Borovnice - Kozinec - Nová Paka

číslo 1 Borovnice, vlaková zastávka Asfalt 0,0 km
  Od přejezdu vedou dolů do vesnice značky modrá a žlutá, budeme se řídit tou druhou.
číslo 2 Borovnice 0,3 km
  Modrou značku opouštíme a brzy i Borovnici. Jdeme mezi poli (foto 1) a pak lesem pod Čisteckou hůrou (foto 2 - 4). Za lesem dojdeme k prvním domkům Horek u Staré Paky (foto 5).
číslo 3 Horka u Staré Paky, u křížku 3,0 km
  Pokračujeme do kopce do lesa po žluté značce.
číslo 4 Horka u Staré Paky, křižovatky 3,9 km
  Dále nás povede značka zelená. Nejdříve po silnici vlevo pod Šturmův kopec (foto 6 a 7), po odbočení polní cestou na kopec (foto 8 - 10), načež se vrátíme opět k hlavní silnici (foto 11).
číslo 5 Na hlavní 5,1 km
  Odbočíme vpravo a z polní cesty máme parádní výhledy (foto 12 - 15).
číslo 6 Pod Kozincem 6,2 km
  Rovně by se pokračovalo k rozhledně, což samozřejmě můžete. Zelená značka ale odbočuje protisměrně vpravo a bacha, je tu poněkud nešťastně vyznačená, takže ji snadno přehlédnete. Stoupáme do kopce, z okraje lesa se dá koukat na Vidochov a Novou Paku (foto 16 a 17).
číslo 7 Kozinec (foto 18 a 19) 7,1 km
  Fakt zajímavý kopec, tu rozsáhlou plošinu se skupinkami stromů bych tady nečekal. Při sestupu dolů nás opět čekají výhledy (foto 20).
číslo 8 Na Veselce, sedlo Asfalt 8,5 km
  Chvíli půjdeme po silnici lesem (foto 21).
číslo 9 Pod Kozincem Šotolina 9,3 km
  Odbočka doprava mezi pole, opět se můžeme kochat (foto 22 - 27).
číslo 10 Nová Paka, Balka Asfalt 10,7 km
  Do města a k vlakové zastávce nás společně dovedou červená a zelená značka kolem kláštera (foto 28 a 29).
číslo 11 Nová Paka, vlak. zastávka Asfalt 11,8 km
  Na náměstí a na autobusové nádraží po modré (foto 30 a 31). Taky tu ale můžeme skončit a nasednout do vlaku.
číslo 12 Autobusové nádraží Asfalt 12,3 km
  Konec trasy

Podzvičinsko je kraj turisty silně podceňovaný. Nejsou tu žádné horské štíty, hluboká skalní města, ani řeky plné vodopádů a tak, co by tady turista vlastně pohledával? Ostatně i ohlasy na příspěvky zde na Turistice to potvrzují. Dám sem trasu z Krkonoš nebo Jeseníků a za pár týdnů mají stovku otevření. To trasy z Podzvičinska nemají ani za rok. Zkrátka je Podzvičinsko (a vlastně i celé Podkrkonoší) zasvěcené těm, kteří hledají docela obyčejnou krajinu (dříve se říkalo malebnou), nějaký ten snadno zdolatelný kopeček s výhledy a hlavně klid od každodenního shonu a lidí. A těm, kteří si dokáží vychutnat zdánlivé maličkosti, spoluvytvářející krajinu: studánku, malou kapličku, kus pěkného lesa, nějaký ten šutr, křížek pod lipami..., anebo jen obyčejnou cestu obyčejnou přírodou.

Tohle všechno je přesně to, co se ženou máme rádi a není tedy divu, že na to Podzvičinsko jezdíme tak často. Na podzim nás zlákal Kozinec nad Novou Pakou. Ani nevím, proč. Kopec jako kopec. Je na něm rozhledna, ale na tu jsme nakonec ani nevylezli. Ony ty výhledy jsou pěkné i z úbočí kopce a zrovna fičel silný ledový vítr. Jak jsme za mlada říkali, "kosa byla vostrá", tak se nám nahoru nechtělo.

Do Borovnice se dá dostat o víkendu jedině vlakem a to ještě jen jedním spojem. osobákem z Jaroměře před půl devátou. Což ale stačí. Na zastávce vylezete z "orchestriónu" neboli "kufru", jak se někdy motoráčkům řady 810 apod. říká a jste nad vesnicí. Je třeba udělat pár kroků zpět k přejezdu, kde je rozcestník. Vybereme si žlutou značku, modrou necháme jiným a jdeme do vesnice. Moc dlouho se v ní ale nezdržíme, značka ji jen "lízne" po okraji a už jsme mezi poli a brzy na to i v lese pod Čisteckou hůrou. Záhy se ale objeví nové domky, to jsme na okraji Horek u Staré Paky. Tady u křižovatky žlutá končí a naopak začíná zelená značka.

