Loading...

Porto – nádraží sv. Benedikta (Estação Ferroviaria de São Bento)

Turistické cíle Dům, budova

Porto je městem nezpochybnitelně krásným i na pamětihodnosti bohatým a je proto jistě zajímavé, že turisté se – kromě bohaté konzumace zdejšího slavného vína - běží většinou podívat hlavně na jeden most a … „obyčejné“ železniční nádraží, umístěné v centru města. Je také poměrně neobvyklé, že nádraží stojí na místě někdejšího benediktinského kláštera založeného v 16. století, který mu také dal jméno. První vlak přitom na São Bento přijel už v roce 1896, ale samotná nádražní budova, postavená ve stylu francouzské neorenesance a beaux-arts (belle époque)  byla oficiálně dostavěna teprve v roce 1916 a zdobí ji mnohé secesní prvky. Přibližně stejně staré jsou také nádherné modrobílé kachlíky – nebo chcete-li dlaždice - azulejos, kterých je zde na ploše 551 m2 přibližně dvacet tisíc. Jsou na nich zobrazeny výjevy z dějin Portugalska i zdejší železniční dopravy a jejich autorem je Jorge Colaço. Nejvýznamnější tvůrce azulejos své doby je všechny namaloval v letech 1905 až 1916.

Foto: markyz63

Na úvod přidejme ještě několik krátkých důležitých informací. Nádraží se nachází na náměstí Praça Almeida Garret, které je velmi dobře dostupné jak autobusy, tak i tramvají č. 22 nebo metrem trasy D, které v Portu jezdí většinou více nad zemí než pod zemí, což je z určitého pohledu výhodné pro turisty i pro krtečka. Přijíždějí sem – sousedícím tunelem – převážně vlaky z velkých měst na severu Portugalska (např. Braga nebo Guimaraes) a kromě časných ranních hodin je zde pořád – hlavně ovšem díky turistům – pořád. Nejvýznamnější zdejší panely, vytvořené z azulejos, zobrazují např. krále Jana I. a královnu Filipu z Lancasteru u portské katedrály v roce 1387, prince Jindřicha Mořeplavce v Maroku nebo bitvu o most Arcos de Valdevez. Architektem a tvůrcem podoby nádraží, které se původně nazývalo Estação Central do Porto (tedy něco jako nádraží Porto – Střed), byl José Marques da Silva a jeho základní kámen položil v roce 1900 sám král Karel I. Tím je řečeno vše základní a nutně nezbytné, takže veškeré další řádky už budou pouze rozšiřujícím informačním pelmelem pro nenasyty a fajnšmekry.

Výstavbu nádraží v centru rozšiřujícího se a prosperujícího města podporovali, pochopitelně, mnozí zdejší obchodníci. V červenci roku 1887 byl návrh na jeho zbudování předložen na zasedání městské rady a v lednu 1888 stavbu schválilo ministerstvo. Celý projekt byl rozdělen do tří stavebních fází a následná stavba si vyžádala obrovské investice. Současně také přinesla velké technické problémy. Autorem myšlenky centrálního nádraží byl Justino Teixeira, zatímco jeho prvotní podobu navrhl Justino Ferreira (možná se však jednalo o stejného člověka). Po vyvlastnění několika pozemků mohla být výstavba nádraží zahájena již v roce 1890, ale ještě o rok později se řešila otázka dokončení velkých tunelů a následně byla stavba nádraží Sao Bento znovu odložena. Přesto zde byl v květnu 1894 schválen projekt na provizorní provoz. Tomu bránily hlavně protesty církve proti stržení části kláštera, které bylo nakonec téměř dokončeno v únoru 1896 (až v roce 1901 byl definitivně stržen klášterní kostel a spor pak už vyvolávala „pouze“ historická klášterní lékárna). A v listopadu téhož roku byla provizorní železniční trojkřídlová stanice ve tvaru písmene U velmi slavnostně otevřena. Již v roce 1897 zabíralo nádraží celkem 1.108 m2 plochy. A další rok se začala plánovat výstavba nové prostorné nádražní budovy. Projekt, který byl v roce 1901 ještě rozšířen, předložil architekt José Marques da Silva v prosinci 1898. Nakonec však prošel až da Silvův návrh z března roku 1903 a hrubá stavba nádražní budovy pak byla dokončena v roce 1905. Následujícího roku zde už naplno zahájil svou činnost tvůrce kachlových panelů Jorge Colaço. Ten svou práci dokončil někdy v březnu roku 1915 a dne 5. října 1916 došlo k slavnostnímu otevření nádražní budovy.

