Cyklovýlet Sivická osmička

číslo 23 Podolí Asfalt 31,6 km
číslo 24 Bedřichovice Asfalt 32,8 km
číslo 25 žst.Šlapanice Asfalt 35,8 km

Trase říkám "Sivická osmička", protože hodně vzdáleně připomíná zdeformovanou číslici 8 wink a protože se kříží v Sivicích. Jiný důvod to opravdu nemá. Smile

Trasa kombinuje jak asfaltové silnice a cesty, tak polní a lesní cesty. Jsou zde i místa, kde není ostudou sesednout z kola a stoupat kousek pěšky. Je určena spíše zdatnějším cyklistům a rozhodně na horských kolech.

Popis trasy:

Ze šlapanického nádraží se dáte po Nádražní ulici až k supermarketu Albert a odtud Doprava na Jiříkovice.

Na vrcholu stoupání, u zemědělského družstva odbočíte ze silnice na asfaltovou cestu podél zdi areálu. Cesta brzy přechází z asfaltu na šotolinu a z kopce vás dovede k potoku Roketnice u Jiříkovic. Kousek musíte na jih, ale hned za mostkem zatočíte doleva a severním směrem po druhém břehu Roketnice pojedete ve směru na motorest Rohlenka. Jedná se o pohodlnou polní cestu. Až poslední úsek před silnicí je po úzké pěšince mezi plotem a potokem.

Po silnici vystoupáte k motorestu Rohlenka a za ním zabočíte na Tvarožnou. Tu projedete kolem Tvaroženského potoka (po návsi) a po silnici k Sivicím.

Za zatáčkou na konci Tvarožné se dáte doleva a po polní cestě kolem Sivického potoka přijedete do Sivic. Minete kapli sv.Rocha (https://www.turistika.cz/mista/kaple-sv-rocha-sivice) a vystoupáte pod most cementárenské železniční vlečky. Hned za ním napravo je příjemné odpočinkové místo. Doporučuji ho využít. Blíží se nejstrmější úsek trasy.

Podél vlečky se dáte doleva a za posledními domy zabočíte z asfaltové cesty Doprava na polní cestu. Kolem vodárny asi vytlačíte Smile kolo na louku nad sivickými a pozořickými zahradami.

Uprostřed planiny stojí stará hrušeň Šmigula (https://www.turistika.cz/mista/hrusen-smigula-sivice). Pod ní je lavička, a z ní nádherný výhled na velký kus jižní Moravy.

Polní cestou pokračujete do pozořické části Jezera. Tady se napojíte na silnici do Hostěnic. Kousek pojedete po modré turistické značce, ale před lesem odbočíte doprava kolem hájenky. Tato cesta k rozcestí Vildenberk, zřícenina odbočka není značena, ale pokud se budete držet víceméně na vrstevnici (trochu do kopce), dovede vás bezpečně až k Vildenberku.

Většinou mi to nedá, a když už jsem u zříceniny Vildenberk, neodpustím si zajížďku do prostoru vnitřního hradu. Cestička vede pravděpodobně po vrcholech bývalých hradeb nebo valů, a při troše šikovnosti je sjízdná na horském kole.

Po návratu na zelenou turistickou trasu se vydáte prudkou úvozovou cestou k rozcestí Vildenberské louky.

Odsud pokračuje, kromě značených, i jedna neznačená cesta téměř po vrstevnici, ale opět trochu d kopce. Ta vás oklikou dovede až k hájence nad Viničnými Šumicemi.

Když se vydáte doprava z kopce, narazíte na rozcestník Nad vinohrady. Zde odbočuje žlutá turistická trasa, která vede nad šumickými vinohrady.

Bohužel vinohrady na prudkých svazích - březích pravěkého moře - čím dál častěji pustnou a zarůstají, ale zůstávají nádherné výhledy na krajinu hluboko pod vámi.

Cesta je zleva lemována lesem ohraničeným lichtenštejnskými hraničními kameny s písmeny "FL". Je jich tu nepočítaně.

