Přes dva kraje a čtyři rybníky

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Přes dva kraje

Dne 2. října jsme se vydali na putování krásnou krajinou na rozhraní dvou krajů a to Západočeského a Jihočeského. Nejdříve vláčkem motoráčkem z Blatné do Kasejovic a pak už pěšky. . Zajímavé chaloupky v Chloumku a hezká studánka s pitnou vodou uprostřed vsi, přírodní park Pod Štědrým, krásný kostel v Budislavicích, útulná hospůdka v Budislavicích. Uvnitř hospůdky to na každého návštěvníka zapůsobí kouzelně. Vše je jako za starých časů vesnických tancovaček. Sál s prkennou čistou podlahou, stylově provedené doplňky na stěnách, velmi vtipné texty a nakonec paní hostinská. Ta je mistryní republiky v karetní hře mariáš. Prostě posezení v této hospůdce okamžitě vykouzlilo výtečnou náladu. Pak jsme se vydali do Mladého Smolivce a kolem jedné zajímavé ulice a náměstíčka se posouvali k Metelskému rybníku. Zmiňovaná ulice v Mladém Smolivci nese jistý název, protože se po ní vyháněla stáda na pastvu. Název je ve fotogalerii a zároveň v popisu trasy. Náměstíčko sv. Marka nese jméno několika lidí stejného příjmení, kteří bydlí v jeho těsné blízkosti. Po několika kilometrech se před námi objevil Metelský rybník, jehož protržená hráz 13. 8. 2002 způsobila obrovské škody v obci Metly a pak řetězovou reakcí několika dalších rybníků směrem na Blatnou valila voda před sebou vše co jí stálo v cestě. Obrovským úsilím byla obec Metly vlastně postavena znovu včetně zcela nové hráze. Snímky nově postavených domků jsou pořízeny z nové hráze. Z Mladého Smolice jsme se vydali po hrázi rybníku Divák k nově postavenému bezpečnému přelivu. Odtud kolem zpustlých rekreačních chatek/ škoda nechat tak krásné místo zpustnout/, k rozhraní Západočeského a Jihočeského kraje, kde můžeme vidět zkamenělou krávu. Proč zkamenělá je vysvětleno na jednom ze snímků ve fotogalerii. Prošli jsme obcí Zámlyní, kde se nám dostalo vynikajícího občerstvení a kolem Újedzkého rybníku do Újezdu u Kasejovic a pak přes Kasejovice opět na vlakové nádraží. Odtud nás lokálka dopravila zpět do Blatné. V těsné blízkosti nádraží je možné se výborně najíst a občerstvit v nově otevřené nekuřácké hospůdce U Datla.Tuto trasu doporučujeme všem, kdo chtějí na 17 ti kilometrové trase vidět mnoho zajímavého a krásného. Aby mohl každý bezpečně absolvovat celou trasu, doplňuji popis trasy jejíž autorkou je naše kamarádka Hanka.

Popis trasy 17 km

1. V 7,04 hod příjezd vlakem z Blatné do Kasejovic, pokračujeme na náměstí a pak ulicí mezi poštou a kostelem směrem na Chloumek a Budislavice.

2.Pokud v Budislavicích na křižovatce půjdeme vlevo/směr Přebudov/,přijdeme k pohostinství U Křížů, jinak pokračujeme vpravo z kopce do Mladého Smolivce.

3. V Mladém Smolivci přejdeme silnici Lnáře - Radošice a pokračujeme rovně kolem kapličky/zůstane po naší pravé straně/ a Posrané ulice. V zatáčce na konci Ml. Smolivce sejdeme z hl.silnice a pokračujeme rovně užší obecní cestou, vpravo bude výběh pro koně a za odbočkou do vsi je výběh pro skot.

4. Mezi poli a kolem Metelského rybníka se dostaneme k obci Metly, vpravo v polích jsou vidět zbytky vojenské stavby, na kraji obce po pravé straně je strouha, která v roce 1895 zachránila obec před povodní. My se dáme vlevo po nově opravené široké hrázi. Na konci hráze vpravo můžeme nahlédnout do rekreačního sídla Báry Básikové.

5. U starého splavu vyjdeme na místní komunikaci vedoucí ze Březí,naproti máme křížek, pokračujeme vpravo z kopce na nově opravenou náves s povodňovými domky, za mostem s malinkou kapličkou. Po pravé straně je pomník postavený po povodních 13.8.2002. Pokračujeme do kopce směrem k rybníku Divák. Kaplička zůstane po levé straně.

