Českolipsko - severní část

číslo 1 Rozcestník na Mírovém náměstí Asfalt 0,0 km
  Okolo Lesního hřbitova, vyhlídky na Jelením skoku k rozcestníku u Půlnoční stráně.
číslo 2 Rozcestník U půlnoční stráně 0,9 km
  Modrá značka nás dovede lesem ke Kamzičí studánce pod Klíčem.
číslo 3 Klíč, rozcestník u Kamzíčí studánky 3,6 km
  Od Kamzičí studánky pokračujeme po červené, můžeme samozřejmě využít odbočky na vrchol Klíče.Jinak dále pokračujeme Svorem.
číslo 4 Svor Asfalt 5,2 km
  Projdeme obcí, přejdeme silnici do Rousínova.
číslo 5 Rouusínov 6,4 km
  Po modré pokračujeme lesem až k usedlosti Nová Huť.
číslo 6 Nová Huť 10,0 km
  Dostali jsme se na své pouti až k bývalé sklářské huti a formanské hospodě.
číslo 7 Nádraží ČD Jedlová 11,9 km
  Zde může být cíl naší cesty, ale ti srdnatí a nezdolní turisté jistě podstoupí i závěrečný výstup na Jedlovou horu.
číslo 8 Jedlová hora 12,5 km
  Po zelené a později po červené se dostaneme kekonečně konečnému cíli naši trasy.

Tato trasa bude začínat v centru českého skla v tomto regiónu, v Novém Boru. Toto zajímavé městečko, ležící asi 10km severovýchodně od České Lípy. Leží prakticky již v podhůří Lužických hor a je vstupní bránou k mnohým atraktivním turistickým trasám i cyklostezkám.

Výjdeme od rozcestníku na Mírovém náměstí a dáme se po zelené značce, která nás nejprve zavede k zajímavému, nezvyklému lesnímu hřbitovu. Hřbitovy rozhodně nepatří k turisticky vyhledávaným atrakcím, ale Novoborský Lesní hřbitov je rozhodně unikátní. Jeho součástí je mimo jiné i památník rumburským hrdinům a nedaleko hřbitova je i pietní místo, kde bylo sedm účastníků Rumburské vzpoury popraveno.

Od lesního hřbitova nás zelená provede lesoparkem, který byl v poslední době částečně ronovován. Zajímavá je vyhlídka na Jelením skoku odkud se nám naskytne poutavý výhled na Sloupsko a hlavně na dominantní horu Klíč (759m.nm.)

Foto: Karolus

Ke Klíči se vydáme po modré značce od rozcestníku u Půlnoční stráně. Projdeme pod frekventovanou silnicí spojující Děčín s Libercem a pokračujeme dále smíšeným lesním porostem až k rozcestníku a odpočívadle u Kamzičí studánky. Modrá značka nás povede souběžně s červenou, po které se budeme dále ubírat. Jste-li dostatečně při sílách a zaručuje-li nám počasí dobrý výhled, využijeme odbočky k vrcholu Klíče. Nádherný, daleký, panoramtický výhled, nám pak bude odměnou za vynaloženou energií.

Stále po červené sestoupíme do obce Svor, projdeme pod železničním viaduktem, okolo lesního koupaliště, opatrně přejdeme další frekventovanou silnici na Rumburk a podél tratě a přes kvetoucí luka dojdeme do malebné obce Rousínov. Když dojdeme k místní účelové komunikaci, procházející touto poměrně dlouhou, roztahanou obcí, dáme se vlevo, opět po zelené značce.

Cesta nás povede lesem, když máme štěstí, můžeme najít o sezóně v okolí i celkem slušné houbové potěšení. V blízkosti zurčí Rousínovský potok a desítky dalších bezejmenných potůčků a pramenů. V posledním úseku je cesta nově vyasfaltovaná a napojuje se na důležitou cyklostezku 3007, která pokračuje až za hranice s Německem. Ta nás dovede opět na rumburskou silnici, při jejim kraji dojdeme k nedaleké Nové Huti.

Foto: Karolus

Tato usedlost dříve sloužila jako sklářská huť, později zde stávala hospoda na důležité staré formanské cestě. Okolí se pomalu vzpamatovává z katastrofického orgánu, který se tudy prohnal v roce 2010 a značně zpustošil okolní krásné lesy. Co nedokázal živel, dokončil člověk v podobě drancujících těžařských společností, takže dnes tu najdeme akorát rozsáhlou pustou pláň.

Nadále se držíme zelené, která prakticky kopíruje zmiňovanou formanskou cestu. Jeji zachovalé artefakty v podobě milníků a sotva znatelných úvozů nalezneme pod odbočkou na Konopáč, označovaný také jako Jelení kameny.

Značená cesta nás nakonec dovede k nádraží ČD Jedlová. Zde si můžeme do příjezdu našeho vlaku odpočinout a třeba se i občerstvit v nádražní hospůdce. A pokud máme ještě čas a dostatek sil, můžeme si třeba zpestřit trasu výstupem na vcelku nedalekou Jedlovou horu, kde také můžeme doplnit kalorie v místní restauraci a navštívit rozhlednu s poutavým výhledem.

Poslední aktualizace: 6.6.2013
Českolipsko - severní část na mapě
Autor: Karolus

Příspěvky z okolí Českolipsko - severní část

SKLÁŘSKÉ MUZEUM NOVÝ BOR
POZVÁNÍ DO MUZEA Nic neproslavilo českou zemi ve světě více než…
Z Nového Boru, nevelkého městečka 10km severozápadně od České Lípy, se…
Podle údajů je novoborská lavička Václava Havla dvanáctá v pořadí…
Městečko Nový Bor ležící v podhůří Lužických hor je se známým letoviskem Sloupem v Čechách úzce spjato nejenom historicky a kulturně…
Jak už je skoro na našich zájezdech tradicí, některý den se pokaz…
Kopec Klíč je sice až čtvrtým nejvyšším vrcholem Lužických hor …
Turistický rozcestník, který se nachází na severní straně Náměstí Míru v…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě…
Prostor Tyršova náměstí, v blízkosti kruhového objezdu, v Novém Boru zdobí…
Prostoru kruhového objezdu v jižním rohu Náměstí Míru v Novém Boru…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie se nachází v jihovýchodním cípu Náměstí Míru při Sloupské ulici. Původní kostel byl vystavěn v letech…
Cíl našeho dalšího výletu jsou krásné Havraní skály s vyhlídkou, kousek od…
Nedaleko Nového Boru v jihozápadní části Lužických hor se nachází kopec,…
Nový Bor leží v Libereckém kraji, západním směrem od města Liberec. Město se rozkládá v podhůří Lužických hor. Nový Bor je město,…
Přírodní rezervace Klíč Jeden z dominantních vrchů v Lužických horách…
Touláme se koulem Starých Splavů, v oblasti pískovcových skal, roklí a…
Mezi nejzajímavější památky Nového Boru se řadí měšťanský dům čp. 46,…
Tentokrát se opět vydáme za poznáním krás Lužických hor. Naše trasa začíná…
Hřbitovy zrovna nepatří k obdivovaným místům, která bychom rádi…
Novorenesanční kostel svatého Ducha stojí v Arnultovicích v Štursově ulici…