Český les – naučná stezka Sklářství v okolí Lesné

číslo 1 Parkoviště Stará Knížecí Huť Asfalt 0,0 km
  Na trasu se vyráží z parkoviště vlevo – jen malý kousek se jde po silnici.
číslo 2 1. zastavení - Stará Knížecí Huť Šotolina 0,1 km
  Zdejší panství Zahájí bylo založeno r. 1607, kdy zde byla založena první sklárna. Dalších 300 let zde bylo sklářství hlavní zdrojem obživy. Původně se ves jmenovala Knížecí Huť. Když byla nedaleko založena Nová Knížecí Huť, dostala přízvisko Stará. Tato ves jako jediná nezanikla po odsunu německého obyvatelstva. Nyní je součástí obce Lesná. Odbočujeme vpravo.
číslo 3 2. zastavení - Bývalé sady a tavení skla Šotolina 0,8 km
  Staré ovocné stromy jsou často posledním důkazem zdejšího osídlení. Nyní se zde vysazují nové stromky. Děti mohou podle druhu ovoce hmatem poznat, jaké stromy zde rostou. A dospělí si přečtou, co vše bylo potřeba k tavení skla.
číslo 4 3. zastavení - Zelený pás Evropy a korálky Šotolina 1,3 km
  Tím, že zde bylo hraniční pásmo a tím pádem omezená možnost pohybu lidí, vznikl zde právě pás s cennými druhy živočichů a rostlin. A jakými - ty jsou zde vyobrazeny. Kromě okenního skla a dutého skla (sklenice, lahve) se vyráběly malé korálky do růženců, tzv. páteříky, které se staly i platidlem při obchodování se severoamerickými indiány.
číslo 5 4. zastavení - proměna krajiny a skláři Šotolina 1,9 km
  Po vysídlení se zdejší krajina měnila, domy zarůstaly. Hlavní slovo tu opět měla příroda. Ale také se dozvíte o tom, jak si žili zdejší skelmistři.
číslo 6 5. zastavení - Huťský rybník a Nová Knížecí Huť Šotolina 2,3 km
  V Českém lese se nezakládaly chovné rybníky, ale rybníky, které měly zadržovat vodu pro její pozdější využití. U tohoto Huťského rybníka bývala Nová Knížecí Huť. Byla založena před r. 1738. Blízko informační tabule jsou zbytky bývalého panského domu, kde bydleli nájemníci sklárny. Bývala tady i sklářská krčma. Ves zanikla pravděpodobně krátce po r. 1884. Ještě dnes zde můžete najít světle modré skleněné střepy. Zde naše NS i modrá turistická značka odbočuje vlevo.
číslo 7 Pozor - odbočka Šotolina 2,7 km
  Nepřehlédněte, že značka odbočuje z kopce prudce vlevo.
číslo 8 6. zastavení - Huťský potok a Anenská brusírna Šotolina 2,9 km
  O tom, co žije ve zdejších potocích, ale také ukázka toho, co voda dokáže. Malý vodní mlýnek zde otáčí dřevěné kolo. A takhle podobně to vypadalo, když se sklo brousilo nebo leštilo. Zarostlé zbytky brusírny jsou zde ještě patrné. Už však není poznat, že zde dříve byla mýtina. Jen široký náhon je důkazem toho, že zdejší brusírny a leštírny byly poháněny vodní energií.
číslo 9 7. zastavení - Netopýři a Arnoštova leštírna a brusírna Šotolina 3,1 km
  Lesní netopýři jsou ohroženým druhem. Proto na trase naučné stezky jsou vidět netopýří budky. Arnoštova leštírna stojí dnes uprostřed lesa. Je to jediná leštírna tohoto druhu na světě. Své jméno získala podle majitele Zahájského panství Arnošta Malovce, který tuto leštírnu založil. Zde nyní zastřešený leštírenský stroj je památkou ve vlastnictví Lesů ČR. Jeho obnovení je skoro náhodou. Při své procházce v místech, kde bývaly sklárny, si regionální historik všiml části kovového zařízení, částečně zasypaného, ale i zakrytého popadanými stromy. Při odkrytí objevili celý leštírenský stroj z poloviny 19. století. Až když vše vyčistili a začali upravovat plochu okolo leštírny, všimli si otvoru, který naznačoval, že pod leštírnou by mohlo být ještě jedno patro. Když se tam dostali, našli tam původní stroje, které umožňovali pohyb leštírny. Tím, že vrchní patro bylo zasypáno, nemohl sem vzduch a stroje zůstaly ve velmi dobrém stavu. Bohužel toto spodní patro nebude běžně přístupné.
číslo 10 8. zastavení - Les nejsou jen stromy, co dokáže potok Šotolina 3,6 km
  Pojednání i o zvěři, která v Českém lese žije. A co vše dokázal pohánět Huťský potok během své délky 4 km.
číslo 11 9. zastavení - Bez práce to nejde, sklárny na přelomu 19. a 20. století Šotolina 4,2 km
  Nutnost napomoci obnově původního rostlinstva. A také o tom, jak vypadaly sklárny na přelomu století, jak se v průběhu staletí měnily.
číslo 12 10. zastavení - Louky ponechané ladem a panství Zahájí Šotolina 4,3 km
  O cenných rostlinných společenstvech. O panství Zahájí, kde dříve bylo 6 vsí. Nejlidnatější byla dnes již neexistující Česká ves, kde žilo až šet set obyvatel. Dokonce zde bylo i řeznictví a obchod se smíšeným zbožím. V místě, kde je informační tabule, bývala další zaniklá ves Stoupa. Název byl odvozen od stoupy, kde se drtil křemen pro okolní sklárny. Nyní jsou zde patrné pouze základy jediné budovy. Všechy tyto vsi (s výjimkou Staré Knížecí Hutě) byly po r. 1945 srovnány se zemí.
číslo 13 11. zastavení - Není les jako les, výrobky zdejších sklářů 5,1 km
  Rozdíl mezi lesem přírodním a hospodářským. Ukázky výrobků místních sklářů.
číslo 14 Rozcestí Pod Červeným vrchem Asfalt 5,4 km
  Rozcestník turistických cest
číslo 15 Památník obětem koncentračního tábora Buchenwald Asfalt 5,8 km
  Kousek před posledním zastavením je v lese památník 37 nevinným obětem krvavého nacistického teroru, který sem umístili v červnu 2002 pánové z Weiherhammeru u Weidenu.
číslo 16 12. zastavení - Stromy mimo les a odhalování historie Asfalt 5,9 km
  O jednotlivých stromech, památných stromech a remízkách. A o obnově toho, co ještě lze v těchto místech ještě obnovit.
číslo 17 Cíl - opět parkoviště 6,4 km
  A to je konec této naučné stezky, která nám má skutečně co říct. Je to vlastně pomník všem těm, kteří zde žili a kteří zde něco dokázali. Její navštívení mohu jen doporučit.

