Hamrštejn

Turistické cíle Výletní místa a parky Rezervace

Hamrštejn najdeme v Severních Čechách, nedaleko západního okraje města Liberec. Hamštejn je zřícenina hradu na ostrohu, který je ze tří stran obtékaný Lužickou Nisou. Hrad nechali postavit páni z Bíbrštejna v první polovině 14. století. Úkolem hradu bylo střežit jeden z nejstarších železných hamrů u nás, ale také doly na těžbu železné rudy v okolí a obchodní cestu vedoucí z Liberce do Žitavy. Železniční trať, která tu byla postavena v letech 1856 až 1859 oddělila ostroh se zříceninou. Do těchto míst se můžeme v dnešní době vypravit jen pěšky. V roce 1972 bylo okolí hradu vyhlášeno přírodní rezervací. V této chráněné oblasti roste smíšený lesní porost jako buky, javory, duby, jasany, břízy a lípy. A pod těmito stromy roste vzácná květena a to česnek mědvědí, oměj pestrý a nebo lilie zlatohlávek. V přírodní rezervaci našlo svůj domov 11 druhů měkkýšů. Jižním směrem od rezervace se na protějším břehu Lužické Nisy zvedají stráně Ještědu ( 1012 m.n.m.). V blízkosti jižního okraje přírodní rezervace Hamrštejn se rozprostírá na úpatí Ještědu další přírodní rezervace Karlovské Bučiny. Tato oblast byla vyhlášena jako rezervace v roce 1972. Můžeme tady vidět pěkné květnaté bučiny. K Hamrštejnu se můžeme vypravit po cyklostezce Liberec ? Zittau, která vede kolem toku řeky a kolem železniční trati a dále půjdeme část pěšky ke zřícenině. Přímo pod zříceninou hradu je železniční zastávka, odtud se vydáme k hradu a pak můžeme pokračovat kousek zpátky a dále severním směrem přes Ovčí horu ( 496 m.n.m.) do městečka Bílý Kostel nad Nisou, ležící západně od Chrastavy. Přírodním parkem Karlovské Bučiny budeme procházet vydáme-li se z městské části Liberce Machnín jižním směrem přes Srní sedlo na Ještěd. Také můžeme dojet vlakem z Liberce do osady Karlov a odtud pokračovat západním směrem do Kryštofova Údolí. Část cesty vede přírodním parkem Karlovské Bučiny.

Poslední aktualizace: 16.11.2005
Hamrštejn na mapě

Příspěvky z okolí Hamrštejn

Jedeme do našich severních hor - 22. den - dopoledne: zřícenina hradu Hamrštejn a technické památky Novinský železniční viadukt a železniční viadukt Kryštofovo Údolí
Středa 1. 9. 2021 - dopoledne V noci asi už nepršelo, ale zima byla zatím…
Zřícenina hradu Hamrštejn stojí na ostrohu západně od Liberce, jihozápadn…
Jsem vášnivou milovnicí koní, hipoturistiky a všeho s koňmi spojeného. Ne…
Dva dny za různými památkami – KRYŠTOFOVO   ÚDOLÍ Kryštofovo údolí je obec…
Jedeme se podívat na orloj do obce Kryštofovo Údolí  nedaleko Liberce. Jedeme autem z Janova nad Nisou, kde jsme byli na dovolené.…
Malá víska v údolí Lužicé Nisy nedaleko Chrastavy, severozápadně od Liberce.…
Středa 1. 9. 2021 - odpoledne Po obědě, který jsme si uvařili pod…
Kryštofovo údolí najdeme jihozápadně od Liberce.https://www.krystofovoudoli.eu/turisticke-informace/zajimavosti/historie-obce/Než…
Nedaleko Liberce, spadajícího již téměř do Frýdlantského výběžku naší republiky, se tyčí krásná hora Ještěd a právě pod ní můžete na…
Kryštofovo Údolí dříve nazývané "Údol svatého Kryštofa" (německy…
V památkově chráněném podstávkovém domě v malebném Kryštofově Údolí je od…
Informace: Muzeum se nachází přebližně 11 km od Liberce v obci…
Výchdiskem trasy pro automobilisty je parkoviště u slavného orloje.Pokud…
V době vánočních svátků se nabízí příležitost navštívit Muzeum betlémů v Kryštofově údolí na liberecku. Na místo se lze dostat různými způsoby.…
Historické město nedaleko Liberce je dobře dostupné jak autem, tak vlakem…
Chrastava leží v Severních Čechách, severozápadně od města Liberec. Městečko se rozkládá v údolí pod vrcholky Jizerských hor a u…
V Chrastavě, vrozlehlých prostorech bývalého hospodářského stavení nedaleko Domu s pečovatelskou službou byla otevřena v roce 1997 expozi…
Terasy Ještědu jsou přírodní památkou. V chráněné oblasti Ještědu se nachází útvary vzn…
Chrastava je malé městečko zhruba 10 kilometrů severozápadně od Liberce a má přibližně 6 tisíc obyvatel. Chrastavou protéká Jeřice,…
Naším cílem je návštěva jedné z nejkrásnějších vrcholových věží  ČR na …