Podolí

Turistické cíle Města, obce, vesnice Vesnice

Podolí je poměrně velkou obcí s 1100 obyvateli a najdeme ji východním směrem od Brna, pod jižními vrcholky Drahanské vrchoviny a severním směrem od dálnice D1. Podolí se rozkládá podél toku řeky Říčky a na okraji oblasti, kde v roce 1805 probíhala Bitva tří císařů nebo-li Bitva u Slavkova. Jihovýchodním směrem od obce se zvedá kopec Žuráň ( 286 m.n.m.) a na jeho vrcholku bylo velitelské stanoviště Napoleona. V těchto místech byl umístěn památník s plánkem bojiště. Kromě tohoto památníku tu byly objeveny hrobky z 5. či 6. století a nad nimi byla vybudovaná umělá mohyla. Od severního okraje obce se rozprostírá les a v oblasti tohoto lesa je celá řada soukromých rekreačních chat. Ve středu obce najdeme muzeum se sbírkou plastik Rudolfa Březy. V Podolí se křižuje několik značených lokálních cyklistických tras a vydat se po nich můžeme do okolí Brna či severním směrem do oblasti Moravského krasu. Kolem severního okraje obce prochází modrá turistická značka. Tato značka vede údolím Říčky, proti jejímu toku a dojít po ní můžeme k jeskyni Pekárna u Ochozu u Brna.

Historie

První písemná zmínka o obci je z roku 1237 a byla majetkem zábrdovického kláštera. Území obce bylo osídleno již od doby kamenné, což dokazují archeologické nálezy na území obce a v jejím blízkém okolí. Byly tu objeveny významné historické předměty a jedna kultura pozdní doby bronzové byla pojmenována díky nálezům jako podolská kultura. V obci stával kapitulní velkostatek svatého Petra. V roce 1792 až 1795 nechala kapitula svatého Petra postavit v obci zámek s věží. Kolem zámku byl založen Zámecký park. V roce 1869 prodělal zámek stavební úpravy věž zdobící průčelí zámku byla odstraněna. V dnešní době je v budově zámku obecní úřad a muzeum. Dominantou obce je kostel svatého Jana Nepomuckého postavený v roce 1899. Dalšími památkami v obci jsou dva smírčí kříže. V obci najdeme pomníky věnované obětem jak první tak i druhé světové války.

Poslední aktualizace: 27.2.2007
Nadmořská výška:
238 metrů nad mořem
Podolí na mapě

Příspěvky z okolí Podolí

Rozcestník Podolí
Turistický rozcestník se nachází v obci Podolí v boční ulici vedoucí k zemědělskému družstvu. Jedná se spíše o směrovník, protože…
Zdejší kostel byl postaven podle plánů Václava Dvořáka a Karla Welzla, profesorů české průmyslové školy v Brně, v letech 1896-99. Byl vysvěce…
Zukalův mlýn je jedním z mlýnů, které se dosud nacházení na toku …
Mezi Mariánským údolím v Brně-Líšni a obcí Podolí se v hlubokém z…
Turistický rozcestník se nachází u silnice mezi Mokrou-Horákovem a Šlapanicemi poblíž křižovatky se státní silnicí z Brna do Vyškova…
Pokud jedete po silnici č.430 a míjíte odbočky na Podolí a Bedřichovic,…
Zděná boží muka stojí na západním okraji obce, nad úvozovou cestou k osadě Kandie. U staré Císařské cesty mezi Podolím a Kandií…
U cesty spojující státní silnici č.430 s "dvojobcí" Mokrá-Horákov, se…
"Vojáci! Můj národ přivítá vás s radostí a stačí řeknete-li: byl jsem v bitvě u Slavkova, aby se odpovědělo: hle, hrdina." Napoleon …
Vrchol Žuráň ( 286 m.n.m.) se zvedá v historické oblasti…
Turistické rozcestí Žuráň se nachází u silnice ze Šlapanic směrem ke…
Osada Kandie (Candia, Gandia) náleží a i v minulosti náležela k Líšni. Do…
Turistický rozcestník se nachází v blízkosti konečné autobusů v Brně Líšni - Mariánské údolí. Jedná se o výchozí bod červené značky…
Dvě přírodní památky, Velatická slepencová stráň (https://www.turistika.cz…
Na jižním konci Velatic se na prudkém západně orientovaném svahu údolí…
Pod schodištěm ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie na Masarykově náměstí ve Šlapanicích stojí barokní skulptura sv. Jana Nepomuckého.…
Výletní restaurace s atrakcemi pro děti se nachází na okraji Brna…
Turistický rozcestník se nachází před restaurací U Raka v Mariánském údolí poblíž zábavního parku Eldorado. Po červené a modré…
Nachází se na severním okraji města Šlapanic v příkrém pravém svahu údolí Říčky s řadou skalních výchozů. Jedná se o…
Běžky si připneme v Mariánském údolí, kam se dostaneme brněnskou…