Slovensko - Malá Fatra (5): Osnica – Malý Rozsutec

Turistické cíle Pohoří

Slovensko - Malá Fatra (5): Osnica – Malý Rozsutec (08/2020)

Po sedmi letech jsme se vrátili do kriváňské části Malé Fatry. Po rychlém rozhodnutí (počasí, volný víkend) bylo ubytování v dobré cenové relaci volné pouze v hotelu Smrečina ležícím při silnici Zázrivá – Párnica u lyžařského areálu Lučivná. Tento hotel pravděpodobně nezaznamenal od socializmu žádné změny, anebo nám přidělili ten nejhorší pokoj. V každém případě na přespání dostačující a snídaně byla opravdu dobrá.

Nabízela se žlutá trasa z Lučivné na Osnicu a dál do hor se závěrečným sestupem do Zázrivé na autobus, kterým bychom se vrátili zpět k hotelu. Opačně to nebylo možné, protože autobusy tady o víkendu nejezdí příliš často a neměli jsme tedy na výběr. Nakonec toto řešení bylo víc než dobré a užili jsme si hor k naší plné spokojenosti.

Stoupáme lesem po žluté značce. Je horko už od rána a tak jsme rádi, že část trasy vede ve stínu. Louky na východních svazích Osnice bohužel dost ničí početné stádo krav. Kráva je těžké zvíře a v takovém terénu by určitě bylo namístě řídit se rakouským vzorem a snížit množství zvířat na únosnou míru dané pastviny. A samozřejmě by tu byly lepší ovce. Takže se chvíli brodíme v kopyty rozdupaném terénu a přicházíme do sedla Strungový Príslop, kde se žlutá napojuje na modrou trasu od Párnice. Odtud už vidíme vápencové skalky Osnice a za chvíli jsme na vrcholu.

Osnica (1 363 m n. m.) je bočním hřebenem pohoří vybíhajícím od sedla Medziholie směrem na jihovýchod. Z údolí od Lučivné je to až k vrcholovému označníku 4,2 km s převýšením 865 m. Celou cestu jsme nikoho nepotkali, což je na toto období v Malé Fatře tak trochu zázrak, ale většina lidí se dostává nahoru lanovkou z Vrátne doliny a nebo od parkoviště ve Štefanové.

Pro příchozího od jihovýchodu se z vrcholu Osnice otevře fascinující a detailní výhled na Veľký Rozsutec, jednu z nejkrásnějších slovenských hor, která je odtud velmi blízko a pohled na ni z této strany je opravdu nezapomenutelný. Další nádherné výhledy jsou na horu Stoh, přes údolí pak na Veľký Choč, Západné Tatry, Nízké Tatry, Velkou Fatru, a na východě vykukuje Kubínska hoľa. I kdyby už člověk nepokračoval dál, tento opomíjený kopec opravdu stojí na návštěvu a pokochání je zaručeno. Budou odtud také nádherné fotky východu či západu slunce.

Na chvíli nás zastaví také borůvčí, které porůstá vrchol kopce ze severozápdní strany, a plody jsou teď tak akorát zralé. Posléze pokračujeme dolů do sedla Osnice, a odtud k rozcestníku Pod Rozsutcom, kde nabíráme v jednom ze dvou pramenů ledovou vodu. V sedle Osnice je ukazatel k prameni vody po modré značce, ale k vodě se dostanete i po zelené značce (v mapy.cz jsou prameny vyznačeny).

Vidíme frontu lidí čekajících na řetězech při výstupu na Veľký Rozsutec, jsou naskládaní za sebou na skále jako barevný had. Na vrcholu Veľkého Rozsutce jsme už byli, a ani bychom neměli chuť tady stát ve frontě, tak pokračujeme po modré směr sedlo Medzirozsuce. Po cestě je další vydatný pramen vody. Ze sedla jdeme pod Malý Rozsutec, na který se rozhodujeme vystoupat. Cesta nahoru je jištěna řetězy, ale nic náročného, průměrně zdatný jedinec je překoná poměrně dobře jak nahoru, tak dolů. Někteří tam vynášeli v náručí i psy.