Tento článek je věnován naučné stezce Sklářství v okolí Lesné, ale za jeden den se tady toho nechá zvládnout hodně. Cestou z Plzně jsme se zastavili v Tachově, tady jsme se zašli podívat ke zřícenině Starý zámek, na rašeliništní jezírko na naučné stezce Podkovák a ještě večer si prošli naučnou stezku Vodní svět a doufali, že zahlédneme bobry. Všechno je pěkně pohromadě.

Tato okružní naučná stezka byla po rekonstrukci otevřena v sobotu 18. 4. 2015 a právě tento den bylo možno se zúčastnit komentované procházky. Je pravda, trvalo to trochu déle, než kdybychom si ji prošli sami, dozvěděli jsme se však daleko více informací. Stezka začíná a vlastně i končí na parkovišti ve Staré Knížecí Huti, jihozápadně od obce Lesná. Je to oblast nedaleko hranic s Německem, kde dříve bylo tzv. pohraniční pásmo, tedy oblast, kam se dříve nemohlo. Právě proto zde zůstala příroda téměř neporušená a proto zde byla r. 2005 vyhlášena chráněná krajinná oblast Český les.

Hned na parkovišti jsou umístěny 4 panely, kde jsme se dozvěděli ty nejzákladnější informace o Českém lese – o lesním hospodářství, o ochraně přírody, o fauně a floře - a protože o toto vše se starají Lesy ČR, s.p., tak jsme si samozřejmě něco přečetli i o tomto státním podniku.

Na nenáročné trase dlouhé 6 km je 12 zastavení s informacemi v češtině a v němčině. Skládají se vždy ze dvou částí. Levá je přírodovědná – ta nás seznamuje se zdejší chráněnou krajinou oblastí, se vším, co zde žije, roste. Pravá část se věnuje historii osídlení a s tím související historii sklářství.

Poslední aktualizace: 22.4.2015
Český les – naučná stezka Sklářství v okolí Lesné na mapě

Příspěvky z okolí Český les – naučná stezka Sklářství v okolí Lesné

Hlubokým hvozdem sklářské oblasti Českého lesa (okružní 14 km)
Stará Knížecí Huť – Huťský rybník – U Kamenné hájenky – Pod Mlýnský…
Neděle. Ráno oprašujeme karimatky a balíme. Po překročení dálnice z…
Český les - Starý zámek Zahájí
Výlet k ruinám Starého zámku byl jeden z výletů, které jsme chtěli v…
Jedeme do Českého lesa. Jedeme autem, protože z Plzně tam není nejlepší…
EuroVelo 13. Stezka Železné opony - část Plzeňský kraj …
Po nádherném pěším výletu v Českém lese si dáváme druhý den už trošku…
Pokud se nacházíte v západních Čechách na Tachovsku a máte rádi romantické…
Jedeme autem do Českého lesa. Z Plzně tam není nejlepší spojení, navíc…
Přes několik staletí ke státní hranici (14 km + 12 km zpět) Lesná – Farský…
Tato okružní naučná stezka byla otevřena r. 2004. Začíná a vlastně i končí…
Pondělí Pondělníráno nás po noci v seníku bez muchniček vítalo …
Když jsme přejížděli hranici do německého Bärnau, abychom se snadněji dostali k rozhledně na Havranu, všimli jsme si, že na…
Zhruba 15 km od českých hranic, mezi městy Bärnau a Floss, v obla…
Pátek 3. 8. 2018 V pátek dopoledne, už asi 3. týden nezvyklých veder, jsem…
Když jsme v létě utekli z horké Plzně do chladnějšího Českého lesa, tak jsme si naplánovali projití právě této okružní naučné stezky…
Rozhledna Milíře stojí cca 5 km západně od Rozvadova, v CHKO Český les. Radiokomunikační věž z roku 2001 s vyhlídkovou plošinou ve …
V hlubokých příhraničních lesích u obchodní cesty z Prahy do Norimberka…
Sobota, červen 2014. Konečně došlo k realizaci poslední etapy naší letité…
Původně raně gotický chrám. Od roku 1329 byl v držení křížovníků s…
Tachov leží v Západních Čechách, západním směrem od města Plzeň a nedalek…