Lesní lom v Líšni

Turistické cíle Technické zajímavosti Důl, štola, šachta

Při vycházkách severním okolím Brna, v těsné blízkosti oblasti kopce Hády naleznete obrovský, v současné době opuštěný vápencový lom. Jeho celková plocha je bezmála 50 hektarů a je již hodně zarostlý náletovými dřevinami, protože těžba v něm byla zastavena koncem roku 1997.

Lom vznikl pro potřeby výroby cementu v cementárně Maloměřice v roce 1947 s ukončením těžby vápence v nedalekém lomu Habeš. Vápenec se z lomu dopravoval lanovkou, která křížila silnici Brno Líšeň - Ochoz a to až do roku 1984. Zbývajících 13 let se vápenec vozil nákladními auty. Těžba byla ukončena se zastavením cementárny z důvodu její Vysoké energetické náročnosti. Ale slušná zásoba vápence zde zbyla, na budoucí vytěžení čeká až 40 milionů tun kvalitního kamene. Pro představu uvedu, že kdyby cementárna pokračovala, tohle množství by jí stačilo minimálně na dalších 100 let.

Foto: Blejk

Dominantní horninou lomu je vápenec, z geologického hlediska devonský. Devon je období prvohor a kámen je starý 420 až 360 mil. let. Na začátku devonu bylo tohle území zalito mořem, na jehož dně se vápenec začal usazovat. Vznikly tak vápence tzv. vilémovické, později vznikly vápence hádsko-říčské a konečně křtinské.

Lom je úplně prázdný a dá se do něho dojet autem, pokud odbočíte při cestě z Brna nahoře v Líšni ihned za hotelem Klajdovka vpravo. Odbočka měří asi 700 m a skončí závorou. Do lomu je samozřejmě zákaz vstupu, avšak prostor není nijak oplocen, ohrazen nebo hlídán. Je potřeba dát si pozor na pád z etáže dolů, což by mělo fatální důsledky. Etáží je pět a díky nim je na monumentální lom shora i zespodu nádherný pohled. Už jen si představit dostavník a indiány. Do kufru auta si můžete nalézt nějaký pěkný kus vápence na okrasnou skalku. A až se projdete a podíváte, stavte se na pivo a dobrou svíčkovou na Klajdovku hned vedle a pokochejte se úžasným výhledem na Brno.

Poslední aktualizace: 24.5.2013
Nadmořská výška:
329 metrů nad mořem
Lesní lom v Líšni na mapě
Autor: Blejk

Příspěvky z okolí Lesní lom v Líšni

Turistické rozcestí Velká Klajdovka, hájenka
Nachází se za hájenkou na okraji lesa u parkoviště. Prochází tudy zeleně a žlutě značená turistická cesta. Směrem k Brnu vede…
Vycházková trasa začíná na parkovišti u turistického rozcestí Vel…
Turistické a cyklo rozcestí Kopaniny se nachází v Brně Líšni nedaleko silnice směrem na Ochoz u Brna. Je u něj umístěna mapa Okolí…
Rozvojem zájmu o přírodní krásy tehdejšího tzv. Moravského Švýcar…
Lamacentrum se nachází v Líšni u cesty do Ochoza. Nejlepší je parkovat u restaurace Velká Klajdovka…
Náš výlet započneme v horní části Líšně u zastavky BUS (linka 55)…
Turistické rozcestí Velká Klajdovka se nachází v Brně Líšni v blízkosti…
Hádecká planinka je přírodní zajímavost. Oblast najdeme na Jižní Moravě…
Nachází se vysoko nad údolím potoka Říčky. Jedná se o vysokou skál…
Nachází se na severovýchodním okraji města Brna v těsné blízkosti…