Brandýs nad Orlicí - Ústí nad Orlicí přes Hrádek a Řetůvku

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Brandýs nad Orlicí, nádraží Asfalt 0,0 km
  Přejdeme jen na náměstí, částečně s červeným značením (foto 1 a 2).
číslo 2 Brandýs nad Orlicí, náměstí Asfalt 0,3 km
  Za město přes Tichou Orlici (foto 3 a 4).
číslo 3 Pomník J. Á. Komenského 0,8 km
  Od kapličky (foto 5) hned stoupáme lesem (foto 6).
číslo 4 Nad Orlíkem (foto 7) 1,1 km
  Cesta už téměř po rovině (foto 8).
číslo 5 Před Sudislaví Asfalt 1,9 km
  Pohodlná cesta jen lehce do kopce.
číslo 6 Sudislav Asfalt 2,7 km
  Projdeme celou obcí (foto 9 - 14).
číslo 7 Nad Sudislaví 3,9 km
  Velice mírně stoupáme po cestě zčásti lesem a otevřenou krajinou (foto 15 - 18).
číslo 8 U Lysiny 5,4 km
  V průhledu vidíme údolí Tiché Orlice, železniční trať a Andrlův Chlum (foto 19 - 21). Brzy začneme klesat dolů do Hrádku.
číslo 9 Hrádek (foto 22) Asfalt 7,4 km
  Po rovině k lesu.
číslo 10 Studánka Štěpánka 8,0 km
  Foto 23 - 27.
číslo 11 Studánka Havelka (foto 28 a 29) 8,3 km
  Lesem, pohodlná cesta mírně zvlněná.
číslo 12 Řetůvka (foto 30 - 32) Asfalt 10,6 km
  Projdeme vesnicí, za ní stoupáme mezi pole (foto 33 a 34).
číslo 13 Pod Andrlovým Chlumem 12,5 km
  Zde odbočíme ze silnice vpravo a jakoby zpět na nenápadnou lesní cestu. Potom je důležité jít pořád po cestách do kopce.
číslo 14 Andrlův Chlum (foto 35 a 36) Asfalt 13,3 km
  Od rozhledny klesáme po silnici dolů.
číslo 15 Pod Chlumem (foto 37) 13,7 km
  Cesta lesem.
číslo 16 Křížová cesta (foto 38 - 40) 14,4 km
  Stále z kopce.
číslo 17 Mendrik (foto 41) Asfalt 15,1 km
  Pod železniční trať a přes Třebovku.
číslo 18 Na Ostrově Asfalt 15,4 km
  Po červené k nádraží (foto 42 a 43).
číslo 19 Ústí nad Orlicí, nádraží Asfalt 16,1 km
  Konec trasy

