Žulové balvany nad Třebohosticemi

Turistické cíle Příroda Kámen

Nad Třebohosticemi, cestou k lomu Na Plachtě (ČTZ), můžeme najít několik pěkných ukázek balvanů z klepecké hrubozrnné žuly v malebných zátiších keřů, stromů (třešně, břízy) a jiné polní květeny (hvozdíky, lipnicovité, chrpy, máky, řepka olejka).

Půjdeme-li od Kapličky a hospůdky na návsi (bus zastávka Škvorec, Třebohostice - 329, 423) po silničce směrem k Doubku, první a největší balvan nás čeká po odbočení z této sinice těsně před dřevěným sloupem s odbočkou červené značky (ta odbočuje až na další křižovatce - u cedule NS Polní cesty), projdeme kolem několika domů a stoupáme do kopce polní cestou a tu na nás po levé straně "vybafne". Pod starou třešní s malými, kyselými plody nacházíme žulový balvan s několika mísami. Bývá zarostlý travou.

Dále pokračujeme po této cestě vzhůru k rozcestí polních cest u improvizovaného bikeparku a odtud vzhůru po polní cestě směrované k Doubku, u bikeparku křižujeme ČTZ do Mukařova. Po vyšlápnutí kopečku mezi polem a remízkem se dostaneme k další skupině menších žulových balvanů schovaných mezi stromy a křovím. Cestou k nim míjíme též podzemní úkryt - volně přístupný. Od této skupinky můžeme sejít poní cestou zpět na červenou a k lomu Na Plachtě.

Ze všech polních cest se naskýtají vyhlídky na Polabskou rovinu s Bezdězem a Řípem v pozadí, na Prahu a k Rokytce.

Poslední aktualizace: 27.6.2012
Nadmořská výška:
350 metrů nad mořem
Žulové balvany nad Třebohosticemi na mapě
Autor: david.3an

Příspěvky z okolí Žulové balvany nad Třebohosticemi

Škvorec
Barokní zámek, dnes označovaný jako Starý zámek, stojí na skalnaté…
Pomalu míříme z Úval do Plzně, takže na jih. Jen kousek jižním směrem je…
Při cestě z Prahy do Kolína člověk moc kopců nevidí. Jedno zajímavé Návrší s nadmořskou výškou 399 metrů se nachází v obci Hradešín.…
Nedaleko od Úval u Prahy stojí na křižovatce polních cest barokní socha svatého Donáta. Zpodoben je v biskupském šatě. Máme před seb…
Dnešní vycházka povede po značených a neznačených cestách. Z vlakové zastávky v Rostoklatech je to do obce neznačenou silnicí cca 1…
Cestou mezi poli z Úval do Škvorce (červená, pak žlutá značka) zhruba 2.5 km od úvalského nádraží na plácku mezi čtyřmi lipami,…
Zaniklé Koupaliště Ž.O.S. (Živnostensko-Obchodnický vzájemně dobročinný…
Kousek u Prahy,asi 4 km u Úval za vesnicí Přišimasy najdeme hezké místo…
Dřevěné kabinky a starosvětské kouzlo. Film Rozmarné léto se natáčel sice…
Z Víťovy rozhledny jedeme do Úštěku. Téměř na trase je zřícenina zvonice, kterou si nechci nechat ujít. To vše se nachází ve východn…