Loading...

Labská přehrada

Turistické cíle Technické zajímavosti Přehrada

Gravitační přehrada Labská na Labi pod Špindlerovým Mlýnem byla vybudována v letech 1910 až 1916. Byla postavena v rámci programu podle zákonů z roku 1902 o stavbě soustavy nádrží a z roku 1903 o provádění říčních úprav a zřizování ochranných nádrží. Vydání těchto zákonů si vynutily velké škody po katastrofálních povodních v letech 1888, 1890 a 1897. Přehrada je nejhořejším stupněm soustavy vodních děl na Labi, který zachytává převážnou část sněhových vod ve střední části Krkonoš. Účel vodního díla: - ochrana území před velkými vodami. - energetické využití. Postup stavby. Jak již bylo uvedeno, přehrada byla vybudována v letech 1910 až 1916 firmou Redlich a Berger nákladem 3.500.000 rakouských korun. Hráz je založena v orthorulách 4 až 7 m pod původním terénem s vyjímkou pravobřežního zavázání, kde založení přelivu a kaskád bylo provedeno až v hloubce 16 m. Při stavbě nebylo provedeno žádné zamezení pronikání vody podložím hráze, což ukázali zkoušky propustnosti při dodatečném geologickém průzkumu. Pro převedení vody mimo staveniště byl vybudován obtokový tunel kruhového profilu o průměru 7 m. Je vylámán v rostlé skále v levém přehu a pouze v krátkém úseku u portálu je obezděn rulovým kamenem. Po dokončení stavby se do tunelu zabudovaly uzávěry ovládané šachtou z domku hrázného, aby mohl sloužit jako výpust. Do tunelu je také zaústěn levobřežní šachtový přeliv. Pro měření přítoku a odtoku byly pod i nad nádrží vybudovány limnigrafy. Hráz i okolní objekty byly vybudovány na tehdejší technické možnosti ve velmi Krátké době, i když se stavba nachází v prostředí, kde díky povětrnostním podmínkám nelze stavební práce plně rozvinout po dobu 5 až 6 měsíců v roce. Dělníci, kteří pracovali na vodním díle, byli povětšinou zkušení pracovníci z evropských stavenišť vodních děl a tunelů. Protože vodní dílo bylo dostavěno v polovině 1. světové války a mělo se stát symbolem rakouského mocnářství, byla na vzdušním líci hráze těsně pod korunou umístěna mohutná, v betonu provedená dvouhlavá rakouská orlice a pod ní velký znak z vyčnívajících obkladních kamenů líce znázorňující iniciály panovníka Františka Josefa 1. Kolem těchto dvou znaků se počátkem vzniku Československé republiky rozvinula řada jednání s cílem oba z hráze odstranit. Orlice byla zabetonována již v roce 1920, iniciály panovníka však zůstali až do roku 1926, protože nebylo dodavatele, ani jednotného názoru na způsob odstranění. Iniciály byly upraveny tak, že od roku 1926 až do dneška můžeme číst na vzdušním líci hráze písmena R. Č. znamenající Republika Československá. Od napuštění přehrady v roce 1916 byly pozorovány stále zvětšující se průsaky hrází máčející vzdušní líc. V roce 1930 činil naměřený průsak 314 l/min. Proto bylo nařízeno, aby se nádrž udržovala pokud možno prázdná. Z podnětu ministerstva veřejných prací byl zpracován projekt na opravu ve dvou variantách. K rekonstrukci však nedošlo, protože podle tehdejšího posouzení nebylo porušení zdiva a průsaky tak vážné, aby mohlo dojít k porušení díla a ohrožení obyvatel. Teprve v roce 1958 bylo rozhodnuto o rekonstrukci přehrady a až v roce 1966 byly opravné práce zahájeny. Při rekonstrukci byly provedeny následující práce: Utěsnění návodního líce a předsypu. Předsyp byl utěsněn fólii PVC, která se ale neosvědčila. Proto se přistoupilo ke klasické injektáži zdiva hráze, přestože v původním záměru opravy se na základě zkušebních vrtů v hrázovém tělese jevilo zajištění vodotěsnosti injektáží nezaručené. Dále bylo provedenao přikotvení šoupátkových věží železnými kotvami, protože byly odtrženy od vlastního tělesa hráze. V části tunelu byla provedena obezdívka, neboť ve dvou místech skály se začaly objevovat poruchy. Porušené zdivo šachty, šachtový přeliv a zdivo uzávěrů obtokové štoly bylo injektováno. Původní šoupátka světlosti 1100 mm byly vyměněny za šoupátka 1000 mm s elektrickým pohonem. Jejich výměna nemá podstatný vliv na funkci nádrže. Současně s rekonstrukcí hráze se opravoval i přítokový a odtokový limnigraf a záměrem bylo sledování pohybu hráze. Vodní dílo v současné době provozuje společnost Povodí Labe a.s. Hradec Králové, závod Hradec Králové.

