Loading...

Libeňský most - zbořit, nebo restaurovat

Turistické cíle Technické zajímavosti Most

V poslední době se opět rozvinuly spory o způsobu opravy zchátralého Libeňského mostu. Jeden názor je, že je most stavebně zajímavý, a měl by se opravit a zachovat jako jedinečná stavební památka, druhý názor je, že rekonstrukce je drahá a proto levnější i dlouhodobější řešení je výstavba nového mostu. V příspěvku proto pokusím uvést trochu historie a každý si most může ještě prohlížet, nebo se po něm projít, než se něco bude dít.

Libeňský most přes Vltavu spojuje od roku1928 Holešovice s Libní. Tehdy byl nejdelším mostem v Praze. Přes hlavní koryto Vltavy má 3 průjezdná pole. Potom most již přechází do přemostění bývalého koryta řeky, kam zasahuje částečně Rohanský ostrov. Toto přemostění má několik sjezdů a podjezdů, místy vypadá jako násep. Na libeňském břehu kočí ještě přemostěním pro tramvaje do Voctářovy ulice. Most vyprojektovali naši význační architekti Pavel Janák (hradní architekt, funkcionalistické vily na Babě, kubismus v architektuře) a inženýr František Mencl, kteří před tím projektovali například Hlávkův most. Libeňský most představuje konstruktivismus s výraznými znaky a prvky pozdního kubismu. Oblouková pole o třech kloubech z prostého betonu jsou považována za největší hodnotu stavby. Samotná mostní konstrukce má délku 370 m, spolu se zemní rampou pak 780 m.

Most od svého vzniku dosud neprošel žádnou zásadnější opravou a je nyní v kritickém stavu. Už delší dobu na něj nesmí auta těžší než 7,5 tuny a tramvaje mohou projíždět jen pomalu a s dalšími omezeními. Od roku 2009 se na třech krátkých úsecích na předmostích nesmí potkat dvě protijedoucí tramvaje, což je vyznačeno drážními značkami Zákaz potkávání. Konzoly schodišť jsou silně napadené korozí výztuže, schodiště jsou v havarijním stavu, přesto na ně nebyl omezen přístup a konzoly nebyly ani podchyceny provizorním podepřením. Na některých schodištích i otvorech v mostě je vidět, že bývají úkrytem pro bezdomovce.

Oprava podle představ magistrátních úředníků by měla šestnáct metrů široký most rozšířit o dalších pět metrů a vyšla by zhruba na dvě miliardy. Otázkou je význam rozšíření mostu, když navazující Dělnická a Voctářova silnější provoz neumožní. Odpůrci bourání požadují pouze rekonstrukci, která zachová jedinečný architektonický ráz mostu. Proto by se most měl stát národní památkou. Dle posudku ČVUT zpracovaný pro magistrát je lepší most zbourat a znovu postavit. Jak je z předešlého vidět, názory na řešení se přímo diametrálně liší podle odlišných kritérií: cena proti historické věrnosti, možná působí i různé politické záměry. Mezi tím kolem mostu rostou bytové objekty, u kterých se dá polemizovat, jak jsou architektonicky kvalitní a jak zapadají do okolí. Zatím se můžeme chodit dívat na planinu Rohanského ostrova a zbytky pozemků bývalých Loděnic přeplněné mnoha autobazary a rezavějící konstrukci mostu, nebo zbytky zajímavých budov patřících Českým přístavům krčících se mezi budovami komplexu domů Prague Marina, Zelené město, nebo Marina Island.

Poslední aktualizace: 15.2.2016
Nadmořská výška:
181 metrů nad mořem
Libeňský most - zbořit, nebo restaurovat na mapě
Autor: jahousek
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Libeňský most - zbořit, nebo restaurovat

Rohanský ostrov
Rohanský ostrov
Ostrov
Mezi Holešovicemi, Karlínem a Libeňským mostem leží…
0.1km
více »
Obelisk utonutých zákopníků v Praze – Karlíně
Obelisk utonutých zákopníků v Praze – Karlíně
Drobné památky
Zajímavá budova Invalidovny, která se nachází v Praze – Karlíně, byla…
0.4km
více »
Pomník Petra Strozziho před Invalidovnou v Praze – Karlíně
Pomník Petra Strozziho před Invalidovnou v Praze – Karlíně
Pomník
Mramorová busta hraběte Petra Strozziho se nachází v Parku před budovou…
0.5km
více »
Výlety na Turistika.cz (10 651)
Výlety na Turistika.cz (10 651)
Tipy na výlet
Zkušení turisté a cestovatelé sdílejí na Turistika.cz…
0.5km
více »
Praha 8 - Karlín - Futurama Business Park
Praha 8 - Karlín - Futurama Business Park
Dům, budova
Pri potulkách po Prahe 8 - Karlíne sme prišli k "hnedým budovám". Tie ako…
0.5km
více »
Invalidovna
Invalidovna
Dům, budova
Invalidovna je pozoruhodný barokní objekt původně postavený pro vysloužil…
0.6km
více »
Praha – Vzpomínající
Praha – Vzpomínající
Socha
V Praze 8 – Karlíně lze objevit veřejný park jménem Kaizlovy sady.…
0.6km
více »
Invalidovna v Praze – Karlíně
Invalidovna v Praze – Karlíně
Zajímavost
Invalidovna, která měla sloužit pro ubytování a k péči o válečné invalidy,…
0.6km
více »
Hustší, než kdy dřív. Sensor představuje novou kolekci.
Hustší, než kdy dřív. Sensor představuje novou kolekci.
Tipy a novinky
Některé věci se nemění. Třeba to, že Sensor šije funkční oblečení…
0.6km
více »
5 důvodů, proč bychom měli v roce 2022 více cestovat
5 důvodů, proč bychom měli v roce 2022 více cestovat
Tipy a novinky
Cestování je opravdu krásná záležitost. Od objevování zajímavých …
0.6km
více »
zavřít reklamu