Slovinsko - Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin

Turistické cíle Pohoří

Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin (07/2014)

Po Mangartu jsme měli v plánu zdolat horu Visoki Kanin (2 587 m n. m.), která se nachází na slovinsko - italské hranici, a na hřeben se dostat pomocí kabinkové lanovky Bovec – Kanin (Žičnica Kanin). Bylo mi sice trochu divné, že jsem nemohla před odjezdem na internetu najít provozní dobu lanovky, ale vůbec mě nenapadlo, že lanovka nefunguje. A to již od ledna 2013.

Důvodem byla nehoda, která se tady stala v lednu 2013, kdy se uvolnilo lano a z jedné kabinky museli evakuovat lyžaře. Revize ukázala, že lanovka není v dobrém technickém stavu. Provoz uzavřeli a na provozovatele bylo podáno trestní oznámení za obecné ohrožení. Na zimní sezónu 2016/2017 již byla lanovka znovu otevřena. http://www.kanin.si/en/summer/

Lanovka tedy v roce 2014 nejela. Studujeme mapu a rozhodujeme se co dál. Nakonec jsme zvolili variantu, že vyjedeme s autem co nejvýše to půjde a půjdeme nahoru pěšky. Jedeme z Bovce kolem kostela do kopce směr Kaninska vas a pak dále po nejprve asfaltové cestě a pak po štěrkové cestě stále do kopce až téměř k Planině Krnica (mapka s vyznačením cesty ve fotogalerii). Cesta je to poměrně dlouhá (asi 8 km) a jede se pomalu, ale vede až do nadmořské výšky cca 1 250 m n. m.

Dvakrát podjedeme nefunkční lanovku a parkujeme v rozšířeném místě cesty těsně pod Planinou Krnica. Sice jde vyjet až na planinu, ale cesta už je místy velmi nekvalitní, možná spíš pro terénní auto. Na planině se dáváme vlevo po červené turistické značce, která tudy vede od Bovce do sedla Prevala na slovinsko-italské hranici přes dolinu Krnica.

Chvilku se jde lesem a pak horskou loukou v dolině Krnica, snad nejkrásnější loukou, co jsem kdy viděla. Všechno kvete a všemi barvami, spousty motýlů a brouků, nádhera. V dolině je vedro, naštěstí se sluníčko chvílemi schovává a my šlapeme rozkvetenou krajinou stále vzhůru kolem vysokých skal. Je tu krásně a nejsou tu lidi. Toto bychom z lanovky neviděli.

Asi tak v polovině cesty stezka přichází ke sněhovému splazu a ztrácí se pod ním. Cesta po sněhu je ale v pohodě, není to prudký sráz. Až sníh roztaje, bude tu suťovisko, které sjelo do údolí zároveň se sněhem. Kousek dál se stezka opět vynořuje zpod sněhu. V závěru údolí pod sedlem je opět sníh, tady už v prudším stoupání a v delším úseku. Najednou slyšíme nějaké hlasy. Doteď jsme nepotkali ani živáčka. Ze sedla jedou do údolí po sněhu na kolech nějací blázni. Chvílemi jedou, chvílemi tlačí kolo. Poslední z nich vleče na zádech obrovský batoh s foťákem a trochu jim nestíhá. Ještě chvíli se za nimi díváme, než zmizí za skálou. Toto samozřejmě není terén pro kola.

Před sebou už vidíme sedlo Prevala (2 067 m n. m.) a také stožáry lyžařských vleků lyžařského střediska Sella Nevea. Z posledních sil se vydrápu po sněhu a suti do sedla. Upravený terén pro sjezdové lyžování není nijak vzhledný a výstavba lyžařského areálu zasadila krajině ránu. Jdeme po spojovací sjezdovce vpravo na vyvýšené místo do sedélka Sella Leupa pod vrcholem Golovec, abychom se mohli rozhlédnout po krajině.

A tady je výhled opravdu nádherný, především na italskou stranu, a vpravo v dálce vidíme i Mangart, kam jsme šli den předtím. Vlevo trčí homole hřebenu Kanin – Prestrelenik. Pověstné okno Prestreleniku ale odtud vidět není. Výhled na tuto stranu také kazí ocelová lana vleků. Všude je ještě sníh, sedíme na kousku trávy, kde stačilo rozkvést i pár květinek, a kocháme se výhledem.

U stanice nové lanovky zaznamenáme na skále nějaký pohyb. Okolí budovy obydlela rodinka kamzíků, která zde spokojeně využívá v létě opuštěné betonové plochy k odpočinku :-) Vedle stanice se na skále krčí zbytky zdí nějaké pevnosti. Dalo by se odtud dobře dojít na Prestrelenik. Stezka je ale kompletně pod sněhem, navíc je už dost pozdě, a tak nápad zavrhujeme a vracíme se stejnou cestou údolím zpět k autu.

Cesta od Planiny Krnica nahoru do sedla Prevala trvala pomalou chůzí s přestávkami a focením přibližně 4 hodiny (cca 4 km, převýšení 800 m, částečně sněhem). Po návratu k autu nás tu přepadlo kozí stádo. Některé z koz se cpaly až dovnitř do auta, dali jsme jim kousek starého českého chleba :-)

Mapa oblasti na mapy.cz: Prevala (mapy.cz/turisticka)

Text: Alexandra Prejdová
Fotografie: Jan Prejda

Všechny články z naší cesty do Julských Alp:

Poslední aktualizace: 9.1.2023
Nadmořská výška:
2067 metrů nad mořem
Slovinsko - Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin na mapě

Příspěvky z okolí Slovinsko - Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin

Vršič - Ruská kaple (Ruska kapela)
Ruská pravoslavná kaple se dvěma věžemi byla postavena na paměť utrpení…
 Jedeme autem na pomezí Rakouska, Slovinska a Itálie. C…
     Kdo miluje Hory, tak semnou bude určitě souhlasit , že Slovinské Alpy…
 Cestu do Slovinska můžete uskutečnit letecky, přímou…
CANYONING jsme šli po potoku Sušci. Nejprve jsme absolovali asi půl…
 Cesta autem z Prahy do Bovce, kde začíná naše letošní …
Na okraji slovinského podhorského městečka Bovec, ve kterém žije …
Slovinsko - Triglavský národní park + moře Itálie – Bibione 29. 7. 2019 –…
   Triglavski Narodni Park ve Slovinsku byl naším turistickým cílem koncem letošních prázdnin. Konkrétně jsme zamířili do Bovce k…
Výpravu do Slovinska jsme naplánovali v termínu 4.5. -…
V samém srdci italských Julských Alp se nachází Jezero Lago del Predil. …
Klužská pevnost bývá nejčastěji označována jako nejvýznamnější pa…
Krásné horské jezero Lago del Predil najdeme v italské provincii Udine a v…
Pevnost Bateria Sella Predil, postavená v letech 1897 až 1899 a n…
Jak už to bývá zvykem, ráno vstávám brzy a zřejmě jako první. Alespoň je…
Nejrůznějších obranných pevností rakouské monarchie najdeme v…
Strmec je malou osadou, ležící ve slovinské části Julských Alp a pod Mangartským sedlem. Je součástí obce Bovec a nachází se nedaleko hranic s…
Julské Alpy (1): Seznámení s Julskými Alpami (07/2014) Julské Alpy…
Údolí Lepena Kde ho najdeme? Ve Slovinsku, kousek za hranicemi s Rakouskem. Jméno získalo podle jím protékající říčky Lepenjica…
Řeka Soča je určitě nejkrásnější řekou Slovinska. Její zeleno-modré vody…