6157 cyklotrasa pro pěší

číslo 1 Kouty, hotel Musil Asfalt 0,0 km
  Bývalá hlavní orientace v Koutech
číslo 2 Kouty chaty Asfalt 0,3 km
  Odbočka na kraji chatové osady
číslo 3 Pod Suchou horou Šotolina 1,0 km
  Lesní cesta na horní konec Annína, kromě cyklotrasy zelená pěší a modrá lyžo
číslo 4 Suchostránská cesta Šotolina 2,1 km
  Odbočka z Vodní cesty
číslo 5 Úbočí Suché hory Šotolina 4,1 km
  Výhledy nad údolí Hučivé Desné a Poniklého potoka
číslo 6 Lovecká chata Diana Asfalt 4,8 km
  Kousek asfaltky k lovecké chatě
číslo 7 Cesta k Dianě Asfalt 5,4 km
  Asfaltka k Dianě
číslo 8 vrchol stoupání Šotolina 6,2 km
  Zhruba zde se nacházíme v nejvyšší části něco kolem 1030 m n.m.
číslo 9 Nad prameništěm přítoku Šotolina 6,8 km
  Pomalu začínáme klesat do údolí
číslo 10 Údolí Hučivé Desné Asfalt 7,8 km
číslo 15 Odpočívadlo Asfalt 11,5 km
číslo 16 Kouty bývalá pošta Asfalt 12,6 km
  Tady to někde ukončíme, třebas U Colomba, nebo v hotelu Pod Sedlem

Když před léty vznikaly první značené Cyklotrasy v okolí Loučné a Koutů nad Desnou, našli se i škarohlídi, kteří tvrdili, že se jedná o brutální trasy, které jsou schopni absolvovat pouze ryzí bikeři, tudíž pro široké obecenstvo celkem nedostupné. Jak už to bývá, řeči škarohlídů se ukázaly spíš jako strašení, nicméně je pravda, že občas trasy vedou i obtížnějším terénem. Nicméně díky značkám se dnes může v terénu orientovat i méně znalý návštěvník a pokud tedy není vytrénovaný horal, může vyrazit na trasu klidně pěšky. Až na výjimky totiž není provoz tak brutální, že by byl stržen peletonem.

Jednou z takových tras je např. Zelená cykloznačka č 6157, v podstatě se jedná o spojovací trasu mezi Přemyslovem a Petrovkou, úsek od mostu v Koutech k Petrovce je znám většině běžkařů jako oblíbená zimní trasa na Švýcárnu, úsek od Přemyslova k Hučivé Desné, tzv. Knížecí cesta je jedním z pozůstatků soustavy horských železnic na Černé Stráni. A co je uprostřed?

Právě úsek po úbočích Suché a Šindelné hory je jako stvořený pro pěší turistiku. Nakonec to může být v části i varianta pro výlet na Vřesovku (či při návratu z ní).

Jako ideální východiště se jeví rozcestník u hotelu Musil čil na křižovatce pod chatovou osadou, ačkoliv nová centrální orientace je teď zřízena u lyžařského centra, ale my konzervativci se vydáme tak postaru. Kousek vystoupáme na kopeček , hned však odbočujeme (kromě zelené cyklo nás vede i modrá lyžařská značka s oranžovými okrajovými pruhy. V rozcestí Pod Suchou horou se připojí zelená pěší od nádraží a společně nás vede severovýchodně svižně do kopečka. Asi po kilometru dorazíme ke sjezdovce na Vítězňáku (tedy správně Šindelná), zde prudce otočíme po serpentině na západ a opustíme pěší i lyžařskou značku. Protože se nám na necelých třech kilometrech podařilo celkem slušně vystoupat, sklon se mírní na snesitelnější ovšem pokračuje. Zatím je trasa pořád v lese, bez větších výhledů (zatím jen ze sjezdovky), ale za zatáčkou se pomalu skutečnost mění. Něco málo je vidět již z poměrně široké lesní cesty, ovšem dále celkem nedávno proběhla na západním svahu Suché hory masivní těžba, takže kromě průseků a svážnic se výletníkům otevře poměrně dlouhý nezalesněný úsek v okolí cesty. Na západě dominuje obrovská hmota Černé Stráně, kde pozorné oko může objevit skalní útvary Kazatelen, ale brzy asi každého upoutá mohutné Sutě na jižním svahu Klínové hory. Ta bude asi pro mnohé návštěvníky překvapením, takové Sutě se jinak vyskytují převážně v nejvyšší cha partiích hlavního hřebenu (Břidličná, nebo Suť u Pradědu).