V letech 1931 až 1932 zde proběhla instalace elektrického signalizačního a zabezpečovacího zařízení u stanice Sao Bento a roku 1934 se nádraží dočkalo prvních dílčích oprav. Ty pokračovaly i v roce následujícím. Hlavně bylo nutno přesunout pokladny z hlavní haly, aby fronty u prodeje jízdenek nebránily cestujícím v přístupu na peróny ani ve výhledu na některé z dlaždicových panelů. V letech 1965 až 1968 bylo nádraží elektrifikováno a v dubnu roku 1971 bylo definitivně uzavřeno pro nákladní dopravu. V letech 1991 až 1996 pak bylo nádraží kompletně modernizováno a rekonstruováno, aby zde roku 2010 byly zahájeny práce na restaurování a konzervaci slavných azulejos. Tyto práce trvaly více než jeden rok.

V roce 2011 bylo São Bento prohlášeno jednou z nejkrásnějších železničních stanic světa a jako jediné portugalské nádraží bylo zařazeno na seznam národních kulturních památek.

Poslední aktualizace: 28.6.2017
Nadmořská výška:
57 metrů nad mořem
Porto – nádraží sv. Benedikta (Estação Ferroviaria de São Bento) na mapě
Autor: markyz63
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Porto – nádraží sv. Benedikta (Estação Ferroviaria de São Bento)