Malého Rozsutce (1 344 m n. m.) je také moc pěkný pohled na Veľký Rozsutec, i když odpoledne už bohužel proti slunci, a na druhou stranu se otevře dechberoucí pohled do hlubokého údolí kolem potoka Varínka k Terchové, na Kysuce, Oravské Beskydy a v dálce jsou vidět vrcholy Moravskoslezských Beskyd.

Z Malého Rozsutce slézáme stejnou stěnou a vydáváme se na poslední úsek směrem do údolí. Tyto dlouhé sestupy nebývají příliš oblíbené, tady si jej můžeme ze začátku zpestřit několika vyhlídkami ze skal opět na Veľký Rozsutec, Stoh, pěkně je vidět celý hřbet Osnice. Pak bohužel následuje poměrně prudký sešup lesem a jsme na loukách sedla Príslop.

Kolem Žákova potoka přicházíme do místní části Zázrivé - Malá Petrová, kde spočineme na venkovní terase restaurace Jánošíkov dvor. https://www.janosikovdvor.sk/ Studené pivo a výborné halušky nás nastartují k poslednímu úseku, kterým je pochod na autobusovou zastávku spoje jezdícího na trase Zázrivá - Párnica. Nejblíže odtud je zastávka "Zázrivá,Petrová,rázc." u kapličky na křižovatce – odbočce do Zázrivé (není vyznačena na mapy.cz). Ale protože máme ještě čas, dojdeme nakonec až do Zázrivé na točnu autobusu na návsi u kostela a odtud ve 20:50 hod. odjíždíme zpět do ubytování.

Moc podařený den plný krásných výhledů, nástup a sestup bez lidí, nahoře kolem Rozsutců bylo lidí hodně. Moc krásně bylo na Osnici. Mohu jen doporučit. Celá naše trasa měřila 16 km s celkovým kumulovaným převýšením 1 300 m. Kdo chce menší zátěž, může vynechat Malý Rozsutec a převýšení se tak sníží na 970 m.

Mapa oblasti na mapy.cz: Osnica - Malý Rozsutec (mapy.cz/turisticka)

Mapa oblasti na hiking.sk: Osnica - Malý Rozsutec (mapy.hiking.sk)

Text: Alexandra Prejdová
Fotografie: Jan Prejda

Všechny články z našeho pobytu na Malé Fatře (r. 2013 a 2020):

Články ze sousední Lúčanské Malé Fatry (r. 2018):

A tady jsou ještě články z námi navštívených blízkých Chočských vrchů s nádhernými výhledy na (nejen) Malou Fatru (r. 2015):

Poslední aktualizace: 12.12.2022
Nadmořská výška:
1363 metrů nad mořem
Slovensko - Malá Fatra (5): Osnica – Malý Rozsutec na mapě

Příspěvky z okolí Slovensko - Malá Fatra (5): Osnica – Malý Rozsutec

Osnica
- travnatý vrchol (1362,8 m n.m.) ve východní části Kriváňské Malé Fatry.…
        Rok se s rokem sešel a stejně jako loni, v nás …
Sedlo Osnica – sedlo v Kriváňské Malé Fatře (asi 1155 m n.m.)oddělující …
Ideme na turistický výlet na Veľký Rosutec,ktorý je symbolom pohoria a…
Sedlo Medziholie - výrazné sedlo (1185 m n.m.) v hlavním hřebeni Kriváňsk…
Dlouho jsem o tomto tajemném vrcholu snil, než jsem se na nejkrásnější…
Veľký Rozsutec
- charakteristický členitý vrchol (1609,7 m n.m.) v Národním parku Malá F…
Sestup z Velkého Rozsutce je neméně obtížným pokračováním první části…
Malá Fatra (2): Výstup na Veľký Rozsutec (10/2013) Dnes je v…
Když už děti nebaví prolízačky je nejlepší je vzít do hor.Ze zkušenosti s mými dětmi doporučuji se vyhýbat výšlapům typu Sněžka,kdy jdete spousty…