Chata pod Suchým

Turistické cíle Památky a muzea Chata

Na hřebenech Malé Fatry a na jejich nástupních cestách zůstalo již jen několik chat. Ostatní většinou vyhořely. Tato chata, která se jako jedna z mála dochovala, se nachází ve výšce 1075 m.n.m. Chata je dřevěná, má pouze zděný kamenný sklep. V chatě je 50 postelí a provoz je celoroční. V zimě bývá často využívána k lyžařským kurzům. Přístup je možný pouze pěšky, ale batohy a lyže se vyvážejí ratrákem. Chata je zároveň stanicí Horské služby. Chata je dostupná po červené nebo modré značce z vesnice Strečno. Rovněž se k chatě můžete dostat po zásobovací cestě dolinou kolem Starého hradu. Cesta trvá zhruba 2,5 hodiny. Z Varína se k chatě dostanete po zelené značce. Ve vzdálenosti 400 m od chaty se nachází lyžařský vlek. Chata je dobrým východiskem pro Malou Fatru nebo zestupovým místem pro túry do Vrátné doliny. Tel. číslo na chatu je: +421-89 69734.

Podobné příspěvky
Chata pod Suchým

Chata pod Suchým – turistická chata (1075 m n.m.) v západní části Kriváňské Malé Fatry. Na katastru obce Varín. Najdeme ji pod hřebenem vybíhajícím z vrcholu Suchý (1467,8 m)k severozápadu. V tomto hřebeni, pak asi necelé 2 km od Suchého za sedlem Príslop pod Suchým , pod polanou Javorina, ze které vede chatě lyžařský vlek. Od Javoriny je v okolí sjezdovky prostor v průseku k chatě odlesněn. Za chatou rozvolněný les. Přesněji se chata nachází jen asi 250 metrů jihozápadně pod zmiňovaným hřebenem (rozcestím Javorina). Od chaty pak dále vybíhá, právě tímto směrem, k průlomovému údolí řeky Váh, hřeben, zakončený sukem Plešel (980,8 m). Právě po tomto hřebeni vedou k chatě výstupové trasy z údolí Váhu (ze Strečna a Nezbudské Lúčky). Další možnost výstupu je z vesnice Varín.

Původní chata zde byla postavena v roce1938. Postavil ji Odbor KČST v Žilině. I tuto chatu však postihl stejný osud, jako ostatní chaty v tomto pohoří. V roce 1944 byla vypálena německými vojáky. Chata pak byla po válce obnovena.

Chata je dřevená, zděné z kamene je jen přízemí chaty. Interiér chaty je rovněž dřevený. Před chatou je pramen vody s nádrží na umytí a dřevěné posezení a rozcestník turistických tras. Od chaty se otvírají výhledy do Žilinské kotliny.

Chata poskytuje tyto služby:

Chata je otevřena po celý rok, v zimě však jen o víkendech a svátcích (případně po domluvě). Chata má kapacitu 50 lůžek, ve 2- a 4-lůžkových pokojích s povlečením. Nebo je možný nocleh v noclehárně s vlastním spacákem. Ubytování, zvláště větších skupin, je nutno rezervovat předem – viz: www.chatapodsuchym.sk/kontakt.php. Podrobnější informace o cenách a ubytování viz : www.chatapodsuchym.sk.

K chatě lze dojít:

• po červené, výstupové trase od rozcestí „Starohradská dolina“, kolem odbočky k Starému hradu, po "Hradnom hrebeni" (výhledy na Váh) k vrcholu Plešel a dále po hřebeni k chatě (asi 2:00 hod). Ze Strečna (2:45 hod)
  • po modré, výstupové trase od rozcestí „Starohradská dolina“ (2:00 hod) – tato trasa je méně náročná, ale i méně zajímavá. Vede severními úbočími Hradného hrebeňa - žádné výhledy
  • po zelené hřebenové trase ze sedla Brestov, kolem vrcholu Kopa, k rozcestí „Javorina“ a odtud kousek, z kopce, po červené (0:50 hod) Po stejné trase výstupem z Varína (3:05 hod)
  • po žluté trase přímo ze sedla Brestov, úbočími hory Kopa (0:45 hod) – alternativa předcházející trasy
  • po červené hřebenové trase ze sedla Príslop pod Suchým, přes rozcestí „Javorina“ (0:30 hod). Z vrcholu Suchý (0:50 hod)