Černý Kříž - Stožecká skála - České Žleby - Volary

číslo 1 Černý Kříž, nádraží Asfalt 0,0 km
  Od nádraží (foto 3) kousek k penzionu (foto 4 a 5) a po silnici mezi loukami a lesy (foto 6 - 12) k lávce přes Studenou Vltavu (foto 13 - 15).
číslo 2 Lávka u Studené Vltavy 2,2 km
  Za řekou nás čeká stoupání pod Stožeček.
číslo 3 Pod Stožečkem Šotolina 2,9 km
  Teď naopak velice pohodlná vrstevnicová cesta lesem místy už pralesovitého charakteru, občas s informačními tabulemi (foto 16 a 17) a výhledy (foto 18 a 19).
číslo 4 Pod Stožeckou skálou 4,5 km
  Odbočka k vrcholu, kterou není radno si nechat ujít. Hned na začátku je krytý pařez s informační tabulí (foto 20), od ní se stoupá pralesem až k vrcholu.
číslo 5 Stožecká kaple 5,1 km
  Pod vrcholem narazíme na krásnou kapli se studánkou a lavičkami (foto 22 - 24). K výhledům ze skály už je to do 100 metrů, za mokra nebo v zimě může výstup dělat docela potíže.
číslo 6 Stožecká skála Šotolina 5,2 km
  Za tu námahu to ale stojí (foto 25 - 27). Stejnou cestou pak sejdeme zpět k rozcestí (foto 28) a pokračujeme v cestě ke Stožeckým lukám.
číslo 7 Stožecká luka Šotolina 7,3 km
  Rozcestí uprostřed lesů a luk (foto 29). Pomalu začínáme stoupat do Českých Žlebů.
číslo 8 České Žleby (foto 30 - 34) Asfalt 9,8 km
  Poslední úsek už je po silnici, po které půjdeme i nadále. Projdeme kolem lyžařského areálu (foto 35 - 36) k nejbližšímu rozcestí.
číslo 9 Pod Radvanovickým vrchem, rozcestí Asfalt 11,5 km
  Opustíme modrou značku a jdeme po žluté. Střídají se lesy a louky (foto 37 - 38), klesáme k Volarským šancím (foto 39). Odtud je to už jen kousek k Soumarskému mostu (foto 40 - 41).
číslo 10 Soumarský most, rozcestí 15,5 km
  Nádherný úsek lesy v blízkosti toku Teplé Vltavy (foto 42 - 48).
číslo 11 Dobrá - lávka, rozcestí 17,2 km
  Rozcestí se žlutou značkou ze Stožce a Dobré. Pokračujeme po zelené značce, brzy mírně do kopce k železniční trati (foto 49) a pod Lískový vrch, odkud jsou krásné pohledy na Boubín a Bobík (foto 50 a 51).
číslo 12 Pod Lískovým vrchem, rozcestí 19,9 km
  Zleva se napojuje žlutá značka na naši zelenou, společně vedou do Volar (foto 52). Nepotřebujete-li na nádraží, držte se žluté. Projdete kolem Brixova dvora (foto 53) a penzionu U Kuboňů (foto 54, zde jsme byli ubytovaní a vřele doporučujeme!!!) až na náměstí.
číslo 13 Volary, náměstí Asfalt 22,3 km
  Konec trasy

Když jsme se ženou byli na v říjnu 2013 na pár dní ve Volarech, měli jsme připraveno několik tras s ohledem na proměnlivé počasí. Na neděli hlásili rosničkáři krásně a tak jsme si vybrali trasu, na kterou jsme se obzvlášť těšili. Hned na začátku mohu prozradit, že nás nezklamala. Naopak. V jejím průběhu snad nebyla chvilka, kdy bychom se nudili.

Z Volar je třeba se přesunout do Černého Kříže, což je nejlépe vlakem. U nádraží jsme si ještě vyfotili hotel Chata (foto 1), na který máme skvělé vzpomínky. Ještě jako svobodní jsme si tady užívali týden prázdnin (a že jsme si opravdu užívali! wink ). Pak už sedáme do motoráku směr Nové Údolí a divíme se, že České dráhy na tuto lokálku nasadili naprosto luxusní novou dvouvagónovou soupravu, když nádraží je plné Regionov a starých "orchestriónů" a tím vlakem jede nakonec 6 lidí (foto 2). První zastávkou je Dobrá na Šumavě, dřevěná budka uprostřed luk, a pak už moderní nádraží v Černém Kříži, kde vystupujeme.