Poslední aktualizace: 13.2.2005
Nadmořská výška:
820 metrů nad mořem
Labská přehrada na mapě
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Labská přehrada

Špindlerův Mlýn – Labská přehrada.
Špindlerův Mlýn – Labská přehrada.
Tipy na výlet
Malá vycházka ze Špindlerova Mlýna k Labské přehradě je v odpoledních…
0.5km
více »
Špindlerův Mlýn - infocentrum Michlův Mlýn, Přední Labská
Špindlerův Mlýn - infocentrum Michlův Mlýn, Přední Labská
Infocentrum
Turistické informační centrum Michlův Mlýn, kde návštěvník najde vše…
1.2km
více »
Na skok do Krkonoš
Na skok do Krkonoš
Cestopisy
S nápadem udělat si krátký výlet do Krkonoš přišla dcera Martina, která…
1.3km
více »
Turistické rozcestí nad Špindlerovým Mlýnem
Turistické rozcestí nad Špindlerovým Mlýnem
Rozcestí
Turistické rozcestí leží jižně nad Špindlerovým Mlýnem v blízkosti ski areálu Svatý Petr. Procházejí tudy tyto turisticky…
1.4km
více »
lanová dráha na Pláň - ski areál Svatý Petr
lanová dráha na Pláň - ski areál Svatý Petr
Lanovka
Lanová dráha Špindlerův Mlýn (Svatý Petr) - Pláně byla zprovozněna v květnu 1947. Tehdy se jednalo o lanovku jednosedačkovou s…
1.8km
více »
Špindlerův Mlýn - Vrchlabí přes Strážné
Špindlerův Mlýn - Vrchlabí přes Strážné
Trasa
Do Špindlerova Mlýna se obvykle jezdí jakožto do výchozího bodu…
1.9km
více »
Ze Špindlu přes Výrovku do Pece
Ze Špindlu přes Výrovku do Pece
Trasy
16.8.2016Dnes jsem se rozhodli, protože ještě stále jezdí autobus z Pece…
1.9km
více »
Špindl - Výrovka - Sněžka - Růžohorky - Pec
Špindl - Výrovka - Sněžka - Růžohorky - Pec
Trasa
Trochu netradiční trasa na Sněžku ze Špindlerova Mlýna Dlouhým…
1.9km
více »
trasa - Špindlerův Mlýn - Pláně - Výrovka - Luční bouda - Špindl
trasa - Špindlerův Mlýn - Pláně - Výrovka - Luční bouda - Špindl
Trasa
Cestu začneme u dolní stanice lanové dráhy na Pláně, čtyřsedadlová lanovka…
1.9km
více »
Labským dolem na Sněžné jámy, Dívčí kameny a Pevnost
Labským dolem na Sněžné jámy, Dívčí kameny a Pevnost
Trasa
Krkonoše mají pro své návštěvníky z hlediska chození jednu velkou…
1.9km
více »
Špindlerův Mlýn - Vrchlabí přes Horní Mísečky a Žalý
Špindlerův Mlýn - Vrchlabí přes Horní Mísečky a Žalý
Trasa
Na tuto trasu jsme se chystali poměrně dlouho. Plánovali jsme ji…
1.9km
více »
Špindlerův mlýn - okruh přes Sněžku 2-denní 50,4 km
Špindlerův mlýn - okruh přes Sněžku 2-denní 50,4 km
Trasa
Je to nejlépe dvoudenní okruh v mém případě s přespáním na Brádlerových…
2km
více »
Ski areál Špindlerův Mlýn
Ski areál Špindlerův Mlýn
Ski areál
SKI AREÁL SVATÝ PETR SKIAREÁL Špindlerův Mlýn - novinky z největšího l…
2km
více »
Špindlerův Mlýn - sv. Jan Nepomucký
Špindlerův Mlýn - sv. Jan Nepomucký
Socha
Špindlerův Mlýn známe zejména jako středisko zimních sportů a letní turistiky. Najdeme zde však i barokní sochu sv. Jana Nepomuckého…
2.1km
více »
Bílé Labe - Luční bouda - Krakonoš ze Špindlu
Bílé Labe - Luční bouda - Krakonoš ze Špindlu
Trasa
Údolí Bílého Labe považuji osobně za jeden z nejkrásnějších koutů…
2.1km
více »
Špindlerův Mlýn - turistické informační centrum
Špindlerův Mlýn - turistické informační centrum
Infocentrum
Turistické informační centrum, kde návštěvník najde vše potřebné o…
2.1km
více »
Špindlerův Mlýn
Špindlerův Mlýn
Tipy na výlet
Vyrážíme do hlavního města Krkonoš, do Špindlerova Mlýna Popisovat…
2.1km
více »
Špindlerův Mlýn - Bílý most
Špindlerův Mlýn - Bílý most
Most
Bílý most přes Labe se pro svůj tvar stal symbolem Špindlerova Mlýna,…
2.1km
více »
Špindlerův Mlýn - Stoh - Liščí hora - Modré kameny - Svoboda nad Úpou
Špindlerův Mlýn - Stoh - Liščí hora - Modré kameny - Svoboda nad Úpou
Trasa
Cílem mého absolvování a následného popisu této trasy je upozornit…
2.1km
více »
Špindlerův Mlýn - lávka pro pěší přes Labe
Špindlerův Mlýn - lávka pro pěší přes Labe
Most
To, že Bílý most v centru Špindlerova Mlýna je dnes již dominantou je…
2.3km
více »
zavřít reklamu