Zlenice

zřícenina hradu (1318)

První zmínka o objektu 1300

Jiný název objektu Hláska

Prvním majitelem, kterého písemné prameny uvádějí je v roce 1318 Oldřich ze Zlenic. Hrad však byl s největší pravděpodobností založen již na konci 13. století. Roku 1351 je majitelem uváděn Jan ze Zlenic, kterého četné prameny považují chybně jako prvního majitele. Další majitelé se poměrně často střídali a tak se zde zapisují vladykové z Tetína, páni z Dubé, páni z Poděbrad, z Častolovic, z Konojed, Kostkové z Postupic za nichž hrad zpustl v roce 1465, prameny však neuvádějí zda byl hrad obléhán a dobyt, či jen zkrátka opuštěn a pustnul. Jedna z teorií praví, že hrad byl obléhán za válek mezi Jiřím z Poděbrad a zelenohorskou panskou jednotou. Z hradu je dnes zachováno několik zbytků valových a příkopových fortifikací, části zdiva hradeb a hlavně věže, zachovány jsou také zbytky podlaží a oken.Oproti hradu přes potok, lze nalézti na kopci zbytky dalšího opevnění a není dosud zcela jasno zda se jednalo o předchůdce Hlásky, či součást její fortifikace, či snad zde bylo opevnění obléhatelů? Tuto lokalitu uvádíme pod heslem HRÁDEK U ČTYŘKOL. Sousední ves patřila k panství Komorní Hrádek a později k mračskému zboží. Roku 1725 byly přidány ke Konopišťskému statku. Lokalita se zříceninou hradu se nachází na červené TZN z Čerčan do Chocerad. Pod hradem též končí žlutá TZN ze Senohrab. Pokud chcete jít až do obce Zlenice musíte jít dále až k mostu do Čerčan, či k lávce pro pěší u Hvězdonic. Obec se totiž nachází na druhé straně toku Sázavy. Zajímavý je i fakt, že hrad Zlenice se nachází na území okresu Praha - východ a obec Zlenice nalezneme na území okresu Benešov.

Poslední aktualizace: 6.8.2014
Zlenice na mapě
Autor: Limick

Příspěvky z okolí Zlenice

Posázavím kolem tří zřícenin ke Kormoránu na koupání
Jedeme opět na výlet kolem Sázavy. Je krásný letní den a tak se chceme i…
Úterý 9. 6. 2020 Je to týden, co jsme na cestách. Včera první den…
Senohraby - Ondřejov Do Senohrab dorazíme vlakem z Hlavního nádraží Praha …
Výrazné zříceniny hradu Zlenice, lidově zvaného také Hláska, stojí na ostrohu nad ústím potoka Mnichovky do řeky Sázavy severně od…
Je velikonoční ráno,  vykukuje sluníčko a my se  rozhodli pro hurá akci.…
Stará Dubá
Zříceniny hradu Stará Dubá stojí na zalesněném skalnatém ostrohu na levém břehu řeky Sázavy západně od Chocerad na Benešovsku ve…
A zase ta Sázava ! Beru pejska Berta a jedeme na výlet. Je docela hezky,…
Kostelík sv. Klimenta, my jsme mu začali říkat Klimentek leží v okr. Benešov mezi obcemi Lštění a Zlenice, na území obce Lštění, na skal…
Dnešní výlet nás zavede do krásného prostředí řeky Sázavy. Auto odložíme na veřejném parkovišti u lávky v obci Čtyřkoly, do které ná…
Sraz jsme si dali v sobotu ráno na hlavním nádraží v Praze. Já, V…