Nad Hynčicovými skalami sestoupáte úvozem k silnici z Viničných Šumic do Vítovic. Po ní se dáte směrem k Viničním Šumicím pod Hynčicovými skalami a vinohrady, které jste míjeli po cestě nad nimi.

Silnice se napojuje nad zatáčkami uprostřed obce na silnici do Pozořic. Po ní dojedete do Pozořic, které projedete přes náměstí a kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie.

První odbočkou doprava v Sivicích se dostanete až k odpočinkovému místu, kde jste byli před nějakou tou hodinkou.

Tentokrát neodbočíte do stoupání k vodárně, ale po pěkné polní cestě objedete cementárnu v Mokré, Mokerskou nádrž, podjedete pásový dopravník a vyjedete na asfaltové silnici u hlavní brány cementárny.

Kolem lužního lesa (https://www.turistika.cz/mista/luzni-les-mokra-horakov) dojedete na silnici z Mokré-Horákova. Odbočíte vlevo a kolem Velatic vystoupáte až na vrchol, kde u hnojiště (je tam už tolik let, že asi jen tak nezmizí) se zadrženým dechem odbočíte doprava a kolem zemědělského družstva sjedete do Podolí.

Podolí musíte projet po silnici, ale na konci začíná cyklostezka, vedoucí k silnici č.430 z Brna do Vyškova.

Pokračujete rovně a přes Bedřichovice, údolím Říčky mezi chráněnými územími Velký Hájek a Čertovka a Andělka přijedete do Šlapanic. Dojedete k zastávce trolejbusu č.31 Šlapanice, Kalvodova a odsud už jen rovně po Nádražní ulici k žst.Šlapanice.

Poslední aktualizace: 11.5.2012
Cyklovýlet Sivická osmička na mapě
Autor: Strnadci

Příspěvky z okolí Cyklovýlet Sivická osmička

Cyklovýlet Šlapanice-Ponětovice-Blažovice-Holubice-Velešovice-Rousínov (a zpět)
Nenáročná trasa s malými převýšeními vhodná například k jarnímu rozježdění…
Na Mohylu míru jezdím na kole docela často. Láká mě jak nádherný výhled na…
Nenáročná trasa vhodná i pro rodiny s dětmi. Kombinuje jak asfaltové tak i…
Trasa je určena spíše pro silniční kola a treky, protože většinou vede po…
Trasa kombinuje jak asfaltové silnice, tak polní cesty, i stezky určené…
Na Masarykově náměstí ve Šlapanicích stojí pod schodištěm ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie po levé straně barokní skulptura sv.…
Tento pomník je věnovaný Jeanu Dominigue Lareyovi, vrchnímu chirurgovi…
Ze Šlapanic neznačenou cestou ve svahu a později po silnici na ok…
Zámek nechal postavit v druhé polovině 18.století Jindřich Kajetán…
Nachází se na nejvyšším místě hlavního Masarykova náměstí a je považ…
Muzeum sídlí ve starobylé budově někdejší šlapanické scholasterie. Ve sbírkách muzea se nachází pozůstalostní f…
Pod schodištěm ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie na Masarykově náměstí ve Šlapanicích stojí barokní skulptura sv. Jana Nepomuckého.…
Téměř v geografickém centru obce Ponětovice byla v roce 2000 postavena…
Nachází se na severním okraji města Šlapanic v příkrém pravém svahu údolí Říčky s řadou skalních výchozů. Jedná se o…
Turistické rozcestí Žuráň se nachází u silnice ze Šlapanic směrem ke…
"Vojáci! Můj národ přivítá vás s radostí a stačí řeknete-li: byl jsem v bitvě u Slavkova, aby se odpovědělo: hle, hrdina." Napoleon …
Pokud jedete po silnici č.430 a míjíte odbočky na Podolí a Bedřichovic,…
Vrchol Žuráň ( 286 m.n.m.) se zvedá v historické oblasti…
Nejvýznamnější církevní stavbou obce Kobylnice na Brněnsku je kaple-zvonice Panny Marie Sněžné uprostřed návsi. Vystavěna byla v…
Nejsou-li Grunty nejlépe, tak určitě jednou z nejlépe zarybněných nádrží …