidět sochu Svobody, vynaloží velké náklady na cestu přes velkou louži do Newyorku, aby sochu Vysokou 93 m (i s podstavcem) mohli shlédnout. Ti skromnější mohou shlédnout sochu Svob…
    Prolog   Píše se o něm, ... je jedním z nejdelších a nejmalebnějších na Drahanské vrchovině... a ... jsem měl tu čest poznat, superlativy v žádném případě nelžou. Čím si vlastně Rakovecké údolí vysloužilo …
Vyškov leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Prostějov. Město se rozkládá u východního okraje Drahanské vrchoviny a na obou březích řeky Haná. Severním směrem z města je vybudováno letiště, v jehož severní …
Dinopark Vyškov a ZOO PARK
Menší zoologická zahrada nedaleko centra města je zaměřena především na chov primitivních i exotických druhů domácích a hospodářských zvířat z celéhosvěta. Mezi nejoblíbenější patří stále Dvoreček naší babič…
Tento monumentální barokní sloup stojí uprostřed náměstí, byl postaven roku 1718 jako připomenutí morové epidemie v letech 1713-14. Autorem Sloupu je brněnský sochař Jan Kristián Pröbstl. Sloup zdobí sochy čtyř světců a to sv. Františka Xaverského, sv. Rocha sv. Karla Boromejského a sv. Šebestiána. Na dvou stranách soklu sloupu se nacházejí grotty, v nichž jsou umístěny ležící…
Udělali jsme si výlet do Dinoparku Vyškov. Dinopark je propojený se Zooparkem Vyškov a jedině tady si můžete zakoupit společnou vstupenku. Odtud vyjíždí vlak DinoExpress, případně autobus do okrajové části města, …
Křtiny jsou nejstarší poutní obcí na Moravě. Obec se rozkládá u východního okraje chráněné krajinné oblasti Moravský kras, jihovýchodním směrem od města Blanska a východně od města Adamov.   Křtiny jsou větší o…