Loading...

Řetězový most ve Stádleci

Turistické cíle Technické zajímavosti Most

Řetězový most v Stádleci

 

Řetězový most na řece Lužnici pod obcí Stádlec je posledním empírovým mostem tohoto druhu v Evropě. V roce 2008 oslavil 160 let od svého vzniku. Význam této technické památky zdůraznila i emise zlatých mincí v hodnotě 2.500,- Kč, které, podle návrhu Luboše Charváta, vydala 14. 5. 2008 v sérii Kulturních památek technického dědictví jako pátou v řadě Česká národní banka.

Podle projektu inženýrů Bedřicha Schnircha a Gassnera jej postavila českobudějovická firma Vojtěcha Lanna v letech 1847-1848. Původně spojoval břehy Vltavy u obce Podolí pod hradem Orlík, ale když se v roce 1957 začalo budovat naše největší vodní dílo Orlík, bylo o tři roky později rozhodnuto tuto unikátní technickou památku přestěhovat, rok po jejím vyhlášení za národní technickou památku.

Foto: postmann

Ze třinácti vytypovaných míst se jako nejvhodnější jevilo umístění na řece Lužnici na místě bývalého brodu, který spojoval obec Stádlec a Dobřejovice.

Foto: postmann

Rozhodnutí je jedna věc a realizace věc druhá. Celková délka mostu od kotevních bloků je 157 metrů, šířka 6 metrů a výška pylonů nad vozovkou 10,5 m. Když byl most rozebírán, byl každý ze dvou tisíc žulových kvádrů očíslován. Kamenné bloky z jednoho pylonu byly očíslovány arabskými číslicemi jinou barvou než kvádry z pylonu druhého, které byly očíslovány číslicemi římskými. Barvy však nevydržely přechodné desetileté uskladnění a nastal problém jejich opětovného složení. Dokonce se uvažovalo o jeho zkrácení o 30 metrů, protože některé ocelové části z celkového počtu 1.100 chyběly nebo byly poškozeny. Ze 102 tun celkové hmotnosti mostu muselo být 14 tun nahrazeno novými prvky a dokonce i některé kamenné kvádry musely být zhotoveny nové. Dílo se však přes všechny problémy podařilo dokončit a tak most slouží od slavnostního otevření dne 24. 5. 1975 omezenému provozu na silnici III. třídy pro osobní motorová vozidla do hmotnosti 2 t a šířce 2 m.

V roce 2006 bylo přistoupeno k jeho rekonstrukci, která Jihočeský kraj stála 3,5 milionu korun. Slavnostní přestřihnutí pásky se konalo 28. 11. 2006. Při rekonstrukci byla vyměněna mostovka ze smrkového dřeva za odolnější dřevo dubové a v roce 2007 byly vyspárovány kamenné bloky a sanovány bloky kotevní.

Jak se tam dostaneme? Buď autem z Tábora směrem na Bechyni, asi 1 km za Malšicemi odbočíme na křižovatce u Čenkova vpravo a za Dobřejicemi již sjíždíme po serpentinách a dlužno říci i špatné asfaltce do údolí Lužnice k mostu. Můžeme ale jet i vlakem. Na trati č. 202 vedoucí z Tábora do Bechyně překoná 20 kilometrů za pouhých 20 minut . Vystoupíme v žel. stanici Malšice odkud nás ke Stádleckému mostu dovede po 5,5 km žlutá turistická značka. 

 

 

Text i foto: Ing. Rostislav Novák

Poslední aktualizace: 22.11.2010
Nadmořská výška:
382 metrů nad mořem
Řetězový most ve Stádleci na mapě
fotka uživatele rostano
Autor: rostano
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Řetězový most ve Stádleci

zavřít reklamu
TOPlist