Ta nás nejdříve vyvede pod Šturmův kopec. Už z něho se pěkně kouká na Krkonoše. Ale bude ještě líp. Na chvilku nás sice značka donutí jít po kraji hlavní silnice, ale brzy odbočí pod Kozinec a to už máme Krkonoše jako na dlani. Vylezeme nahoru pod vrchol Kozince. Tedy vlastně on má dva. Na tom nižšímstojí ta rozhledna, co jsme se na ni vybodli, na ten druhý zase vede značka. Nahoře je krásná vrcholová plošina. Z ní je taky vidět do kraje, jen se člověk musí trochu snažit si ty vyhlídkové body najít. Jak můžete vidět z fotek, měli jsme zrovna dost zajímavé počasí. Celý jih byl pod mraky, jimiž prosvítalo tu více, ondy méně slunce a krajina byla v mírném oparu. Sever byl naopak naprosto jasný a dohlednost náramná. Proto ty rozdíly ve fotkách. Dvakrát jsme tu ale fakt nebyli.

Z Kozince se sleze dolů do sedla Na Veselce a dalo by se dojít do Nové Paky po silnici. Zelená značka z ní ale po chvíli odbočuje vpravo a dělá dobře. Opět jsou z ní pěkné výhledy. Do Nové Paky přijdeme v místech, kde se říká V Balkách. Zde se zelená značka připojuje k červené od Levína a společně nás dovedou kolem kláštera schodištěm do města. Centrální rozcestník je v Pace u vlakové zastávky, kde můžeme skončit. Chcete-li do centra na náměstí nebo na autobus, dovede vás tam modrá značka.

Trasa je v podstatě nenáročná, je to v podstatě procházka na tři hodinky. Délka je asi 11 a půl kilometru. Nějaké to stoupání na trase je, ale skončí dřív, než se člověk zapotí.

Poslední aktualizace: 19.2.2016
Borovnice - Kozinec - Nová Paka na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Borovnice - Kozinec - Nová Paka

Borovnice - Pecka - Krkonošská vyhlídka - Lázně Bělohrad
Další krásná vyhlídková trasa Podzvičínskem začíná na vlakové…
Turistický rozcestník, který se nachází jižně od obce Borovnice, ukazuje…
Poslední den dovolené  na programu výlet do městečka a hradu Pecka. Bylo to po žluté.  Ta to trochu obcházelo, ale my jsme už věděli, že na…
                               Větrný mlýn Borovnice 21.8.2020 Bo…
Přírodní památka Strž ve Stupné
Strž ve Stupné je zajímavým geomorfologickým prvkem, hlubokou roklí západ…
Stupenský kostelík
Na nádherném místě, asi 1 km nad Stupnou, stojí na kopci s dalekým…
Ať už se blížíte k Pecce od Dvora Králové nebo od Nové Paky, první, co vás…
Autem přijíždíme do Nové Paky, odstavujeme ho na parkovišti v ulici Stanislava Suchardy a vyrážíme na výlet jehož vrcholem bude návš…
Pecka leží ve Východních Čechách, severovýchodním směrem od měst…
Dřevěný Kostel sv. Bartoloměje v Pecce je písemně připomínán roku 1384. V…
Přírodní památka Novopacký vodopád
Přírodní památka Novopacký vodopád byla vyhlášená v roce 1980 na rozloze …
Turistický rozcestník, který se nachází pod hradem v obci Pecka, ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po značce červené ve směru…
Barokní křížová cesta z roku 1772 v Pecce na Jičínsku se nachází v centru…
Pomník Kryštova Haranta z Polžic a Bezdružic, bývalého významného majitele…
Hrad Pecka leží šest kilometrů na východ od města Nová Paka. Hrad…
Pecka
Hrad Pecka stojí na návrší nad stejnojmennou obcí, nacházející se na Jičínsku v Královéhradeckém kraji. Hrad Pecka je jedn…
Na náměstí pod panoramatem stejnojmenného hradu Pecka najdeme několik zajímavých památek. Jedná se zejména o Morový sloup …
Turistický rozcestník, který se nachází v blízkosti kašny na náměstí v…
Hrad Pecka
Proč nenavštívit Perlu Podkrkonoší? Tak je právě nazývám hrad Pecka. Ze…
Hrad je hlavním turistickým lákadlem a cílem, který Městečku dominuje.…
Míříme do romantické krajiny členitého Podkrkonoší a do městečka Pecka se…
To byla Pecka. Je sobota, půl desáté. Přijíždíme s kamarádem do Nové Paky…
Středa 15. 9. 2021 - odpoledne Konečně jsme z Opočna dorazili k hradu Pecka. Parkujeme pod hradem. Je zataženo, spadlo dokonce pár k…
Je zvláštní, že při našem courání preferujeme trasy z místa A do…
Směřujeme do Podkrkonoší, do Nové Paky, za vůní benzínu, za motorovými…
Nová Paka - Auto-Moto Museum, Autogalerie V.I.T.V.A.R.
Muzeum historických automobilů a motocyklů najdeme v prostorách areálu…
Zřícenina hradu Kumburk stojí na výrazné osamělé homoli jihovýchodně od…
V letech 1910 až 1919 byla na Labi nedaleko města Bílá Třemešná postavena Přehrada Les Království. Přehrada je známá též pod jménem…
ZOO - Dvůr Králové
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400…