Broumov - Meziměstí - Buková Hora - Teplice nad Metují

číslo 1 Broumov, nádraží Asfalt 0,0 km
  Začátek trasy. Kolem autobusového nádraží jdeme do centra přes dvě náměstí (foto 1 a 2).
číslo 2 Broumov, hlavní rozcestník Asfalt 1,2 km
  U prodejny Lidlu je hlavní rozcestník. Zvolíme červenou barvu značky, která nás vyvede nad město (foto 3).
číslo 3 Spořilov 2,3 km
  Dostáváme se mezi pole a louky kopce Spořilova. Polní cesta je velice příjemná s výhledy na všechny strany.
číslo 4 V Ráji (Mlýnský vrch) 4,5 km
  Od nenápadného rozcestníku je hezký pohled zpět k Broumovu (foto 4). Projdeme lesem, kolem statku a loukami budeme sestupovat na okraj Jetřichova. Cestou jsou opět výhledy na Javoří hory a Ruprechtický kostel (foto 5 a 7) a na Meziměstí (foto 6). Vlevo od pěšiny uvidíte zbytky zdí bývalé Laudonovy kaple mezi stromy.
číslo 5 Jetřichov Asfalt 8,1 km
  Chvíli si dáme asfaltovou silnici. Přes most přejdeme Stěnavu, potom přejdeme železniční trať a vystoupáme ke kostelu.
číslo 6 Ruprechtice, kostel Asfalt 8,8 km
  Odpojuje se od nás žlutá značka na Ruprechtický Špičák, tam nejdeme. Uvidíme ho ze silnice do Meziměstí (foto 8).
číslo 7 Meziměstí, zámek Asfalt 10,8 km
  Zámek je nepřístupný, jen kolem něho a rybníka (foto 9 - 11) projdeme. Za zámkem vyjdeme na nadchod přes nádraží (foto 12), je to zajímavý pohled. Na druhé straně sejdeme zase dolů a v parku najdeme rozcestník.
číslo 8 Meziměstí, rozcestí 11,0 km
  Pokračujeme po červené značce ještě chvíli po asfaltu. Velice brzy ale odbočíme za město a stoupáme pěšinou do stráně do lesa.
číslo 9 Sluneční brána 11,9 km
  Z vrcholu kopce je částečný výhled na oblast kolem Starostína (foto 13). Hned za lesem pak spatříme moc hezké místo se Sluneční bránou (foto 14 - ještě nebylo uklizeno po čarodějnicích). Od brány sestoupíme do Vernéřovic cestou s krásnými výhledy (foto 15 - 17).
číslo 10 Vernéřovice Asfalt 12,8 km
  U památné lípy (foto 18) odbočíme na hlavní silnici, po které se jde naštěstí jen chvilku pod kostel (foto 19 a 20). Tady začíná modrá značka na Honský Špičák, my pokračujeme místní komunikací mezi chalupami a za vsí polní cestou kolem kříže (foto 21) k Vernéřovické studánce.
číslo 11 Vernéřovická studánka 15,6 km
  Z cesty uvidíte nejdříve kostelík sv. Panny Marie Pomocné (foto 22). Potom vás překvapí zdejší holandská turistická základna a teprve pak snad v lese objevíte i malou kapličku se studánkou (foto 23). Vodu určitě ochutnejte, je samozřejmě zázračná. Máte-li už chůze plné zuby, pokračujte po červené značce dál a za 4 km jste v Teplicích. Jinak trasa pokračuje po značce žluté. Vede lesem zprvu téměř po rovině, posledních asi 600 metrů je to ale docela slušný krpál nahoru na Bukovou horu.
číslo 12 Buková hora, rozcestí 17,6 km
  Jsme na kopci. Žlutá značka pokračuje rovně, doleva odbočuje žlutá významová značka k pietnímu místu (foto 24), kam určitě zajdeme. Tatáž značka nás pak dovede k Památníku usmíření (foto 25), kde končí. Odkaz na stránky věnované tomuto místu jsem umístil do hlavního popisu trasy.
číslo 13 Buková hora, památník 18,1 km
  Dále se budeme řídit červenými cykloznačkami. Tato cyklotrasa objíždí les, odkud nejspíš budou opět hezké výhledy (foto 26 a 27) a po louce nás dovede do Horních Teplic.
číslo 14 Horní Teplice Asfalt 19,9 km
  Dále už půjdeme po silnici mezi chalupami, Jednu zajímavou jsem i vyfotil (foto 28). Za čtvrthodinku jste v Teplicích nad Metují u kostela (foto 29) a v centru (foto 30). Tyto fotky jsem si vypůjčil z jiné své trasy, přece jen vypadají lépe než v pošmournu panujícímu při popisované túře.
číslo 15 Teplice nad Metují, centrum Asfalt 22,7 km
  No a modrá značka už nás dovede k nádraží na vlak.
číslo 16 Teplice nad Metují, nádraží Asfalt 24,3 km
  Konec trasy