Ovšem svahy nad Hučivou Desnou jsou značně prudké a v r. 1921 zde udeřila mohutná průtrž mračen, která cestou brala kde co, i když asi ty Sutě tam už být musely před tím a dokladují, že na Klínové hoře býval nějaký skalní útvar. Ten se nám ostatně skrývá za masivem Spáleného vrchu (1313 m), který je vlastně hlavním vrcholem masivu. (skrývačkou je Vozka). Spálený vrch je vytipovanou lokalitou pro další PVE, podobné té na Dlouhých Stráních, ale doufám, že zůstane někde v režimu kanálu Dunaj-Odra-Labe, tedy ve fantaziích velkých plánovačů. Druhou takovou pohromu v Jeseníkách nepotřebujeme.

Foto: Bobkart

V části úseku trasy narazíme na asfaltový povrch, to si sem lesáci udělali pohodlnější cestu k chatě Diana, ale ta asfaltka se asi po kilometru stáčí do údolí, my ještě dál pokračujeme, to už po západním svahu Šindelné hory. To už se ale i blížíme k nejvyšší části trasy, které mohutnou spíše dvojzatáčkou obchází prameniště prvního většího levobřežního přítoku Hučivé Desné. To už trasa začíná klesat, brzy rychleji k rozcestí v Údolí Hučivé Desné. Zde se připojuje žlutá značka od Sedla pod Vřesovkou, která nás vlastně dovede až zpět do Koutů, ale ještě nepředbíhejme. Kdo se pozorně dívá kolem toku zmíněné říčky, objeví na druhém břehu pěšinu do údolí. Může se vydat přes nedaleký most (nebo přeskočit). Brzy pak narazí na mohutnou povodňovou hráz (cca 6m). Jedná se o jednu z překážek, kterou zde vybudovali naši předkové právě po zmíněné povodni.

Ostatně na celé trase údolím do Koutů procházíme kolem říčky, kde narazíme na další a další větší či menší hráze a i když v údolí si výhledů neužijeme, můžeme se obdivovat právě tomuto pozoruhodnému dílu. V údolí sice kráčíme po asfaltu, ale naštěstí trasa není tak nezáživná jako na Divoké Desné od údolní přehrady, u Poniklého potoka se můžeme zastavit v přístřešku, nebo se pobavit sochou lesního skřeta, ale to už jsme skoro na konci.

Poslední aktualizace: 20.3.2014
6157 cyklotrasa pro pěší na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí 6157 cyklotrasa pro pěší

Vodní cesta
Vodní cesta je jednou z možných výstupových tras pro běžkaře z Ko…
Nové lyžařské středisko - SKI AREÁL, stojící  nad Divokou Desnou u…
Jeseníky jsou jednou z našich "srdcovek". Bohužel je máme od nás…
Roztodivné způsoby si tvor zvaný člověk vymyslel aby ukrátil sobě…
Na poslední den našeho výletu do Jeseníků jsme si nechali návštěvu PVE…
Konečně nastal den D - začíná nám pěti denní  dovolená v Jeseníkác…
Jednodenní trasu Olomouc - Praděd - Olomouc jsme zvládli, dá se říct, bez…
Jak se podzim více hlásí o slovo, zkracuje se i den a tím se i horší…
Přečerpávací vodní elekrárna se nachází v Jeseníkách na říčce Desná u obce…
Jak se říká, to nejlepší na konec ! Úterní ráno jsme spali o něco déle až…
                                         Den   První   Na pondělí si…
Středa 8. 1. 2014 Včerejší krize mne do rána přešla. Skutečně znamenala…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na výlet krásnou přírodou Jeseníků a na jeden z Divů Česka. Vyrážíme od ná…
Kouty nad Desnou je obec v České republice, která se nachází v Olomouckém…
Horská střediska se i na letošní sezónu, byť zasaženou pandemickými…
Kouty nad Desnou    Vesnice Kouty nad Desnou jsou součástí obce Loučná…
Dnes můžete zkusit nový skiareál Kouty. Vezměte si běžky nebo sjezdovky. V…
Naše milované Jeseníky jsme tentokrát navštívili na tři dny.Jedeme vlakem…
Ski areál se nachází v nádherném koutě Jeseníků. Hlavní chloubou areálu je…
Protože silnice č. 44 přes Červenohorské sedlo je celkem…