Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 20 Jiříkovice Asfalt 44,7 km
číslo 21 Ponětovice Asfalt 46,8 km
číslo 22 žst.Šlapanice Asfalt 48,6 km

Trasa kombinuje jak asfaltové silnice, tak polní cesty, i stezky určené spíše pro pěší turisty. Trasu je třeba také mírně upravit, vyrazíte-li na ni po deštích.

Popis trasy:

Ze žst.Šlapanice vyrazíte po Nádražní ulici ke konečné trolejbusové linky č.31 na Kalvodově ulici. Projedete Šlapanice a míříte dále na Bedřichovice. Za nimi, a za poměrně nebezpečnou křižovatkou se silnicí č.430 z Brna do Vyškova, začíná cyklostezka do Podolí.

Podolí projedete po ulicích a u kostela budete pokračovat rovně. Po polní cestě kolem Říčky se dostanete k Zukalovu mlýnu.

Protože cesta po levém břehu Říčky (ve směru toku) je v opravdu špatném stavu, je lepší se vydat k rozcestníku Mariánské údolí-MHD po silnici.

Mariánské údolí až k rozcestníku Muchova bouda-hostinec je dobře průjezdné po asfaltové cestě. Bohužel o víkendech a svátcích je zde velká koncentrace pěších turistů, což často nutí cyklisty úplně zastavit.

Od Muchovy boudy už je cesta šotolinová a také turistů je zde méně. Údolí Říčky je zde nádherné v každém ročním období.

Před restaurací U Jelena je lepší se po stezce vydat do chatové kolonie a vyhnout se tak ostrým sjezdům (viz mapa).

U rozcestí Kaprálův mlýn se vydejte Doprava k Ochozské jeskyni. Tento úsek je po deštích, ale i v období sucha vhodný spíše pro zdatnější cyklisty. Množství kluzkých kamenů dělá tento úsek opravdu náročným.

Za Kaprálovou studánkou se pod jeskyní Pekárna nachází zajímavý přírodní úkaz-vyvěrání Říčky.

Kolem Ochozské jeskyně pokračujete kolem většinou suchého koryta Říčky až k Hádeckému propadání, kde se voda Říčky ztrácí pod zemí.

Neupravená cesta u Hádeckého rybníku přechází v polní cestu, která ústí u rozcestníku Pod Hádkem na silnici z Hostěnic do Ochoza u Brna. Dále už pokračuje údolím říčky pohodlná asfaltová cesta až k rozcestí Malá Říčka.

Odsud je třeba vystoupat 2,6km na Rozcestí Kalečník, což je nejvyšší bod celé trasy.

Následuje sjezd do Vítovic, který můžete přerušit u studánky U dudka a osvěžit se vynikající vodou.

Z Vítovic do Rousínova je možné pokračovat po polní cestě. Po deštích doporučuji využít sice delší, ale jistější trasy po silnici přes Královopolské Vážany. Nejhlubší bláto je až těsně před Rousínovem a nedá se obejít ani po poli Surprise.

Rousínovem projedete k žst.Rousínov, kde se můžete občerstvit v příjemné restauraci.

Pokud nevyužijete možnosti vlakového spojení do Brna, může další vaše cesta vést přes Slavíkovice kolem zemědělského družstva k podjezdu pod dálnicí a po polní cestě do Velešovic.

Velešovicemi projedete téměř přímo a po asfaltové silnici kolem potoka Rakovce se dostamete do Holubic. Zde vystoupáte k žst.Holubice po "kočičích hlavách" a pod silnicí na Slavkov u Brna dojedete do centra Holubic. Zde odbočíte vlevo a vystoupáte ke kostelu sv.Václava. Za ním začíná polní cesta, která se na kopci nad vlečkou do cementárny Mokrá připojuje na asfaltovou cestu do Blažovic.

Z Blažovic se dá pokračovat do Ponětovic kolem železniční trati, nebo po silnici do Jiříkovic a Ponětovic (viz mapa).

Z Ponětovic vede pěkná stezka kolem Říčky do Šlapanic. Za tenisovými kurty odbočíte doleva na betonový mostek a zbývá vám už jen kopeček ke šlapanické sokolovně a kousek po nádražní ulici k žst.Šlapanice.

Podle zkušeností bych trasu nedoporučoval absolvovat po delších deštích, a také o svátečních dnech je třeba počítat s větší frekvencí pěších turistů v Mariánském údolí.

Poslední aktualizace: 3.5.2012
Cyklovýlet Šlapanice-Bedřichovice-Podolí-údolí Říčky-Vítovice-Rousínov (-Šlapanice) na mapě
Autor: Strnadci

Příspěvky z okolí Cyklovýlet Šlapanice-Bedřichovice-Podolí-údolí Říčky-Vítovice-Rousínov (-Šlapanice)

Cyklovýlet Šlapanice-Ponětovice-Blažovice-Holubice-Velešovice-Rousínov (a zpět)
Nenáročná trasa s malými převýšeními vhodná například k jarnímu rozježdění…
Na Mohylu míru jezdím na kole docela často. Láká mě jak nádherný výhled na…
Nenáročná trasa vhodná i pro rodiny s dětmi. Kombinuje jak asfaltové tak i…
Trasa je určena spíše pro silniční kola a treky, protože většinou vede po…
Trase říkám "Sivická osmička", protože hodně vzdáleně připomíná…
Na Masarykově náměstí ve Šlapanicích stojí pod schodištěm ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie po levé straně barokní skulptura sv.…
Tento pomník je věnovaný Jeanu Dominigue Lareyovi, vrchnímu chirurgovi…
Ze Šlapanic neznačenou cestou ve svahu a později po silnici na ok…
Zámek nechal postavit v druhé polovině 18.století Jindřich Kajetán…
Nachází se na nejvyšším místě hlavního Masarykova náměstí a je považ…
Muzeum sídlí ve starobylé budově někdejší šlapanické scholasterie. Ve sbírkách muzea se nachází pozůstalostní f…
Pod schodištěm ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie na Masarykově náměstí ve Šlapanicích stojí barokní skulptura sv. Jana Nepomuckého.…
Téměř v geografickém centru obce Ponětovice byla v roce 2000 postavena…
Nachází se na severním okraji města Šlapanic v příkrém pravém svahu údolí Říčky s řadou skalních výchozů. Jedná se o…
Turistické rozcestí Žuráň se nachází u silnice ze Šlapanic směrem ke…
"Vojáci! Můj národ přivítá vás s radostí a stačí řeknete-li: byl jsem v bitvě u Slavkova, aby se odpovědělo: hle, hrdina." Napoleon …
Pokud jedete po silnici č.430 a míjíte odbočky na Podolí a Bedřichovic,…
Vrchol Žuráň ( 286 m.n.m.) se zvedá v historické oblasti…
Nejvýznamnější církevní stavbou obce Kobylnice na Brněnsku je kaple-zvonice Panny Marie Sněžné uprostřed návsi. Vystavěna byla v…
Nejsou-li Grunty nejlépe, tak určitě jednou z nejlépe zarybněných nádrží …