Braunův Betlém, Křížová cesta 21. století a Kuks ze Dvora Králové

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Dvůr Králové, Masarykovo náměstí Asfalt 0,0 km
  Po červené značce projdeme k autobusovému nádraží, mostu přes Labe a kruháku (foto 1 a 2) a pak dále ulicemi ven z města.
číslo 2 Sylvárov Asfalt 2,4 km
  Za městem už je cesta příjemnější (foto 3 a 4), byť mírně do kopce.
číslo 3 Rozcestí Krakonošova vyhlídka Šotolina 3,3 km
  Sem přichází žlutá od nádraží. Tu vyhlídku už máme za sebou, před námi je les a mírné stoupání.
číslo 4 Nad Hřibojedy, parkoviště Šotolina 5,7 km
  Po rovině k Betlému (foto 5 - 7).
číslo 5 Braunův Betlém (foto 9) 6,4 km
  Prohlédneme si Betlém a nedalekou Jákobovu studnici (foto 8). Po žluté značce jdeme lesem z kopce dolů.
číslo 6 Žireč 7,4 km
  Od kaple (foto 10 a 11) mírně do kopce.
číslo 7 Křížová cesta 21. století, začátek 7,9 km
  On to je tedy spíš konec, sochy jsou číslovány z druhé strany. Ale nevadí, uvidíme je všechny (foto 12 - 32).
číslo 8 Křížová cesta 21. století, konec (foto 33 a 34) 8,6 km
  Procházející červené značky si nevšímáme. Vzhůru vpravo do lesa.
číslo 9 Rozcestí Pod Betlémem (foto 35) 9,0 km
  Vlevo po žluté ven z lesa.
číslo 10 Vyhlídka na Šporkovo panství (foto 36 a 37) 9,4 km
  Vyhlídka nejen na bývalé panství, ale i na Krkonoše. Krásné scenérie se objevují i cestou dolů ke trati a k silnici (foto 38 - 40).
číslo 11 Nad Stanovicemi 10,0 km
  Několik metrů po silnici, z ní vlevo dolů do lesa (foto 41).
číslo 12 Reliéf sv. Františka (foto 42 a 43) 10,5 km
  Nahoru k okraji lesa (foto 44), podél trati s výhledem na Kuks (foto 42 a 43).
číslo 13 Kuks, vlaková zastávka Asfalt 11,2 km
  A za chvilku jsme u hospitalu.
číslo 14 Hospital Kuks Asfalt 11,7 km
  Konec trasy

Braunův Betlém je díky své snadné dostupnosti z nedalekého parkoviště nad Žirčí hojně vyhledávaným cílem rodinných výletů. Stejně tak hospital v Kuksu, často popisovaný jako zámek. Mnohem méně je navštěvovaná Křížová cesta 21. století mezi Žirčí a Stanovicemi. Což je škoda, jedná se o skutečný unikát. Díky úpravám turistického značení je teď už pár let možné všechna tato nádherná místa snadno propojit do jediné trasy a vidět je během jediného výletu. Věřte, že nudit se nebudete.

Vyjdeme z Masarykova náměstí ve Dvoře Králové po červené značce. Dovede nás nejprve k autobusovému nádraží, kde je tím pádem rovněž možné trasu začít. Je pravda, že než se vymotáme z města, nic moc krásného neuvidíme. Za městem už ale ano. Cesta pomalu stoupá k okraji Sylvárova, k železniční trati a k lesu. Odtud už jsou krásné výhledy jak na Dvůr Králové, tak na Krkonoše. Mmochodem, pokud byste do Dvora jeli vlakem, nemusíte ani scházet dolů do centra. Pod nádražím vede pár metrů od trati úzká asfaltka právě do Sylvárova, takže na trasu se můžete napojit i po ní.

Za tratí se k naší červené značce napojí i žlutá, která sem vede rovněž od nádraží a na rozcestí končí. Další možnost napojení na trasu. Dále tedy jdeme po červené lesem zprvu po rovině, později mírně do kopce k parkovišti nad Hřibojedy. Z parkoviště je to asi 700 metrů k Braunovu Betlému. cestou uvidíte několik dalších Braunových soch, od Betlému určitě zajděte ještě pár metrů k Jákobově studnici.