Od nádraží vedou naše kroky ke stejnojmennému penzionu a dále po silnici ke Studené Vltavě. Je krátce po východu slunce, tvoří se lehká mlha, pohled je to krásný, jen pro foťák hodně náročný. Od Studené Vltavy stoupáme pod Stožeček, následuje pohodlná cesta po vrstevnici do oblasti PP Stožecká skála. Šplháme nahoru chráněným pralesem, pro nás z úrodné nížiny dost zajímavý zážitek. Pralesy prostě u nás nemáme a když, tak úplně jiné. Výhledy ze skály musí být parádní, my měli trochu smůlu na opar a pro foťák bylo druhým průšvihem sluneční protisvětlo. Ze Stožecké skály pokračujeme pohodlně lesem do Českých Žlebů, kde je přímo v centru báječná hospoda U Matěje. Nevím, jak to tu vypadá v plné sezóně, ale jídlo (guláš) byl vynikající, obsluha rychlá a příjemná (a pohledná wink ), ceny velice přijatelné až lidové.

Další naše kroky vedou po silnici s NS Zlatá stezka k Soumarskému mostu. Zde je možné se rozhodnout, zda po Zlaté stezce pokračovat až do Volar nebo jít po zelené značce podél Teplé Vltavy. My zvolili druhou variantu, vltavská zákoutí a typické šumavské louky jsme si prostě nemohli nechat ujít. Závěr cesty mají obě tyto možnosti shodný, obě končí ve Volarech na náměstí, jen zelená si ještě odskočí k nádraží.

Pokud nebudete nikde moc odbočovat, našlapete zhruba nějakých 22 km. Možná se to bude někomu zdát dost, ale všechny ty kilometry (snad s výjimkou výstupu na Stožeckou skálu) jsou velice pohodlné a příjemné. S kolem bych se na tu skálu asi netahal, ale jinak je trasa velice vhodná i pro cykloturisty.

Poslední aktualizace: 10.2.2014
Černý Kříž - Stožecká skála - České Žleby - Volary na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Černý Kříž - Stožecká skála - České Žleby - Volary

Z Černého Kříže ke Stožecké kapli a do Volar
Druhý z výletů naší šumavské dovolené měl být původně vzhledem k horkému…
     Je jen málo tak romantických míst, jako nádraží na šumavském Černém…
Jedním z unikátů na Šumavě je nejdelší dřevěný obloukový most v republice.…
Velmi cenná rezervace chránící rozsáhlé údolní rašeliniště na soutoku Teplé a Studené Vltavy leží…
Vltava je nejdelší a nejvodnatější česká řeka. Jméno nese tok až od…
Do Stožce se dostanete samozřejmě autem a dojít se sem dá i pěšky nebo…
Stožec a Nové Údolí Jihočeská železnice, možnost výletu na Plešné jezeru,…
Sobota rádno, počasí sice nic moc, ale na webových stránkách NP Š…
Dřevěná kaple, stojící nad osadou Stožec pod vrcholem Stožecké skály, je ukázkou lidové řežbářské práce. Byla postavena v první…
Dřevěná poutní kaple Panny Marie  stojí nedaleko Stožce…
Výchozím a konečným bodem je vlaková zastávka Stožec (trať Prachatice-Nové…
Na jižním svahu zalesněného vrchu Stožec se rozprostírá přírodní rezervac…
Asi 6 km jihozápadně od Volar se vypíná nad stejnojmennou obcí vrch Stože…
Zavzpomínám v tomto příspěvku na loňský rok a pobyt v Nové…
Stožecká skále a pod ní stojíci Stožecká kaple je cílem tohoto putování.…
Tato trasa, která spojuje železniční stanici Černý Kříž se stanicí Ovesná…
Schwarzenberský kanál je mimořádnou technickou památkou jižních Čech…
Pátek 3. 7. 2020 V noci trochu pršelo, ale byl tady klid, kupodivu i ráno.…
Tunel na plavení dřeva (Jelení)
Tunel na plavení dřeva, nebo též vodní tunel je velice zajímavým…
Navštívíme šumavskou technickou památku - Schwarzenberský plavební kanál.…