Příjemná, středně náročná trasa plná výhledů, tedy pokud si k jejímu absolvování vyberete lepší počasí než my. Celková délka je kolem 25 km, dá se ale o cca 3 km zkrátit vynecháním Bukové hory nebo ji v Meziměstí přerušit a rozdělit na dvě. Jako „neokružní“ ji vedu tradičně z nádraží na nádraží (a tentokrát ještě přes nádraží).

V Broumově projdeme přes obě náměstí (foto 1 – 2) a kolem Benediktínského kláštera (viz http://wiki.mapy.cz/index.php/Broumovský_klášter nebo https://www.turistika.cz/mista/broumov-benediktinsky-klastor). Mírně vystoupáme nad město, zde začínají výhledy na Broumovské stěny a Javoří hory a kochat se můžete cca 7 km. Na fotky tentokrát moc nedejte, hory prostě byly v mracích. Sestoupíme do Jetřichova a přes okraj Ruprechtic jdeme po silnici do Meziměstí. Ze silnice je hezky vidět Ruprechtický Špičák, zde jsem si vypomohl jednou starší fotkou, abyste mi věřili.

Meziměstí sice není zrovna architektonickým skvostem, ale pár zajímavostí zde také najdete. Jednak je to velmi hezky upravený zámek s rybníkem a dále pak zdejší obrovské nádraží. Jeho rozloha a hlavně délka (asi 2 km) svědčí o tom, že v minulosti se jednalo o velmi důležitý dopravní uzel zejména pro nákladní vlaky do Polska a zpět. Kuriozitou také je, že v nádražní budově byl vybudován divadelní sál.

Z Meziměstí vylezeme do kopce ke Sluneční bráně. Ta byla na kopci nad Vernéřovicemi odhalena 5.9.2008 v předvečer oslav 600. výročí založení města Meziměstí. Od brány sejdeme do Vernéřovic, když budete mít štěstí, potkáte stádo oveček s jehňaty. V obci si budete připadat jako v holandské kolonii. Je tu holandský kemp, holanďani sem jezdí i do chalup, plno jich bývá i na nedaleké základně u Vernéřovické studánky a tak, když někoho pozdravíte, nejspíš uslyšíte odpověď „helou“. V obci stojí i další zajímavý kostel sv. Michala z tzv. Broumovské skupiny Dientzenhoferových kostelů se starým hřbitovem. Bohužel stejně jako další zdejší kostely dost chátrá.

Přesuneme se přes vesnici polňačkou k bývalému poutnímu místu Vernéřovické studánce, u níž stojí opravovaný kostelík sv. Panny Marie Pomocné a táborová základna s nabídkou občerstvení, samozřejmě psanou nějakou nečeskou hatmatilkou. Jinak je to ale pěkné místo. Odtud je možné pokračovat po červené značce rovnou do Teplic nad Metují a trasu si zkrátit. Byla by ale škoda nenavštívit Bukovou horu. Proč? Nejlepší odpověď najdete na této stránce - http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=aa13a81f-fbe9-47fb-bd80-c40047513ca6. Takže po žluté značce vyšplháme nahoru. Přestože se jedná o tragické místo, má svoje zvláštní kouzlo. Dolů sestoupíme opět po červené, ale pozor. Nebude to značka pro pěší turisty, ale cyklistická. Ta nás svede do Horních Teplic a zanedlouho dojdeme do centra Teplic nad Metují. K nádraží je to pak asi 1,5 km po modré na nádraží.

