3. etapa 10 000 kroků - Loučky – Nový Jičín

číslo 1 Vodní mlýn Wesselsky 0,0 km
  Nově rekonstruovaný vodní mlýn leží na pravém břehu Odry, náhon k němu vede z Jakubčovic nad Odrou. Návštěvu je nutno domluvit s majitelkou mlýna paní Královou. V areálu mlýna je turistická ubytovna a rodinný apartmán.
číslo 2 Flascharův důl u města Odry. 9,8 km
  Jedná se o jeden z mála zpřístupněných hlubinných dolů na břidlici v oblasti Oderských vrchů, právě nad městem Odry. Je nutné se předem objednat, ale systém je přijatelný a tak lze návštěvu naplánovat i poměrně „akčně“ - ze dne na den. Množství lidí na jednu prohlídku i počet prohlídek za den je omezený. Jedná se o velmi nevšední a skutečně zajímavé místo. Samy Oderské vrchy jsou historií břidlice protknuty skrz na skrz. A nepozná člověk Oderské vrchy pokud se nepodívá do podzemí. Zde je možné navštívit toto podzemí oficiálně s „klidnou duší“. Ve Flascharově dole se nachází i přírodní zajímavosti, které jinde nenajdeme (tedy pod zemí). Určitě doporučuji návštěvu všemi deseti. Pokud nepojede člověk autem, tak je rozumné si dát i vcelku velkou časovou rezervu na příchod na místo.
číslo 3 Rodný dům J. G. Mendela 15,4 km
  V západní části okresu Nový jičín se po rozsáhlé rekonstrukci, ukončené r. 2007, v obci Hynčice (místní části obce Vražné) nachází Rodný dům J. G. Mendela, kde se tento "otec genetiky" narodil a strávil 11 let svého dětství. V objektu je muzeum věnované jeho životu a dílu, jehož součástí je i počítačově zpracovaná animace základního principu Mendelových zákonů dědičnosti. Část muzea je věnovaná ukázkám venkovského života oblasti Moravské Kravařsko, jak se tato oblast historicky nazývá. V jedné ze stodol jsou instalovány staré zemědělské nástroje. V těsném sousedství Rodného domu postupně probíhá obnova selské zahrady s cílem prezentovat místní genofond starých odrůd ovoce, okrasných rostlin a léčivek. Již jsou vysazeny jabloně a hrušně.
číslo 4 Starojičínský hrad 38,2 km
  Historicky se Starý Jičín stal již na počátku 13. století tržní vsí. Při spojovacích cestách s okolím vznikaly další kolonizační Osady. Kolem r. 1230 získal Hrad Starý Jičín šlechtic Arnold z Hückeswagenu, který zastával místo v družině tehdejšího krále Přemysla Otakara I. Po několika změnách majitelů byl zpečetěn osud hradu. Vzhledem k nezájmu posledních majitelů hrad rychle podléhal rozkladu. Bohužel ani snaha dr. Deyma nezabránila likvidačnímu zubu času a z mohutného hradu se postupně stala zřícenina. Více zde: https://www.turistika.cz/mista/starojicinsky-hrad/detail

Dnes nás nejprve čeká vycházka nebo spíše bychom doporučovali cyklovýlet po Oderských vrších, abychom se v závěru dostali do „města klobouků“. Z Louček od mlýna pokračujeme po cyklostezce kolem řeky až do centra stejnojmenného města Odry. Středověký původ města v údolí ústícím do Moravské brány prozrazuje pravidelný půdorys, zbytky městských hradeb s polokruhovitou baštou i městská památková zóna. V oderské Katovně se zabydlela expozice Pohádkového Poodří, která rodinám s dětmi ukáže spoustu hezkých míst z okolí, děti mohou do vandrovní knížky cestou sbírat samolepky.

Stále jsme v kraji břidlice, vydáváme se tedy z Oder po neznačené cestě k venkovní geologické expozici různých druhů hornin Nízkého Jeseníku, která je součástí naučné stezky k bývalým břidlicovým dolům.