6. Po několika desítkách metrů od sila sejdeme ze silnice vpravo a pokračujeme po pěšince pod mohutnými duby těsně kolem vody po hrázi Diváku až k samotě-přijdeme k novému bezpečnostnímu přelivu rybníka.

7. Kousek se vrátíme a sejdeme dolů pod hráz k chátrajícím objektům.

8. Pokud poteče málo vody projdeme kopřivami a překročíme Smolivecký potok a po louce pokračujeme trochu vlevo k silnici. Na hranici Jižních a Západních Čech leží po akáty zkamenělá kráva/ viz. pověst o zlém drábovi z knihy B. Fišera - Třemšínský poklad/.

9. Pokud poteče moc vody, vrátíme se vrátíme se mezi domy po staré asfaltové cestě/ vpravo jsou na louce staré dřevěné chaty/na silnici vedoucí od obce Metly. Na začátku obce Zámlyní zahneme na lávku pro pěší a přes trávník se dostaneme na silnici vedoucí do Mladého Smolivce. Na křižovatce, asi po 500 m najdeme po levé straně zkamenělou krávu/viz výše/.

10. vrátime se do obce Zámlyní, u kapličky je na lípě turistická značka, která nás přes Újezdský rybník, Újezd u Kasejovic, přes pole, kolem židovského hřbitova dovede do Kasejovic až k vlakovému nádraží.

Za překrásnou krajinou kolem Kasejovic, stylovými domky v obci Chloumek a Budislavice, k obnovené obci Metly a na rozhraní dvou krajů za zkamenělou krávou.

Najedli jsme se z vlastních zásob a ve stylové hospůdce v Budislavicích U Křížů. Možnost obřerstvení v Kasejovicích na náměstí a v Blatné v hospodě U Datla.

Na trase u rybníků velké množství ptactva včetně krásných volavek, stylová hospůdka v Budislavicích a konečně i zkamenělá kráva na rozhraní krajů.

Při přechodu Smoliveckého potoka hledejte pěkně postavené kameny ve vodě.

Poslední aktualizace: 28.10.2010
Přes dva kraje a čtyři rybníky na mapě
Autor: vildt

Příspěvky z okolí Přes dva kraje a čtyři rybníky

Kasejovice
Kasejovice leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města…
                      Z KASEJOVIC  DO BLATNÉ   Za hezkého polojasného…
                       FORMANSKOU   STEZKOU Sobota 14. září 2013. Na tento den byl určen pěší výlet po Formanské stezce z Kasejovic. Všechno…
                       Je na západ cesta dlouhá  Je čtvrtý březen 2012 a…
Trasa dnešního cykloputování nás povede zhruba severním směrem od…
Obec Lnáře je známá zejména díky místnímu monumentálnímu zámku a…
Obec Lnáře se nachází na severozápadním okraji okresu Strakonice …
První zmínky o tvrzi pocházejí přibližně z roku 1318. Za prvních vladyků stála, ještě dřevěná, v močálovité…
Šestá etapa s Ladislavem Stehlíkem Zemí zamyšlenou   Další tedy už…
Lnáře (zámek)
Soutěž 2 body
Malebný zámecký areál je klenotem městečka Lnáře na Strakonicku v…
Obec Lnáře leží v Jihočeském kraji, ve strakonickém okrese, na toku…
Pátek 22. 5. 2020 V noci byl klid, teplota stejná jako předcházející dny,…
V mírně zvlněné krajině s četnými rybníky, s převahou luk a pastvin, v…
  Jedeme na západ Blatenska do míst, kde prochází hranice mezi Jihočeským…
                                 Z Oselce   DO  Oselce  Když padlo…
Každoroční Jarní výprava s kamarády se odehrála podle Petrových regulí. On byl na řadě s výběrem a volil okolí Blatné, kde kdysi…
Jedem do Chanovic (550 m). Je to obec v okrese Klatovy - 16 km od Nepomuku…
                               Krajem čertových kamenů        První…
Znáte viklany? Jeden z nich je v Kadově. Je to třicetitunový oblý balvan,…
Sobota 3. 10. 2020 V noci byl nádherný klid, vítr se uklidnil, žaludy…