Profil Morávky

Turistické cíle Výletní místa a parky Rezervace

Profil Morávky je přírodní památka, která se rozkládá kolem toku řeky Morávky nedaleko jejího ústí do řeky Ostravice mezi obcemi Dobrá a Staré Město. Severozápadním směrem od přírodní památky leží město Frýdek-Místek, vydáme-li se jižním směrem dorazíme do rekreační oblasti kolem vodní nádrže Baška. Severovýchodním směrem se rozkládá vodní plocha přehradní nádrže Žermanice. Severním směrem od přírodní památky Profil Morávky leží přírodní památka Kamenec a nedaleko ní severně pak přírodní rezervace Novodvorský močál. Přírodní památku Profil Morávky tvoří neupravené koryto řeky Morávky s nepravidelným profilem břehu, který na různých místech odkrývá podloží. Řeka Morávka v těchto místech protéká přes Skalní prahy, které tvoří peřeje. Vody řeky protékají skalním podložím a štěrkovými akumulacemi náplavového kužele. Tok řeky je lemován lesem, který v několika lokalítách připomíná charakter lužního lesa. Řeka Morávka protéká v korytu, které v určitých místeh dosahuje hloubky 3 až 7 metrů. Lesní porost kolem toku je převážně listnatý a převládá v něm lípa malolistá a jasan ztepilý, které jsou doplněny vrbou bílou, vrbou křehkou, vrbou jívou, olší lepkavou, dubem letním, javorem klenem a javorem mléčem. Na území v těsné blízkosti toku řeky se daří olši šedé a jilmu vazu. V místech kde jsou náplavy řeky, které ještě nezarostly rostlinami můžeme pozorovat vzácné druhy bezobratlých živočichů a to pavouka, marši či saranče. V říční vodě pak žije kromě běžných druhů ryb také ohrožený druh ryby a to střevle potoční. V porostu podél toku řeky se uhnízdila početná kolonie pisíku obecného. Toto území bylo vyhlášeno přírodní památkou v roce 1990 na rozloze 49,64 hektarů. Oblast se nachází v nadmořské výšce 298 až 319 metrů. Kolem východního okraje přírodní památky vede turistická značená trasa. Z obce Dobrá se vydáme po modré značce západním směrem a v místech kde modrá značka zatáčí jižním směrem opustíme tuto trasu a vydáme se podél toku řeky Morávky. Kolem řeky Morávky dojdeme do obce Staré Město a dále do Města Frýdek-Místek. Z rozcestí Žermanice-přehrada se vydáme jihozápadním směrem po modré značce do Frýdku-Místku k toku řeky Ostravice. V těchto místech opustíme značenou turistickou trasu a vydáme se proti toku Ostravice a po několika metrech dojdeme k soutoku Morávky a Ostravice. Od tohoto soutoku půjdeme dále proti toku Morávky a přírodní památka se rozprostírá východním směrem od obce Staré Město nedaleko okraje lesa. Proti toku Morávky můžeme pokračovat až do obce Dobrá. Z přehradní hráze vodní nádrže Baška se vydáme po modré značce severovýchodním směrem k obci Dobrá.

Rozloha

Katastrální území: Staré Město u Frýdku-Místku, Frýdek, Dobrá u Frýdku-Místku Výměra: 49,64 ha Nadmořská výška: 298 ? 319 m Vyhlášeno: 1990

Poslední aktualizace: 30.11.2005
Nadmořská výška:
300 metrů nad mořem
Profil Morávky na mapě

Příspěvky z okolí Profil Morávky

Cyklobar v Dobré u FM
Tato malá příjemná hospůdka se nachází přímo u cyklotrasy z Frýdku -…
Kaple svatého archanděla Michaela je někdy nesprávně nazývá hřbitovní kaplí ve Frýdku(-Místku). Ve skutečnosti zde kaple stála dávno…
Kopec Hůrky ( 342 m.n.m.) se zvedá v prostoru mezi Starým Městem, vodní n…
Skalice - U vrby je rozcestí a orientační místo na modré turistické trase…
Udržovaná kaple na silnici ze Starého Města do Skalice je pečlivě uzamčená a přes celodřevěné dveře moc dovnitř nahlédnout nejde. Má…
Říčka Baštice pramení v oblasti lesa na úpatí severního svahu vrcholku Ky…
Staré Město leží v těsné blízkosti města Frýdek-Místek jihovýchodním směr…
Kapli u silnice ze Starého Města do Bašky zbudovali v roce 1878 místní rolníci na poděkování za úrodu. Cihlovou stavbu omítnutou…
Květnové deště konečně ustaly, první červnová sobota podle předpovědi…
Sobota 3. 9. 2022 - dopoledne V noci je poslední dobou skoro stej…