Švýcarsko - Walliské Alpy (2): Zermatt - Gornergrat a kolem jezer na Sunneggu

Turistické cíle Pohoří

Švýcarsko - Walliské Alpy (2): Zermatt - Gornergrat a kolem jezer na Sunneggu (08/2015)

Ze střediska Zermatt jsme si naplánovali dvě trasy na dva (meteorology avizované) slunečné dny. Do Zermattu jsme přijeli vlakem z Täsche, kde jsme nechali auto, protože do Zermattu je vjezd motorových vozidel zakázán – více informací v článku č. 1 - odkaz dole pod textem.

Ať se vydáte z města kterýmkoliv směrem, pořád vidíte Matterhorn, kterému Italové říkají Monte Cervin (Jelení hora). Osamělý atraktivní kamenný zub je nezaměnitelnou dominantou této části Alp a zajišťuje oblasti vysokou návštěvnost.

První trasa byla plánována takto: Zubačkou vyjet na Gornergrat s výhledem na nejvyšší hory Walliských Alp a vůbec celého Švýcarska, odtud jít pěšky kolem jezer (zrcadlení Matterhornu na vodní hladině) na Sunneggu, ze Sunneggy sjet zubačkou zpět dolů do města. Druhý den pak lanovkami na nejvyšší možný výhledový bod oblasti - Klein Matterhorn a pěší trasa pod Matterhornem (Matterhorn Glacier Trail) - odkaz na článek pod tímto textem.

Vstávali jsme poměrně brzy, než se člověk u stanu vypraví, chvíli to zabere, a pak ještě cesta autem z kempu v Saas-Grund do Täsche (35 km). Nástupní stanice zubačky Gornergratbahn je přímo ve městě naproti zermattského nádraží. Kupujeme jednosměrné lístky nahoru. Zubačka jede od 7 hod. ráno a pendluje každou půlhodinu. Jednosměrný lístek stál 43 CHF/osobu. Z vláčku jsou téměř celou dobu výhledy, jak jinak, na Matterhorn. Neustále fotíme a fotek s Matterhornem budou na konci naší dovolené desítky. Nahoře kolem stanice Gornergrat je již spousty lidí, kteří sem vyjeli prvními vlaky.

Kupodivu tady není velká zima, jak jsem očekávala, protože svítí slunce a nefouká. Vrchol Gornergratu je v 3 089 m n. m., což už je pořádná výška. Z Zermattu, který se nachází v nadmořské výšce vrcholu naší Sněžky, sem zubačka překonává převýšení téměř 1,5 km. V místě se nachází krásná kamenná stavba hotelu s kupolemi observatoře na střeše. Venkovní posezení praskalo ve slunném dni ve švech. V těchto výškách již není žádná vegetace, nacházíme se v království kamene a ledu.

Z Gornergratu je nádherný výhled na nejvyšší čtyřtisícové vrcholy Alp – horskou skupinu Monte Rosa s nejvyšším vrcholem Švýcarska a druhým nejvyšším vrcholem Alp - Dufourspitze (4 634 m n. m.), a dalšími vrcholy Lyskamm, Signalkuppe, Breithorn, Castor, Pollux .... Pod těmito velikány se plazí Gornerský ledovec (Gornergletscher).

Vpravo od Monte Rosy vidíme Malý Matterhorn (Klein Matterhorn) s lyžařským střediskem Matterhorn glacier paradise, krále švýcarských Alp - Matterhorn a ještě dále vpravo Dent Blanche. Na vyhlídkové plošině jsou tabule s popisky vrcholů. Černí ptáci (kavče žlutozobé), kteří jsou častými obyvateli skalních alpských útesů, tu poskakují po zídce a čekají na zbytky svačin.

Kocháme se výhledy nekonečně dlouho, až se nám podaří odtrhnout zrak, vydáváme se na pěší sestup po turistické značce směr Sunnegga - kousek zpět kolem dráhy zubačky, pak podchodem pod dráhou a dále kolem jezírka Kellesee, které slouží v zimě pro umělé zasněžování. Cestou nás provází jen holé sjezdovky. V zimě to tu jistě vypadá lépe.