Tentokrát vás pozvu na naprosto obyčejnou trasu. Tak obyčejnou, že si budete říkat - "Proč bych tam měl vůbec chodit?" Zkuste to, projděte ji a vsadím se, že na jejím konci si stejně řeknete, že to zase byla jedna velká krása. Ona totiž krása této trasy spočívá právě v jednoduchosti a obyčejnosti. Les, pole, občasné výhledy do okolí, prostě klasická česká, malebná krajina. Jako bonus na závěr rozhledna na Andrlově Chlumu a křížová cesta nad Ústím nad Orlicí.
Začínáme tedy na nádraží v Brandýse nad Orlicí, vlaky sem jezdí docela často. Z nádraží se přesuneme na náměstí, kde je hlavní rozcestník. Značky tří barev - červená, zelená a žlutá odtud vedou k Tiché Orlici a rozcestí Pomník J. Á. Komenského. Ten je o kousek dál, tady najdeme spíš kapličku sv. Panny Marie. Na rozcestí si vybereme modrou značku směr Sudislav a Řetůvka. Lesní pěšina hned od počátku stoupá vzkůru k zbytkům zaniklého hrádku Orlík (zde). Tím jsme překonali první malinko náročnější stoupání a nic podobného nás teď dlouho nečeká. Až nad Hrádek půjdeme v podstatě po rovině a budeme si užívat výhledy do kraje.
Od Hrádku nás čeká změna v tom, že trasa vede lesem, tedy bez výhledů, za to ale cestou potkáme dvě pěkně upravené studánky. Zvlášť ta první - Štěpánka - se vám bude líbit. Lesní cestou se dostaneme do Řetůvky. Z ní zase vylezeme trochu výš mezi pole do otevřené krajiny a už z dálky budeme před sebou vidět další náš cíl, Andrlův Chlum. K němu se dá dojít i po značených cestách, ale máte-li v sobě trochu odvážnější krve, tak až vyjdete na silnici, hned po 100 metrech odbočte vpravo na nenápadnou lesní cestu. Když po ní půjdete pořád do kopce, nedá se ztratit (jen funět námahou). Najednou se ocitnete u rozhledny na Andrlově Chlumu, ani nebudete vědět, jak. Nahoru se musí, co vás čeká, uvidíte tady. Pod rozhlednou se můžete stavit na jídle, vaří tu dobře.
Možností, jak se dostat do Ústí nad Orlicí k nádraží, je víc. Krásná cestička je po žluté značce přes Vlčí důl, už jsem ji tu jednou využil (tu). Neméně hezká je i zeleně značená cesta, která nás přivede ke křížové cestě. Podél jednotlivých kapliček pak sestoupíme dolů do Mendriku, což už je vlastně součást Ústí nad Orlicí. K nádraží anebo do centra města už je odtud jen asi půl kilometru.
Trasa je dlouhá asi 16 km a je velice pohodlná. Ta dvě větší stoupání mohou být příčinou lehkého zadýchání, jinak ale je to ale jedna velká pohodička.

Poslední aktualizace: 27.2.2020
Brandýs nad Orlicí - Ústí nad Orlicí přes Hrádek a Řetůvku na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Brandýs nad Orlicí - Ústí nad Orlicí přes Hrádek a Řetůvku

Brandýs nad Orlicí - Potštejn
Velice příjemná, dalo by se napsat odpočinková trasa, na které se…
Půjčovna kol Českých drah - Brandýs nad Orlicí
Všechny půjčovny kol ČD jsou vybaveny kvalitními…
Nachází se na křižovatce ulic před zdejším rehabilitačním ústavem. Prochází tudy dálková červeně značená turistická cesta, která směřuje jedním…
Při západním okraji města u kruhového objezdu zaujme snad každého…
Brandýs nad Orlicí najdeme ve Východních Čechách, severozápadně o…
Na Žerotínově ulici se nachází pietní místo, kde v těchto místech…
Původně se jednalo o reprezentativní městskou vilu postavenou rok…
Pozdně barokní kostel Nanebevstoupení Páně v Brandýse nad Orlicí je…
Nachází se na hlavním náměstí J. Á. Komenského. Tímto významným rozce…
Několik snímků z malebného městečka Brandýs nad Orlicí, které se stalo…
Dříve vypadalo výše jmenované město mnohem jinak. Když se začne hovořit o…
Když jsme poslední dubnovou sobotu projížděli Litovelským Pomoraví…
Nachází se na východním okraji města. Jedná se o patrový obdélníkový…
Nachází se v údolí Tiché Orlice na jihovýchodním okraji Brandýsa nad…
Není snad hudbymilovného člověka, který by neznal jméno Františka Ondříčka (29. dubna 1857 Praha-Hradčany - 12. dubna 1922 Milán), s…
Nachází se na bočním přítoku ústícím do Tiché Orlice poblíž památ…
Brandýs nad Orlicí - hrad
Hrad byl založen před rokem 1289 Jindřichem z Brandýsa. Během sta…
Brandýs nad Orlicí - Labyrint a pomník J.A.Komenského
Přesný typ dostupnosti by měl spíš být pěšky nebo kolo, nicméně pomník J.A. Komenského se nachází nedaleko fotbalového hřiště u Brandýsa nad Orlicí…
V Brandýse nad Orlicí na Ústeckoorlicku se na město můžete podívat z…
Nachází se na výrazném ostrohu nad levým břehem Tiché Orlice v bl…