Malebné údolí Lúčky a pomníček jednomu velmi významnému stromu.

Turistické cíle Údolí

Jedná se o malebné beskydské údolí ne příliš vydatného potoku Lúčka. Taktéž je to pravostranný přítok Morávky, zásobující stejnojmennou nádrž na pitnou vodu především pro oblast Frýdku – Místku. Druhý výrazný přítok nádrže je potok Slavíč a také nevýrazný levostranný bezejmenný potúček. To jsme ovšem mnoho kilometrů pod popisovanou říčkou Lúčka. Krátce zde popíši malebnou chatovou oblast v jakémsi malém beskydském kaňonku. Hromadnou dopravou se zde dá dostat nejlépe do „konečné“ zastávky se jménem „Morávka, Bebek“. Na smyčce autobusu se prakticky hned vydáme po modré turistické trase doleva. Na pravé straně míjíme kříž a na levé straně asfaltové cesty protéká popisovaná Lúčka, podle které oblast dostala i název. Zajímavá byla patrně i pro jiné, protože si zasloužila samotnou „směrovku“. Nejprve míjíme první chatu a následují menší serpentiny úzkou cestou. Za nimi se potůček přiblíží cestě a napravo máme prudký svah. Sem tam jsou vidět nějaké pískovcové plotny. Projdeme několik set metrů severním koncem lesa, který dodává místu poněkud tajemnější atmosféru. Na konci se otevře krajina, která již působí mnohem optimističtěji.

Místo hodné zastavení je i kamenný památníček na velmi významnou událost. Tou byl výběr vánočního stromu pro samotný Vatikán! Když jsem šel tudy poprvé a popis byl tak zmrzlý, že jsem prakticky nebyl schopen přečíst co je zde napsáno, tak jsem si myslel, že jde „jen“ o nějaký stromek pro blízkou nebo vzdálenější vesnici nebo městečko v blízkém nebo vzdálenějším okolí Lašska či Valašska. Až mráz mi proběhl po zádech, když jsem četl slovo „VATIKÁN“! Kolik existuje lesů s krásnými stromy i v jiných a bližších zemích, než je ta naše. Nemalý pocit hrdosti, že právě z Moravy a dokonce i místa pro mě tak blízkého, jako jsou Moravskoslezské Beskydy. Po asi stech metrech míjíme po pravé straně pěkně upravenou studánku a za ní se otevírá pohled na další krásné chaloupky. Pokud je zima, tak dostane i nádech jako na obrázcích od samotného Lady.

Vzhledem k tomu, že se jedná o menší „kaňon“, tak je zde často o dost větší zima než jinde a sníh zůstává déle. Dále můžeme pokračovat po asfaltové cestě a nebo se vydat přes mostík doleva po modré turistické značce k samotě „Kršle“ nad níž se vypíná vrchol s úchvatnými mrazovými sruby (skalkami) i se zajímavou „puklinou“. Je to malá oáza beskydské divočiny.

Z této nejnižší „tisícovky“ Beskyd je možné se po hřebeni dostat jihovýchodním směrem k významnější lesní cestě, která nás kousek nalevo dovede k „Mechovému“ (pramenu či studánce) nebo na opačnou stranu či pokud se nám podaří po hřebenu přijít přesně, tak i přímo k „odbočce“ červené turistické trasy do lesa. Právě do míst, která jsem v jiném článku popsal jako možná jedno z nejkrásnějších na Cyrilometodějské stezce, kde je i jedna ze skutečně mnoha zdrojnic potoku Lúčka.

Množství pramenů tohoto potoku mě zaujalo a snad mi někdy vyjde trochu času se na ně blíže podívat. Ať tak či onak, oblast je určitě krásná, klidná a nepochybuji o tom, že i jiní zde mohou čerpat drahocennou energii a vnitřní sílu. Doporučuji všemi deseti.

Poslední aktualizace: 20.12.2020
Malebné údolí Lúčky a pomníček jednomu velmi významnému stromu. na mapě

Příspěvky z okolí Malebné údolí Lúčky a pomníček jednomu velmi významnému stromu.

Vysoký Rykali-Moravskoslezké beskydy
Vysoký rykali je vrchol nacházející se na hřebeni Velkého travného poblíž…
Jeden z dalších zajímavých výletů. Z autobusové zastávky Ostrava – Dřevoprodej jsem vyrazil kolem půl sedmé ráno již důvěrně známým …
U Surovce je rozcestí zelené a žluté turistické značky…
Pokud se dostanete autem nebo autobusem na konečnou k Hotelu Visalaje,…
Nenáročná trasa, kterou půjdete téměř pořád z kopce začíná u hotelu…
Úspolka - Horák je rozcestí modré, zelené a žluté turistické trasy a nachází se západním směrem od Horní Lomné a v blízkosti turistické chaty Horák.…
Plato je Rozcestí žluté a zelené turistické značky a nachází se východním…
Rozcestí Ježánky najdeme v jižní části horské rekreač…
Rozcestí Hrachové se nachází asi 2 kilometry jihovýchodně od přehrady Morávka u osady Hrachové. Rozcestím prochází žlutá a červená turistická značka…
Rozcestí Bílý Kříž najdeme nedaleko severního okraje s…
Bílý Kříž je místem velmi známým a hojně navštěvovaným ať už v létě či v …
Autem jsme dojeli k horské chatě Sůlov (870m n.m.) nedaleko přehrady Šance…
Tentokrát jedeme autem z Orlové přes Havířov, kolem Žermanické přehrady na…
Nejprve je potřeba se dostat k hotelu Gruň a to nejlépe autem ze…
Súĺov je rozcestí zelené, červené a žluté turistické značky a nachází se…
   Překrásné hory Beskydské jsou na skalní útvary poněkud skoupější než…
Toto oblast mě neskutečně zaujala a v mnoha ohledech překvapila. Až mě napadlo, že bych si během několika měsíců mohl zkusit prohléd…
Nejprve jsem si včera večer při návratu na vlak odjíždějící z Ostravice…
Turistickou chatu Slavíč najdeme severozápadním směrem…
Vyšní Mohelnice je rozcestí červené a zelené turistické značky a nachází se u jihovýchodního okraje osady Vyšní Mohelnice. Rozcestní…