Dolní Lukavice - zajímavosti obce

Turistické cíle Památky a muzea Drobné památky

Obec Dolní Lukavice se nachází 20 km na jih od Plzně na západním břehu řeky Úhlavy. První písemná zmínka je z roku 1216. Na mapě jsme našli, že v obci je židovský hřbitov. Když jsem se chtěla o něm dozvědět něco bližšího, zjistila jsem, že za prohlídku stojí i zámecká zahrada se zajímavými i památnými stromy, další stromy se zajímavou historií jsou i v obci. Takže další důvod, proč se tam zastavit a trochu se tam projít, když jsme se jednou vraceli domů.

Obec proslavil Joseph Haydn, který v letech 1757-1761 působil na zámku jako kapelník zámecké hudby. Zde pravděpodobně začala i jeho symfonická tvorba - jeho první symfonie D-dur je označována jako Lukavická. Od r. 1993 se zde na jeho počest konají Haydnovy hudební slavnosti. První ročníky se konaly v zámku, od r. 2000 se festivalové koncerty konají v kostele sv. Petra a Pavla.

Zaparkovali jsme na parkovišti uprostřed obce. Skoro jsme nevěděli, kam se dřív podívat. Na jedné straně poměrně velký barokní zámek, bohužel dost zchátralý, neudržovaný. Byl postaven na místě bývalé tvrze v 1. polovině 18. století. Je to trojdílný, jednopatrový objekt, střední část je dvoupatrová. Právě tato vyšší část jeví známky toho, že to snad někdy někdo chtěl opravit. Zámek dříve spravovala obec, která opravila část střechy a krovu. V r. 2000 byl zámek vrácen původnímu majiteli Zoltánu Duphenieuxovi. Zatím se však nezdá, že by se zámkem měl nějaké úmysly.

Stejného majitele má a z téměř stejné doby je snad ještě zchátralejší bývalý dvoukřídlý barokní pivovar, kde se ještě v r. 1942 vařilo pivo. Stojí hned vedle zámku a je na něm nejzajímavější vysoký komín s čapím hnízdem a s čápy, kteří vytrvale klapali zobáky.

Přes silnici v malém parčíku je další významná stavební památka - jednolodní kostel sv. Petra a Pavla. Původně gotický kostel z 2. poloviny 13. století byl v letech 1722 přestavěn do barokní podoby. V době naší návštěvy tam byla mše, tak jsme mohli nahlédnout do hezky udržovaného venkovského kostelíka.

Na dalším rohu je nádherně opravený patrový Haydnův dům. Právě zde bydlel Joseph Haydn při jeho působení na zámku. Nyní je dům v soukromém vlastnictví a nový majitel v něm zřídil penzion. Na čelní stěně je Haydnova busta.

Nejdřív jsme vyrazili okolo zámku do zámeckého parku. Byl vybudován současně se zámkem, tedy opět v barokním slohu. Stejně tak i bažantnice. Na přelomu 18. a 19. století byl upraven jako anglický park. V současné době není park příliš udržován, ale nepůsobí zarostlým dojmem. Jsou tam vyšlapané cestičky, v okolí zámku je dokonce tráva vysekaná. Je vidět, že tu roste řada neobvyklých stromů, starých a krásných.

Zámek jsme obešli zleva. Překvapilo nás, že ze strany parku zámek vypadá výrazně lépe. Pravděpodobně dostal kdysi barevnou fasádu. Ale některá okna jsou rozbitá. Téměř vedle zámku je zámecký rybník. Jedná se pravděpodobně o chovný rybník, protože těsně pod hladinou bylo vidět větší množství ryb. Jsou zde dokonce i lavičky, takže to vypadá jako oblíbené odpočinkové místo.

Právě u tohoto rybníčku stojí nejvzácnější ze zdejších chráněných stromů Tisovec dvouřadý, který je dokonce opatřen i téměř novým popiskem. V r. 2010 bylo stáří odhadnuto na 170 let, jeho výška byla 19 metrů a ve výšce 1,3 metru měl obvod 399 cm. Je to nejmohutnější tisovec na území naší republiky. I když je to jehličnan, na podzim se zbarvuje do žluta až oranžova a na zimu opadává.

Jen nedaleko roste další hodně neobvyklý strom, ale o tom jsme už žádné informace nenašli. Přesto stojí park za krátkou procházku. Na druhé straně zámku - nedaleko mateřské školky má růst údajně unikátní jedinec lípy zakrslé. Věděli jsme, že zde někde má být, ale nemohli jsme ho najít. Až místní pán nás nasměroval, ale upozornil, že ho budeme mezi stromy těžko hledat, protože je to tenký nenápadný stromek i když zde roste 150 - 200 let. Bohužel cedule už před lety zmizela a stále nebyla obnovena. Nakonec jsme v místě určeném nějakou drobnější lípu s menšími lístky našli. Usnesli jsme se, že je to ona. Odborníci se snažili tuto vzácnost rozmnožit, ale zatím bez úspěchu.