Úsek trasy z Broumova k Vernéřovické studánce byl jednou z posledních turisticky značených cest, kterou jsem v tomto krásném koutě Čech neměl projitou. Vyhýbal jsem se jí snad proto, že na ni nemám zrovna hezké vzpomínky z dětství. Celou tuto oblast jsme procházeli tehdy s rodiči v rámci dovolených, trávených na chalupě v Horním Dřevíči. Můj otec, silně nábožensky založený, využil v roce 1968 svých kněžských známostí a vyjednal exkurzi do broumovského kláštera. Něco, co mě absolutně nebavilo, bylo mi 10 let. Strávili jsme tam celé dopoledne, já svou otrávenost dával okázale najevo, čímž jsem taťku pochopitelně naštval, takže nedošlo ani na původně přislíbenou zmrzlinu. Místo toho jsme šli pěšky do Meziměstí. Já pusu jako škrpál, oko zapíchnuté 2 metry před sebe... Hned v noci poté nás vzbudil hluk letadel a jeli jsme kvapem domů, protože bylo 21. srpna 1968. Snad proto jsem na tuhle cestu zanevřel a prošel ji s manželkou až teď na prvního máje. A je nám oběma jasné, že se sem brzy vrátíme znovu, protože ty výhledy si prostě ujít nenecháme.

Poslední aktualizace: 2.5.2013
Broumov - Meziměstí - Buková Hora - Teplice nad Metují na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Broumov - Meziměstí - Buková Hora - Teplice nad Metují

Přes Broumovské stěny z Broumova do Bezděkova a k polickému nádraží
Tato trasa není okružní, je tedy vhodné se do Broumova dostat…
Po zajímavostech Broumova…             Zajet do Broumova jsem plánovala…
Broumov leží v Východních Čechách, východním směrem od města Trutnov…
Kostel sv. Václava stojí na místě původního kostela broumovských…
Broumov - dřevěný kostel sv. Panny Marie
Jedná se o nejstarší dřevěnou sakrální stavbu nejen v Čechách, ale i ve…
Okolí Broumova sice nebylo postiženo střety mezi Prusy a Rakušany v létě roku 1866 tak jako např. Náchod, Česká Skalice, Trutnov a…
Turistický rozcestník, resp. směrník, který se nachází pod broumovským náměstím ukazuje turistům cestu po žluté trase mezi…
Kostel sv. Václava se nachází u dolní brány pod „hlavním“ Mírovým a Malým…
Pomníky obětí 1. a 2. sv. války jsou umístěny v malém parčíku u hřbitova a…
Pomník se sochou prvního rakouského svatého a mučedníka, sv. Floriána se nachází u kašny na Malém náměstí. Na současné místo byla…
Původní hladomorna a zdi hradeb prošly rekonstrukcí a nyní slouží jako…
Broumov - Benediktínsky kláštor
Benediktínsky kláštor ( národná kultúrna pamiatka ) - dnešnú podobu…
Mariánský sloup stojí na Mírovém náměstí v Broumově. Mariánský s…
Broumovské Mírové náměstí je s přilehlým okolím historickým centrem města. Měšťanské domy jsou původně ze 16. století, postaveny…
Asi to na počátku 18. století ani opat Othmar Daniel Zinke netušil, jaký…
Jedeme přímo do Broumova do pivovaru. Parkoviště je přímo v areálu pivovaru. Prohlídka místního pivovaru. Vaří se zde pivo pod názvem Olivětinský…
Muzeum, které se nachází v sousedství kláštera návštěvníky seznamuje s…
Broumovsko - tento zdánlivě zapomenutý kout Česka skrýv…
Klášter se nachází v Broumově. Přijeli jsme sem autem a zaparkovali na parkovišti místního náměstí. Tento klášter byl zbudován roku…
Jedna z možných přístupových cest na Hvězdu a později na Ostaš. Pro návštěvu Hvězdy a Broumovských stěn je poměrně málo využívaná, snad kvůli…
První zmínka o kostele se váže k roku 1357. Předpokládá se, že v té době…
Kostel sv. Petra a Pavla je poprvé připomínán v r. 1258, kdy pražský biskup věnoval příjmy z farního kostela Břevnovskému klášteru,…
Naším cílem je malebné broumovsko a samotné město Broumov, ve kterém se…
První dochovaná zmínka o klášterním kostele sv. Vojtěcha je datována rokem 1357 ve spojitosti s dokončením stavby gotického dvoulodí…
Když už jednou člověk navštíví Broumov a jeho okolí, nemůže si nevšimno…
Po třech dnech jsme dorazili do Broumova, kde máme zajištěné ubytování na další 4 noci, které zde prožijeme i se synem a jeho rodino…
Benediktinský Klášter Broumov je zapsán v seznamu kulturtních památek…
Přemysl Otakar I. daroval v roce 1213 broumovský výběžek Řádu benediktinů…
Další částí naší krásné země, kterou jsme se rozhodli navštívit, …