Unikátní důlní dílo – Flascharův důl, zpřístupněný pro veřejnost od roku 2020, je veřejnosti přístupné jen od jara do podzimu, neboť v chladném období roku v něm zimují chránění savci z řádu letounů. Dosud zde bylo zaznamenáno sedm druhů netopýrů a jeden druh vrápence.

A protože nedaleko je velmi zajímavá kulturní památka, nedbáme chybějící turistické značky a vydáváme se po vrstevnici a pak silnici až do obce Vražné, kde se nachází rodný dům Johanna Gregora Mendela. Celý areál prošel rozsáhlou rekonstrukcí ukončenou v roce 2007. V současné době se zde nachází muzeum věnované jeho životu a dílu, přibližující současnost a historii genetiky a zobrazující život venkovského regionu Moravské Kravařsko. Současně Rodný dům J. G. Mendela slouží jako turistická a cykloturistická ubytovna a kulturní zázemí.

Dále na naší trase navštívíme jednu z nových rozhleden - rozhlednu Blahutovice. Ocelová stavba s dřevěnými prvky a vyhlídkovou plošinou ve výšce 15 m je přístupná celoročně. Z rozhledny vidíme nedaleký Jeseník nad Odrou, který je známý svým pramenem – Jesenickou kyselkou. Mezi nejvýznačnější přednosti této léčivé vody patří nízký obsah sodíku. V roce 2000 byl vybudován obecní pramen, u něhož vzniklo místo zastavení celoročně přístupné. V městečku se ještě nachází zámek zrekonstruovaný ve stylu pozdního baroka. Dnes si tam krátce občerstvíme a vychutnáme historické prostředí a zámecký park.

Chystáme se na návštěvu u našeho generálního partnera – společnosti UAX v Bernarticích n. Odrou, která se specializuje na výrobu sportovního oblečení se svými typickými motivy. Nejen, že si můžete oblečení vyzkoušet v hlavní prodejně, ale rovnou i koupit.

Neodoláme, bereme další skvělé tričko na převlečení.. čeká nás totiž výstup na Starojický kopec viditelný z daleka. Tyčí se tam zachovalá zřícenina hradu Starý Jičín, která rozhodně stojí za tu dřinu.

Sestoupáme dolů z kopce, napojíme se na naučnou stezku Novojičínská kopretina a po kilometru nás vítá město Nový Jičín se všemi svými krásami.

10 000 Kroků

10 000 kroků pro zdraví

Dejte chůzi šanci!

Cílem výzvy není ujít každý den 10 000 kroků, ale chodit.

Chodit častěji než doteď. Chodit v rámci běžných dnů místo toho, abyste jezdili autem.
Chodit pro odpočinek těla i duše, chodit pro radost i zdraví.
Chodit kvůli sobě i jiným. Chodit pro lepší město i vztahy s kamarády.

Zkrátka oživit to, na co jsme možná už zapomněli.

Poslední aktualizace: 20.4.2022
3. etapa 10 000 kroků - Loučky – Nový Jičín na mapě

Příspěvky z okolí 3. etapa 10 000 kroků - Loučky – Nový Jičín

Vodní mlýn Wesselsky
                                  Vodní mlýn Wesselsky při řece O…
Nová Ves je orientační místo a rozcestí na žluté turistické značce a nach…
Ačkoliv jsou Jakubčovice nad Odrou poměrně velkou obcí (přes 650 obyvatel), neměly nikdy kostel. Místní sedláci prý byli tak lakotní, že se na…
Jakubčovice nad Odrou najdeme převážně na pravém břehu řeky Odry,…
Lidská činnost mění tvář krajiny tu k lepšímu, častěji spíš…
Dobešovský potok je orientační místo a rozcestí na žluté turistické značc…
Vrchol Horní Buková ( 542 m.n.m.) se zvedá v oblasti přírodního parku Ode…
Heřmanice u Oder leží severozápadním směrem od města Odry. Součástí obce …
Heřmánky leží severozápadním směrem od města Odry. Severním směrem od obce…
Hospodu se skutečně svérázným interiérem jsem objevil v…