Vyšlapaný chodník prudce klesá a kříží další sjezdovky, Matterhorn se na chvíli schovává a nehostinná kamenná země se pomalu mění v zelené pásmo horských luk. Po cca 5 km jsme na rozcestí v údolí pod ledovcem Findelgletscher. Kamení je v ledovcovém údolí nahrnuté jakoby buldozery. Síla vody v obojím skupenství je obrovská.

Údolí potoka Findelbach, vytékajícího z ledovce Findelgletcher, má zvláštní flóru a různé odstíny zelené a šedé barvy, území připomíná naše vysokohorské podmáčené louky. Kvetou tu orchideje (vstavače). Jezero Grünsee jsme tu nenašli, někam zmizelo, asi jej smetly proudy vody valící se na jaře z ledovce.

Další naše cesta vede k jezeru Grindjisee (2 334 m n. m.), ve kterém se má podle internetových zdrojů zrcadlit Matterhorn. Jezero je jakoby schováno za vegetací a je mimo značenou stezku, pokud o něm nevíte, můžete jej lehce minout. A opravdu, vrchol Matterhornu se zrcadlí na jeho hladině. Jen už má svoji odpolední vlečku z mračna a hladina jezera není úplně klidná. Po ránu to bude ale obraz téměř dokonalý.

Od jezera pokračujeme směrem ke stanici Sunnegga, ale ještě se po cestě zastavujeme u jezera Leisee. Lidé tu posedávají na břehu, je teplo, ale voda v jezeře je ledová. Od jezera lze do stanice Sunnegga vyjet krátkou lanovkou, jezero je tak zpřístupněno úplně všem. Podzemní zubačka jede ze Sunneggy zpět do Zermattu naposledy v 18 hod. Platí se až v dolní stanici v Zermattu, jízdenka stála 16 CHF.

Trasa byla celkově cca 8 km dlouhá, většinou sestup (jen k jezeru Grindjisee mírně do kopce). Kdybychom se nezastavovali, dalo by se to ujít za 2,5 hod. Škoda to ale jen tak proběhnout. Každá výšková úroveň tady v horách má své kouzlo.

Z Zermattu jedeme večer zpět vlakem do Täsche, kde parkuje naše auto. Lístek za parkování mějte u sebe, platí se u okýnka nebo u automatu hned u nástupiště vlaků. Vše klapalo jako na drátkách, vše na sebe navazovalo a nic nebyl problém. Služby jsou ve Švýcarsku drahé, ale dokonalé.

Mapa trasy Gornergrat - Sunnegga na mapy.cz: Trasa Gornergrat - Sunnegga (mapy.cz/turisticka)

Text: Alexandra Prejdová
Fotografie: Jan Prejda

Všechny články z naší cesty do Švýcarska (2015):

Poslední aktualizace: 23.12.2022
Nadmořská výška:
3089 metrů nad mořem
Švýcarsko - Walliské Alpy (2): Zermatt - Gornergrat a kolem jezer na Sunneggu na mapě

Příspěvky z okolí Švýcarsko - Walliské Alpy (2): Zermatt - Gornergrat a kolem jezer na Sunneggu

Gornergrat, Švýcarsko
Gornergrat je vysokohorský…
Výlet začal vlakovým přejezdem (jelikož do města…
Ráno nás opět čeká brzké vstávání. Dnes máme v plánu dát na čas…
Výchozím místem vycházky je městečko Täsch, kam se dostaneme buď vlastním…
Po probuzení a snídani opouštíme stany a vcházíme do Cervinie. Vr…
Zermatt patří mezi nejznámější švýcarská turistická místa. Městečko se…
Příjezdové místo:  Bezpečné neplacené parkování je u hřiště za obcí Randa…
Umístění Zermattu na úpatí Matterhornu a uprostřed…
Jeden z nejkrásnějších výletů, který jsme během…
Na železnici narazíte ve Švýcarsku téměř všude. Mnoho tratí…