Porto – kavárna Majestic  (Majestic Café)
Porto – kavárna Majestic (Majestic Café)
Cyklo bar - hospůdka
Informace o tom, že mezi výrazy Portugalsko a výborná káva můžeme udělat r…
0.4km
více »
Praca de Liberdade
Praca de Liberdade
Náměstí
Náměstí Svobody se nachází v Portu a je jedno z největších, jež j…
0.4km
více »
Porto – kaple sv. Kateřiny  (Capela de Santa Catarina)
Porto – kaple sv. Kateřiny (Capela de Santa Catarina)
Kaple
Jednou z mnoha portských „modrobílých“ sakrálních staveb je pozoruhodná…
0.4km
více »
Porto – knihkupectví Lello  (Livraria Lello)
Porto – knihkupectví Lello (Livraria Lello)
Dům, budova
Není zcela běžným jevem, aby mezi nejzajímavější a nejnavštěvovanější památky patřilo „obyčejné“ knihkupectví, byť jedno ze tří…
0.5km
více »
Porto – hotel Moov na náměstí Batalha  (Moov Hotel Porto Centro)
Porto – hotel Moov na náměstí Batalha (Moov Hotel Porto Centro)
Dům, budova
Velmi zajímavou historickou budovou, nacházející se v samotném centru…
0.5km
více »
Knihkupectví - Livraria Lello
Knihkupectví - Livraria Lello
Dům, budova
Při návštěvě druhého největšího portugalského města Porta nelze vynechat návštěvu seceního knihkupectví Lello - na dohled od věže Kl…
0.5km
více »
Porto - kostel sv. Ildefonsa  (Igreja de Santo Ildefonso)
Porto - kostel sv. Ildefonsa (Igreja de Santo Ildefonso)
Kostel
Svatý Ildefonso je jedním z řady kostelů v historickém centru Porta, jejic…
0.5km
více »
Porto – kostel Kleriků  (Igreja dos Clérigos, Nossa Senhora das Necessidades)
Porto – kostel Kleriků (Igreja dos Clérigos, Nossa Senhora das Necessidades)
Kostel
Mariánský kostel Kleriků můžeme označit jako zajímavou památku z I. poloviny 18. století, která ve své podobě spojuje baroko se…
0.6km
více »
Porto - Kostel karmelitánů  (Igreja dos Carmelitas)
Porto - Kostel karmelitánů (Igreja dos Carmelitas)
Kostel
Jednou z mnoha sakrálních památek ve městě Porto je také klášterní…
0.6km
více »
Porto - kostel Panny Marie Karmelské  (Igreja de Nossa Senhora Carmo)
Porto - kostel Panny Marie Karmelské (Igreja de Nossa Senhora Carmo)
Kostel
Portský kostel Panny Marie Karmelské, nazývaný většinou jen zkráce…
0.6km
více »
Porto - Věž kleriků  (Torre dos Clérigos)
Porto - Věž kleriků (Torre dos Clérigos)
Zvonice
Barokní věž Torre dos Clérigos je nepřehlédnutelnou výškovou domin…
0.6km
více »
Porto – mariánská kaple Krejčíků (Capela dos Alfaiates, Capela de Nossa Senhora de Agosto)
Porto – mariánská kaple Krejčíků (Capela dos Alfaiates, Capela de Nossa Senhora de Agosto)
Kaple
Tato kaple patří sice k méně známým, ale určitě o to zajímavějším…
0.8km
více »
Porto – katedrála Nanebevzetí Panny Marie  (Sé Catedral)
Porto – katedrála Nanebevzetí Panny Marie (Sé Catedral)
Chrám
Jednou z nejvýznamnějších – ne-li tou zcela nejvýznamnější - pamá…
0.8km
více »
Porto – klášter a kostel sv. Vavřince  (Igreja e Convento dos Grilos / Igreja e Colégio de São Lourenço)
Porto – klášter a kostel sv. Vavřince (Igreja e Convento dos Grilos / Igreja e Colégio de São Lourenço)
Klášter
Klášter a kostel sv. Vavřince se řadí mezi portské dominanty a patří tedy…
0.9km
více »
most Ponte Dom Luís I.
most Ponte Dom Luís I.
Most
Tento most je dominantou Porta. Byl postaven učni Gustava Eiffela…
0.9km
více »
Porto – nábřežní čtvrť a náměstí Ribeira  (Cais da Ribeira, Praça da Ribeira)
Porto – nábřežní čtvrť a náměstí Ribeira (Cais da Ribeira, Praça da Ribeira)
Městská část
Jednou z nejznámějších, nejcharakterističtějších, nejkrásnějších a…
1.1km
více »
Porto – most krále Ludvíka I.  (Ponte de D. Luís I)
Porto – most krále Ludvíka I. (Ponte de D. Luís I)
Most
Zřejmě nejznámější a nejfotografovanější stavbou i památkou Porta …
1.1km
více »
Porto - kostel sv. Mikuláše (Igreja de São Nicolau)
Porto - kostel sv. Mikuláše (Igreja de São Nicolau)
Kostel
Narazit při procházce Portem na modrý kostel není ničím výjimečným. Jedním…
1.1km
více »
Porto – kostel a klášter sv. Františka  (Igreja e Convento de São Francisco)
Porto – kostel a klášter sv. Františka (Igreja e Convento de São Francisco)
Klášter
Klášterní kostel sv. Františka patří bezesporu k nejkrásnějším,…
1.1km
více »
Vila Nova de Gaia (Porto) - klášter Serra do Pilar  (Mosteiro da Serra do Pilar)
Vila Nova de Gaia (Porto) - klášter Serra do Pilar (Mosteiro da Serra do Pilar)
Klášter
Velice zajímavou, ale bohužel nepříliš přístupnou a z pohledu běž…
1.3km
více »
zavřít reklamu