Červenou značku opustíme, dále nás až do cíle povede značka žlutá. Nejprve nás lesem svede dolů na okraj Žirče. Kousek pod tratí je kaple sv. Odilona, před ní značka zabočí vpravo a znovu přetne trať. Za ní už začíná ona Křížová cesta 21. století. Pěšina tu proíná louku v blízkosti jednotlivých soch, celkem je jich 15 a krásně představené je máte na výše uvedeném odkazu. Za poslední sochou je rozcestí s červenou značkou, od něho půjdeme opět vzhůru do lesa.

Po necelých 400 metrech je daší rozcestí Pod Betlémem. Jdeme stále po žluté značce, z lesa vyjdeme na louku, kde je Vyhlídka na Šporkovo panství. Uvidíte z ní to, co je na fotkách. Dobře se tu na lavičce sedí. Okrajem louky sejdeme dolů opět ke trati a následně k silnici, ze které záhy odbočíme do nízkého a hustého lesa. Lesní pěšinou se dostaneme k Reliéfu sv. Františka, k němu je nutné pár metrů sešplhat dolů. Je pod ním i studánka, za sucha ale bohužel ráda vysychá.

Od reliéfu to pak je trochu do kopce zase ke trati. Okrajem pole jdeme už k cíli, na který je z cesty nádherný pohled - k hospitalu na Kuksu. Mineme bývalé nádraží, teď po rekonstrukci trati už jen vlakovou zastávku Kuks a jsme u areálu hospitalu.

Tato procházka měří něco přes 11 km, přímo od dvorského nádraží o 1,5 km méně. Trasa je pohodlná, kopce mírné. Dalo by se napsat, že za 2,5 - 3 hodinky jste v Kuksu. Ano, když se nebudete nikde zdržovat. Jenže na trase je také několik informačních tabulí, k tomu ty sochy a výhledy, zkrátka a dobře nám na těch 11 km nestačilo hodin pět. A to jsme tudy nešli zdaleka poprvé a prohlídku hospitalu jsme vynechali. Takže? Klidně celodenní výlet.

Poslední aktualizace: 9.3.2016
Braunův Betlém, Křížová cesta 21. století a Kuks ze Dvora Králové na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Braunův Betlém, Křížová cesta 21. století a Kuks ze Dvora Králové

Dvůr Králové nad Labem - centrum
Námestie T.G. Masaryka a okolie        Pri vstupe do centra Dvora Králové nás upútala Šindelářská veža vysoká 20m. Ide o poslednú…
Tieto dve námestia spolu tesne susedia a nachádza sa na nich aj niekoľko…
Hankův dům - se stavbou kulturního centra bylo započato zřejmě v roce 1873…
Pátek 10. 9. 2021 - 1. část Dnes už v noci horko nebylo, možná i proto, že spíme na Zvičině (670 m) - je to o kousek výš než…
Vzpomínáte rádi na dětství, kdy jste chodili s rodiči nebo se školou do…
Oblast známá pod označením Podkrkonoší není zcela přesně vymezena…
V Africkém safari rozkládajícím se na ploše přibližně 20 ha (30…
Mariánský sloup na náměstí T. G. Masaryka je zřejmě nejvýznamnější volně stojící plastikou ve městě. Sloup byl postaven sochařem…
Dvůr Králové nad Labem - nám.T.G.Masaryka, soubor památek
Náměstí T. G. Masaryka - přirozené centrum města. Náměstí má tvar…
Turistický rozcestník, který se nachází mezi kostelem sv. Jana Křtilete a…
Centrální pomník všem padlým z bitvy prusko-rakouské války u Dvora Králové ze dne 29. června 1866 se nachází na nábřeží Jiřího…
Webkamera ve Dvoře Králové na náměstí T.G.M. zabírá jeho západní část.…
Královédvorské informační centrum, kde návštěvník města najde vše potřebné…
Turistický rozcestník, který se nachází autobusového nádraží, ukazuje…
Naše cesta směřuje do města, které je známo zejména díky ZOO se safari, tedy do východních Čech, do Dvora Králové nad Labem. První…
Jeli jsme do Zoo ve dvoře Králové n. L. za poznáním nosorožců bílých…
Největší kolekci afrických zvířat v Evropě najdeme v populární zoo v…
Dřevěný kostel stával v prostoru na dnešním Dolním předměstí již kolem roku 1500. Později byl kostel pro zchátralost stržen a v roce…
Šindelářská věž je nejvýznamnějším dochovaným prvkem bývalého Městského opevnění. Je dokladem opevnění, které sahá zřejmě již do 13.…
Původně románský děkanský kostel sv. Jana Křtitele je doložen již ve druhé čtvrtině 13. století což dokládají základy apsidy a části zdiva. V…