Po návratu na parkoviště jsme vyrazili pátrat po dalším památném stromu. Cesta k němu vede okolo bývalého pivovaru. Za mostem přes Úhlavu je socha sv. Jana Nepomuckého a při silnici vzrostlé lípy. Památná Mlynářova lípa se nachází vlevo nedaleko mlýnského náhonu v areálu pily, kde se bohužel v neděli nepracuje. V roce 1799 byla místním mlynářem prý zachráněna před pokácením. Od r. 1976 je chráněna. V r. 2010 bylo stáří odhadnuto na 400 let, její výška byla 15 metrů a ve výšce 1,3 metru měl obvod kmene 613 cm. Kmen je však prý ztrouchnivělý, duté větve polámané, ale stále obráží. Korunu má mít 10 metrů širokou. Podle popisu si myslíme, že jsme lípu od vrat viděli.

Abychom se přesvědčili, zda v areálu u náhonu není ještě jiná lípa, pokusili jsme se zleva areál obejít. Jinou lípu jsme neviděli, ale uchvátila nás meandrující Úhlava a údolí, kterým protéká. Bylo tam tak nádherně, že jsme zapomněli, že chceme obejít areál i z druhé strany.

Protože se nám nechtělo vracet se zpátky po silnici, za řekou jsme odbočili vlevo a prohlédli si pár zajímavých domků. Když jsme se zase dostali na parkoviště, vyrazili jsme ještě k židovskému hřbitovu. Nejkratší cesta je po silnici mezi kostelem a Haydnovým domem. Vedle kostela je jednopatrová klasicistní fara z r. 1800, kterou církev odprodala soukromému majiteli. Ten ji nádherně opravil. Hned z našeho pohledu za farou je významný strom obce, i když zatím není památkově chráněn. Byl vysazen 24. 4. 1854 na počest sňatku císaře Františka Josefa s císařovnou Alžbětou.

Vlevo míjíme dětské hřiště a parčík s pomníkem, který byl r. 1927 postaven na památku padlým v 1. sv. válce. Na hlavní silnici odbočujeme vpravo, k židovskému hřbitovu to má být cca jen 500 metrů. Vím, že není udržovaný a že má být v kopci. Stále však před sebou vidíme jen křesťanský hřbitov. Zvědavě jsme jím prošli, až jsme dorazili ke kovovým vrátkům. Ale to byl východ ze hřbitova. Naštěstí správným směrem. V kopci jsme skutečně zahlédli židovské náhrobky a o kousek dál pobořený vchod. Je to škoda, že je v takovém stavu. Založen byl už v 15. století. Třeba se dočká obnovy.

A to byl konec naší zajímavé i poučné procházky po jinak malé nenápadné obci na okrese Plzeň - jih. Ale líbilo se nám tam a můžeme to jen doporučit.

Poslední aktualizace: 7.6.2015
Nadmořská výška:
347 metrů nad mořem
Dolní Lukavice - zajímavosti obce na mapě

Příspěvky z okolí Dolní Lukavice - zajímavosti obce

Procházka po Dolní Lukavici
Autobusem z Přeštic jsme dojeli do obce Dolní Lukavice. Jedná se o…
Barokní zámek stojí na okraji parku v jižní části vsi Dolní Lukavice na…
Z Dolní Lukavice na jižním Plzeňsku jsme se vydali na odpolední asi 8…
  Současná vedra delším cestám moc nepřejí a tak nezbývá nic jiného, než…
Přeštice leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Město se rozkl…
Přeštický kostel je významnou barokní památkou a současně krajinnou dominantou. Byl postaven v letech 1750 – 1775 podle plánů jednoho z…
Na kopci Ticholovci nedaleko Přeštic je Skála, na které je namalován sv.…
Hned na začátek je třeba podotknout, že se nejedná o známé pražské…
Muzeum se nedá přehlédnout. Nachází se hned u hlavní silnice č. 27 Plzeň -…
Barokní kostel stojící po levé straně hlavní silnice z Plzně na…
Tak už tady máme zase koronavirový nouzový stav – pro změnu podzimní. Opět máme omezovat setkávání, ale chodit do přírody. Teď je to…
Výchozím místem našeho krátkého zimního výletu se stalo město Přeštice na…
Zámek Lužany stojí uprostřed lužních lesů na břehu řeky Úhlavy. Zámek Lužany se nachází nedal…
Zámek Lužany
Zámek Lužany leží ve stejnojmenné obci asi 4 km od Přeštic. Původně…
Konečně jsme se zbavili nouzového stavu a tím pádem se můžeme pohybovat i …
Romantické zříceniny hradu Skála se ukrývají v hlubokém lese na členitém buližníkovém hřebenu poblíž Přeštic na Plzeňsku. Dispozice…
Naše společná cesta začíná na Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem…
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…
Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je …
První vyhlídková věž byla na Kožichu postavena už v roce 1865, byla…